2011-03-27, 10:50
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
GanjaThorulf verkar följa en helt annan katastrof. Vi har fått massor av information genom många olika kanaler.

Jag har inte sagt att vi inte fått information men att det har varit stora tveksamheter angående sanningshalten i den information som varit tillgänglig från officiella håll.
Citera
2011-03-27, 10:51
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammar
Vi får hoppas att det händer ingen olycka i Vattenfalls kärnkraftverk i Tyskland efter som de är så nera och sen att vi svenska skattebetalare får betala notan därför att Vattenfall har statlig garanti om det sker en olycka där...

Jag finner det konstigt att inga försäkringsbolag vill försäkra kärnkraftverket med tanke på hur säker tekniken är, särskilt i Tyskland där tekniken är mycket säkrare än i Japan.
Citera
2011-03-27, 11:06
Medlem
Såg att det har öppnats en ny svensk site där man kan ställa frågor om Fukushimaolyckan, förefaller vara folk som är starkt kärnkraftpositiva som ligger bakom den så ta den med en stor nypa salt. http://fukushima-answers.com/index.php
Citera
2011-03-27, 11:17
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Såg att det har öppnats en ny svensk site där man kan ställa frågor om Fukushimaolyckan, förefaller vara folk som är starkt kärnkraftpositiva som ligger bakom den så ta den med en stor nypa salt. http://fukushima-answers.com/index.php

Inte ett särskilt imponerande jobb de gjort, de har besvarat fyra frågor.
Börjar det bli panik i kärnkraftskretsar? Har PR bolagen kontaktats ?

Citera
2011-03-27, 11:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag finner det konstigt att inga försäkringsbolag vill försäkra kärnkraftverket med tanke på hur säker tekniken är, särskilt i Tyskland där tekniken är mycket säkrare än i Japan.

Du har inte mycket koll eller? Man försäkrar inte den typen av tillgångar, oavsett vad det är. Man försäkrar sig inte heller mot att vattenkraftsdammar går sönder osv. Så det är inte alls konstigt.

Just den typen av kommentar som du skriver ovan är rätt typisk för tråden: En oinsatt kort kommentar, helt ryckt ur sitt sammanhang, och med avsikt att skrämma upp folk, elda upp stämningen.
Citera
2011-03-27, 11:25
Medlem
Citat:
Vi som har följt det här sedan dag 1 borde väl vara överens om att informationen från Tecpo inte är sanningsenlig. Att de officiella kanalerna i Japan inte berättar hela historien.

Historien har lärt oss att det första offret i krig och stora katastrofer är sanningen.

Det är viktigt att även tänka på att myndigheter som har för avsikt att reglera en bransch oftast slutar som en "underavdelning" till sagda bransch. Efter en tid på på myndigheten väntar ofta privata toppjobb inom den bransch man "översett"

Hur många chefer på tecpo har sitt ursprung i JAIF?

Håller med. Jag har också följt det sedan dag ett, och hela tiden har japanska myndigheter och officiella hela tiden legat i underkant - hela tiden ljugit om den verkliga situationen. Det är i och för sig en strategi som dom använder för att skaffa sig ett försprång, ett mentalt försprång och även ett tidsmässigt överläge - gentemot media och allmänhet. Det har varit tydligt både när det gäller flodvågen och kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det är naturligtvis ingen bra attityd, för den skapar misstroende, och det är också en räddhågsen hållning som inte inger förtroende. Just det som dom är rädda för - att folk ska känna sig otrygga, blir resultatet. Vid mindre katastrofer kanske det kan vara en vettig attityd - om man liksom har läget under kontroll, men när det gäller så här stora katastrofer är det bättre att visa ärlighet. Det är för mig helt tydligt att myndigheterna har vetat vad som händer i Fukushima, men endast släpper så lite som möjligt. Fast efter ett par dagar kryper sanningen ändå fram.
Citera
2011-03-27, 11:27
Medlem
quarks avatar
Jag kan ingen japanska, men här är en ny tabell med data som är så osannolika att det måste vara sant.

