2011-03-31, 09:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Är inte detta en rätt ointressant siffra?
jag tänker då på att halveringstiden är kort och spädningsmöjligheterna enorma, "havet är stort"..

Nej, ca 170Bq/cm3 I-131 och stigande trend utanför Daiichi är tvärtom mycket INTRESSANT.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-31 kl. 09:12.
Citera
2011-03-31, 09:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
carina.svendsen skrev
Det där sa/frågade jag om på någon av dom 100 första sidorna i tråden, men blev idiotförklarad.
Det framstår som en fysisk omöjlighet att man skulle ha kunnat, eller kunna, samla upp allt det vatten man kyler med, om ens något av det vattnet. Jag vill inte ens fundera över värdena i marken mellan kärnkraftverket och havet. Är det någon som vet avståndet där i mellan?

Ca: en kilometer. Men dikena skall ligga närmare havet.
Citera
2011-03-31, 09:40
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Någon frågade hur jag "kvantifierade" mitt påstående/fråga om spridning av avfallet (i jämförelse med t.ex. Tjernobyl) och ungefär såhär gör jag det. Radioaktivt kylvatten med halter på dom nivåer som t.ex. drabbade arbetarna på kärnkraftsverket, satt i relation till tid och det avstånd som vattnet färdas under denna tid, enligt dom mönster det sprids (nedåt, utåt, mot havet).
Det behövs inga exakta siffror för att inse hur allvarligt det är.
Kvantifiera betyder just att ange i siffror. Utan att ha tillgång på det går du på en ryggmärgskänsla av något du inte förstår, och kan lätt komma till felaktiga slutsatser.

Det är en allvarlig situation, men man behöver inte måla fan på väggen och överdriva den för det. Det kan ju vara illa nog som det är. Men utan siffror så går det inte att veta hur illa, det är därför som mätvärdena som länkas i tråden är intressanta.
Citera
2011-03-31, 09:43
Medlem
Madagascars avatar
Nu har IAEA tagit Japanska myndigheter i örat för att man inte evakuerat Iitate. IAEA har presenterat ytmätningar på 2MBq/m2 (tydligen dubbla IAEA-nivån för evakuering) från 18/3.

Men det har varit känt sedan starten att Iitate haft höga värden:
http://radiation.monkut.webfactional.com/shower/tracker/city/9/

Jag tycker det är märkligt att man inte reagerat förrän nu.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-31 kl. 10:09.
Citera
2011-03-31, 09:45
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Nej, ca 170Bq/cm3 I-131 och stigande trend utanför Daiichi är tvärtom mycket INTRESSANT.

Självklart är det superintressant. Minskningen av strålningen i luften har skett på bekostnad av ökande utsläpp i havet. TEPCO har ingen som helst kontroll av situationen i reaktorerna. Tvärtom är det så att allt vatten dom har sprutat på reaktorerna har gjort att deras chanser till kontroll har minskat. Nu har alla utrymmen vattenfyllts med högradioaktivt vatten som dom inte vet vad dom skall göra av.
Citera
2011-03-31, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Är inte detta en rätt ointressant siffra?
jag tänker då på att halveringstiden är kort och spädningsmöjligheterna enorma, "havet är stort"..

Och ändå skenar den och har fyrdubblats de senaste 4 dygnen. Snacka om tecken på fullständigt okontrollerat utsläpp. Sedan skall man nog vara klar över att vi kanske först då det amerikanska militärteamet nu kommer in som vi kommer att få tillförlitliga mätningar från närområdet på land.

Du verkar inte så hemma på matte heller.... 4000 ggr gränsvärdet räknat på halveringstiden blir ganska lång tid innan det når ofarliga nivåer.... Tänk också på att säkert att spridningen helt säkert är stor längre ut i havet men ingen mäter tydligen. Hur långt bort måste man gå innan värdet är under gränsvärdena?

Ökar värdet snabbt som nu samtidigt som utspädning sker tyder det på enorma och accelererande utsläpp. Det enda vi vet är att i början av det här reagerade sensorerna för kärnvapenanfall på ett amerikanskt fartyg 17 mil ut!

