2011-03-27, 12:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag kan ingen japanska, men här är en ny tabell med data som är så osannolika att det måste vara sant.

I reaktor 2 nu. Enorma mängder aktivitet av I-134: en miljard becquerel per kubikcentimeter.

NISA-experten gör försök att göra det låta mindre farligt: "Det är borta snart".

Men olyckan hände för 380 halveringstider sedan. Aktiviteten av jod-134 borde ha varit omätbart lågt om reaktorn hade varit av. Det blir allt mer uppenbart att det pyr fortfarande ordentligt i olika reaktorer.

Om man ska posta här, så bör man ju iallafall ha någon uppfattning om storheter osv. Ungefär som att säga "oj, det är många atomer i en kubikcentimeter". En Bq är en atom som sönderfaller per sekund. Det är en mycket mycket liten enhet. En miljard becquerel är det samma som 0.03 Curie.

Vi måste uppenbarligen försöka höja nivån lite i denna tråd.
Citera
2011-03-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Som du har sagt så har den lilla incidenten i Fukushima bevisat att vi i Sverige inte har något att oroa oss för och jag håller nu med dig, du har vänt mig i debatten!

Jättebra! Jag kände att det fanns hopp för dig. Nu när du öppnat ögonen och sällat dig till realisternas skara så blir allt så mycket lättare.

Plus att du också kan börja sätta saker i sitt perspektiv. Varför inte skänka en slant till tsunamins offer i Japan? Det gjorde jag igår.
Citera
2011-03-27, 12:29
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om man ska posta här, så bör man ju iallafall ha någon uppfattning om storheter osv. Ungefär som att säga "oj, det är många atomer i en kubikcentimeter". En Bq är en atom som sönderfaller per sekund. Det är en mycket mycket liten enhet. En miljard becquerel är det samma som 0.03 Curie.

30 millicurie är ganska mycket för en så lite volym som en milliliter.

Det är 30 curie per liter och 30 000 curie per kubikmeter.

I en turbinhall, där vattnet står en halv meter djupt.

Enheten curie är aktiviteten av en gram ren radium; 30 kg radium per kubikmeter är mycket.
Citera
2011-03-27, 12:31
Medlem
Citat:

Fast nu handlar det primärt om att jod-134 är en nukleid med så kort halveringstid och där produktionen av den borde stoppat för så länge sedan att den bort försvunnit långt under dessa nivåer.

Vilken slutsats drar du av att den fortfarande finns?
Citera
2011-03-27, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
http://www.folkkampanjen.se/fakta5.html
http://www.dn.se/debatt/sveriges-nya-karnkraftverk-kommer-att-subventioneras

länken fungerar inte

Du påstår ju att företagen får subventionerad el. visa källa på det.
Citera
2011-03-27, 12:34
Medlem
Citat:

Sönderfallen från I-134 motsvarar 58Sv/h (!). Dock har man skrivit >1000uSv/h - vilket i och för sig är sant men knappast kan anses vara tydligt.
Citera
2011-03-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neilyo
Sönderfallen från I-134 motsvarar 58Sv/h (!). Dock har man skrivit >1000uSv/h - vilket i och för sig är sant men knappast kan anses vara tydligt.

Hur räknar du då? Jag har ingen anledning att motsäga dina siffror, men är bara nyfiken.
Citera
2011-03-27, 12:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neilyo

Citat:
Ursprungligen postat av quark
30 millicurie är ganska mycket för en så lite volym som en milliliter.

Det är 30 curie per liter och 30 000 curie per kubikmeter.

I en turbinhall, där vattnet står en halv meter djupt.

Enheten curie är aktiviteten av en gram ren radium; 30 kg radium per kubikmeter är mycket.

Jag är intresserad av hur mycket energi som frigörs när I-134 betasönderfaller till Xe-134. Jag har lite dålig känsla för alla mått på radioaktivitet som finns. Men jag har lite bättre koll på energi.

Kan någon hjälpa till lite med kärnfysiken!?

Enl. Wolframalpha är "mass excess" för I-134 -84.07 MeV och för Xe-134 -88.12MeV. Betyder detta att den rörelseenergi som frigörs är

-84.07 MeV - (-88.12MeV) - 0.51MeV = 3.54MeV

???
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-27 kl. 13:01.
Citera
2011-03-27, 13:14
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är intresserad av hur mycket energi som frigörs när I-134 betasönderfaller till Xe-134. Jag har lite dålig känsla för alla mått på radioaktivitet som finns. Men jag har lite bättre koll på energi.

Enl. Wolframalpha är "mass excess" för I-134 -84.07 MeV och för Xe-134 -88.12MeV. Betyder detta att den rörelseenergi som frigörs är

???
Det stämmer ganska bra. Enligt Lunds kärndata är Q-värdet 4,175 MeV.

Det räcker inte för att värma upp vattnet, eftersom 10^9 av dessa reaktioner per sekund per milliliter producerar bara 4x10^15 eV per sekund och det är bara 0,6 milliwatt. Eller 0,6 watt per liter.

Men i vattnet är det alltså en genererad och absorberad dos på 0,6 gray per sekund. Det ger väl också storleksordningen för en kropp som befinner sig i vattnet. Många sievert per minut.
Citera
2011-03-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

???
Det har blivtit bättre samtalsklimat på den här tråden, inte minst tack vare kunskaper från Qvark. Tack för det. Nu tycker jag att jag kommer någonstans med den här saken.
Bor har skickats till Fukushima även från Frankrike med flyg. Boret ska användas för att dämpa reaktionerna. Stavarna i härden har inte varit täckta med vatten på många dagar - nu har man sprutat in färskvatten blandat med borsyra - antagligen för att täcka härden. Eller härdarna ska man väl säga. Bromsstavarna kan vara skadade. Att man inte kan skicka in vatten i reaktorerna utan riskera starta reaktionen igen.
Men nu är det ett nytt kritiskt läge - antagligen i reaktor 2.
Det kan vara så att man inte lyckats med den här manövern, utan att det kommit in vatten som kanske inte haft tillräckligt med borsyra i sig, och reaktionen har kommit igång..
Citera
2011-03-27, 13:20
Medlem
goseigens avatar
Det blir rena folkuniversitetet av det här

Dock är det tråkigt att det är föranlett av en stor olycka.

Jag tror att vi alla vill samma sak, men att vi har olika uppfattningar om vad som är säker energi.
Citera
2011-03-27, 13:22
Medlem
Det skulle vara bra att förstå vad som händer i havet också:
Här är ett Diagram:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110327e7.pdf
Senast redigerad av Urbizzo 2011-03-27 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in