I reaktor 2 nu. Enorma mängder aktivitet av I-134: en miljard becquerel per kubikcentimeter.

Citat:
"It's definitely a severe environment, but the amount of time workers are allowed in there is strictly controlled so that their exposure does not exceed the limit," NISA official Minoru Ogoda Ogoda said Sunday.

He said the radioactivity found in Unit 2 is mostly from iodine-134, which has a relatively short half-life of 53 minutes, meaning it dissipates quickly.
NISA-experten gör försök att göra det låta mindre farligt: "Det är borta snart".

Men olyckan hände för 380 halveringstider sedan. Aktiviteten av jod-134 borde ha varit omätbart lågt om reaktorn hade varit av. Det blir allt mer uppenbart att det pyr fortfarande ordentligt i olika reaktorer.
Citera
2011-03-27, 11:28
Medlem
Citat:
Inte ett särskilt imponerande jobb de gjort, de har besvarat fyra frågor.
Börjar det bli panik i kärnkraftskretsar? Har PR bolagen kontaktats ?
De har nog haft panik sedan dag ett av olyckan tänk på hur många "experter" företag forskare och lärare. som får sin försörjning från kärnkraftsindustrin och som fram till olyckan har sett fram mot en kraftig expansion av kärnkraften.
Citera
2011-03-27, 11:37
Medlem
Madagascars avatar
Goddag tråden.

Först ska jag säga att alla mätvärden av strålning i luft som jag föröker följa är avtagande eller sjunkande.

Jag rekommenderar alla att läsa alla quarks inlägg. Vi hade en mycket intressant diskussion med honom/henne igår/inatt. Slutsatsen är att förekomsten av Cl-38 tyder på kritikalitet och att kedjereaktion pågår (eller har ägt rum de senaste dagarna) i 1:an.

Nya oroande rapporter om extrema mätvärden från 2:an idag. Värden i vattnet utanför F1 stiger. Uppgifterna kommer från dagens presskonferenser men jag väntar på att upgpgifterna ska dyka upp i skrift hos Tepco/NISA.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-27 kl. 11:42.
Citera
2011-03-27, 11:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De har nog haft panik sedan dag ett av olyckan tänk på hur många "experter" företag forskare och lärare. som får sin försörjning från kärnkraftsindustrin och som fram till olyckan har sett fram mot en kraftig expansion av kärnkraften.

Det är bättre att ha ett perspektiv för hela befolkningen och då kan det finnas orsak för oss alla att få panik. Kärnkraften stod för 37 % av vår el år 2009. Enligt experterna är det också en tämligen ren energiform. De talar om en skillnad i magnituder.
Citera
2011-03-27, 11:51
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är bättre att ha ett perspektiv för hela befolkningen och då kan det finnas orsak för oss alla att få panik. Kärnkraften stod för 37 % av vår el år 2009. Enligt experterna är det också en tämligen ren energiform. De talar om en skillnad i magnituder.
Hur fan dom får det till en ren energiform fattar jag inte, precis som oljan efterlämnar massa otrevliga saker som dödar så gör kärnbränslet det också.

[EDIT] Nu lät det kanske som jag var helt emot kärnkraft vilket jag inte är.
Senast redigerad av chaoswithin 2011-03-27 kl. 12:00.
Citera
2011-03-27, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag kan ingen japanska, men här är en ny tabell med data som är så osannolika att det måste vara sant.

I reaktor 2 nu. Enorma mängder aktivitet av I-134: en miljard becquerel per kubikcentimeter.

NISA-experten gör försök att göra det låta mindre farligt: "Det är borta snart".

Men olyckan hände för 380 halveringstider sedan. Aktiviteten av jod-134 borde ha varit omätbart lågt om reaktorn hade varit av. Det blir allt mer uppenbart att det pyr fortfarande ordentligt i olika reaktorer.

Vad är I-134?? jod 134 ?? Finns det? halveringstid på 53 minuter?
jod 131 halverar på 8 dagar cesium 134 på några år om jag minns rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in