Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är intresserad av hur mycket energi som frigörs när I-134 betasönderfaller till Xe-134. Jag har lite dålig känsla för alla mått på radioaktivitet som finns. Men jag har lite bättre koll på energi.
Kan någon hjälpa till lite med kärnfysiken!?
Enl. Wolframalpha är "mass excess" för I-134 -84.07 MeV och för Xe-134 -88.12MeV. Betyder detta att den rörelseenergi som frigörs är
-84.07 MeV - (-88.12MeV) - 0.51MeV = 3.54MeV
???
Det har blivtit bättre samtalsklimat på den här tråden, inte minst tack vare kunskaper från Qvark. Tack för det. Nu tycker jag att jag kommer någonstans med den här saken.
Bor har skickats till Fukushima även från Frankrike med flyg. Boret ska användas för att dämpa reaktionerna. Stavarna i härden har inte varit täckta med vatten på många dagar - nu har man sprutat in färskvatten blandat med borsyra - antagligen för att täcka härden. Eller härdarna ska man väl säga. Bromsstavarna kan vara skadade. Att man inte kan skicka in vatten i reaktorerna utan riskera starta reaktionen igen.
Men nu är det ett nytt kritiskt läge - antagligen i reaktor 2.
Det kan vara så att man inte lyckats med den här manövern, utan att det kommit in vatten som kanske inte haft tillräckligt med borsyra i sig, och reaktionen har kommit igång..