Sedan finns där ju med all säkerhet mera långlivade isotoper som inte redovisas ännu. T ex är det nog så att där finns plutonium och annat som kan anrikas i t ex marina djur och växter. Det tog ju 5 dagar att få svaret senast man testade markprover efter plutonium. Fördjöjningen är stor även om man skulle ha kontrollerat det.
Citera
2011-03-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Någon som vet hur förhållandet mellan I-131 och Cs-137 har förändrats över tiden?
Citera
2011-03-31, 09:48
Bannlyst
oj oj oj,nu har människan verkligen snurrat till det för sig.

halterna av Jod fortsätter att öka i havet och försöken att kyla ner reaktorerna verkar bara ha förvärrat läget ytterligare.

snacka om att människan förstör för sig själv och naturen.

skrattretande.
Citera
2011-03-31, 09:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Och ändå skenar den och har fyrdubblats de senaste 4 dygnen. Snacka om tecken på fullständigt okontrollerat utsläpp. Sedan skall man nog vara klar över att vi kanske först då det amerikanska militärteamet nu kommer in som vi kommer att få tillförlitliga mätningar från närområdet på land.

Du verkar inte så hemma på matte heller.... 4000 ggr gränsvärdet räknat på halveringstiden blir ganska lång tid innan det når ofarliga nivåer.... Tänk också på att säkert att spridningen helt säkert är stor längre ut i havet men ingen mäter tydligen. Hur långt bort måste man gå innan värdet är under gränsvärdena?

Ökar värdet snabbt som nu samtidigt som utspädning sker tyder det på enorma och accelererande utsläpp. Det enda vi vet är att i början av det här reagerade sensorerna för kärnvapenanfall på ett amerikanskt fartyg 17 mil ut!

Sedan finns där ju med all säkerhet mera långlivade isotoper som inte redovisas ännu. T ex är det nog så att där finns plutonium och annat som kan anrikas i t ex marina djur och växter. Det tog ju 5 dagar att få svaret senast man testade markprover efter plutonium. Fördjöjningen är stor även om man skulle ha kontrollerat det.

Mätningar i havet längre ut:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/30/1304193_0329.pdf
Citera
2011-03-31, 09:55
Medlem
MajorAssholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
oj oj oj,nu har människan verkligen snurrat till det för sig.

halterna av Jod fortsätter att öka i havet och försöken att kyla ner reaktorerna verkar bara ha förvärrat läget ytterligare.

snacka om att människan förstör för sig själv och naturen.

skrattretande.

Ja verkligen! Dom är inte så smarta Japanerna.Skulle gjort som i tjernobyl och täckt över reaktorerna mycket tidigare.

Fanns idioter i tjernobyl som trodde reaktorn skulle vara igång igen inom 3 månader

Rekommenderar alla att se världens bästa dokumentär Battle.Of Chernobyl.
Citera
2011-03-31, 10:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neilyo
Någon som vet hur förhållandet mellan I-131 och Cs-137 har förändrats över tiden?

Här finns grafer:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110330e13.pdf

Jag tycker kvoten ser hyfsat konstant ut.. Om du vill kolla mer noggrannt, så titta här efter alla releaser av "Detection of radioactive materials from the seawater around the discharge canal of Fukushima Daiichi Nuclear Power Station", på den här sidan:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/index-e.html

Längre ut i havet kan ser det annorlunda ut:
http://www.mext.go.jp/english/radioactivity_level/detail/1304192.htm

Hurså, kan du från kvoten över tid avgöra om kedjereaktion (kritiskt bränsle) pågår eller när den pågick sist?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-31 kl. 10:14.
Citera
2011-03-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här finns grafer:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110330e13.pdf

Jag tycker kvoten ser konstant ut. Om du vill kolla mer noggrannt, så titta här efter alla releaser av "Detection of radioactive materials from the seawater around the discharge canal of Fukushima Daiichi Nuclear Power Station", på den här sidan:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/index-e.html

Hurså, kan du från kvoten över tid avgöra om kedjereaktion (kritiskt bränsle) pågår eller när den pågick sist?

Förhållandet ser onekligen relativt konstant ut. Som av en händelse så har de tagit med de senaste 8 dagarna i grafen (8 dagar är som bekant halveringstiden för I-131). Jag hade förväntat mig att mängden I-131 skulle halveras relativt Cs-137 under denna tid. Innebär detta att det fortfarande pågår en kedjereaktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in