2011-03-23, 18:17
Medlem
goseigens avatar
Någon som tittade på NHK world länkade till följande sida.

http://tinyurl.com/daiichi-links

Den verkar behändig.
Citera
2011-03-23, 18:21
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
TEXT

http://www.counterpunch.org/takashi03222011.html[/spoiler]

De har som högst uppmätt 500 mSv/h vid reaktor 3 om jag minns korrekt, detta under en mycket kort stund. Personalen har då blivit evakuerad. De som arbetar vid Fukushima Daiichi nu har en gräns på 250 mSv strålning som de är tillåtna att absorbera, detta är en höjning från de 100 mSv som var tillåtna innan olyckan. Uppenbarligen vill TEPCO utnyttja den personal de har på plats på ett så bra sätt som möjligt, och då ingår det inte att skicka in dem i zoner där det tar 30 min för dem att uppnå den dosen (uppenbarligen).

Problemet vi har då är om de får i sig partiklar i lungorna som de kan ta skada av, så som han pratar om. Och ja, det är definitivt ett reellt och svårhanterat problem då det skadar mycket mer under en längre tidsperiod. De har ju dock utrustning på sig likt amerikanska Hazmat-grupper för att skydda sig mot att radioaktiva partiklar tränger ned i luftrören och vidare ut i kroppen, exempelvis kan alfa-strålning som normalt sett är ofarligt plötsligt bli riktigt skadligt inne i kroppen.

Men det är fortfarande ett problem som jag inte tror de kommer ha allt för stora bekymmer med, de är väl medvetna om riskerna med intern strålning och vet hur man handskas med det.
Citera
2011-03-23, 18:27
Medlem
Nu har kylsystemet i reaktor 5 slutat att fungera:

Citat:
But in a new problem at the plant the cooling system for the No. 5 reactor stopped working Wednesday afternoon, said Hiro Hasegawa, a spokesman for the Tokyo Electric Power Company, which operates the plant.

"When we switched from the temporary pump, it automatically switched off," he said. "We’ll try again with a new pump in the morning."

http://www.nytimes.com/2011/03/24/world/asia/24japan.html?pagewanted=2&_r=1&ref=asia

Det verkar oklart om detta betyder att reaktorn nu saknar kylning, eller om det finns en "temporär pump" som gör jobbet.
Senast redigerad av Klompe 2011-03-23 kl. 18:32.
Citera
2011-03-23, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe

Har det verlkigen det?

Snubben sa ju: "When we switched from the temporary pump, it automatically switched off," he said. "We’ll try again with a new pump in the morning."

Då har de ju fortfarande funktionaliteten i den temporära pumpen kvar eller??

Men det är klart det säljer inga lösnummer att skriva så.

Edit Du hann editera ditt inlägg
Citera
2011-03-23, 18:50
Medlem
Madagascars avatar
Bra balanserad sammanfattning av dagens händelser:

nyss, http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80585.html
Citera
2011-03-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Det verkar oklart om detta betyder att reaktorn nu saknar kylning, eller om det finns en "temporär pump" som gör jobbet.

Är det SFP så finns temperaturutvecklingen på sidan 4 i denna sammanställning:
http://www.jaif.or.jp/english/news_images/pdf/ENGNEWS01_1300882515P.pdf
Citera
2011-03-23, 19:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag vill med tro att det är bra, men efter att ha läst den här mannen blev jag fundersam, har han helt fel? Jag vet inte.

Jag tror inte allt är bra. Kanske jag är lite mer hoppfull än du. Jag vet inte vad som oroar dig mest, men två kommentarer:

Citat:
"They are saying stupid things like, why, we are exposed to radiation all the time in our daily life, we get radiation from outer space. But that’s one millisievert per year. A year has 365 days, a day has 24 hours; multiply 365 by 24, you get 8760. Multiply the 400 millisieverts by that, you get 3,500,000 the normal dose. You call that safe? And what media have reported this? None. "

Men här i tråden försöker vi sprida sann (nåja ) information med många perspektiv på många sätt. Vi här (och media) har väl ändå diskuterat strålningsnivåer upp mot 400mSv/h (idag har ju t o m 500mSv/h rapporterats). Och vad jag kan se, även om det fattas data, så har jag ingen anledning att tro att strålningen skulle ha varit så hög ens en kort tid förutom inne på F1. Det är definitivt inte "safe" att jobba inne på F1. Om det är safe för övrigt kan jag inte svara på. På vissa mätpunkter i Fukushima utanför 30-km zonen har man i flera dagar uppmätt mer än 100uSv/h och i Ibaraki har man uppmätt mer än 1000uSv/h, där hade jag absolut inte velat uppehålla mig.

Citat:
"Say there is a nuclear particle one meter away from you. You breathe it in, it sticks inside your body; the distance between you and it is now at the micron level. One meter is 1000 millimeters, one micron is one thousandth of a millimeter. That’s a thousand times a thousand: a thousand squared. That’s the real meaning of “inverse ratio of the square of the distance.” Radiation exposure is increased by a factor of a trillion. Inhaling even the tiniest particle, that’s the danger."

Givet ett visst värde på strålning på ett visst avstånd ( t ex dagens ca 250 uSv/h vid "Main Gate", 1 km från reaktorerna), så kan man inte använda "Inverse-square-law" från detta värde med ett avstånd på 1-mm, när vi talar om en utbredd källa (6 reaktorer, 6-lagringsbassänger etc.).
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-23 kl. 20:09.
Citera
2011-03-23, 19:14
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuel
Det går att starta upp det igen.

Förstör havsvatten inte reaktorn? Blev Fukushima inte obrukbar?
Senast redigerad av urkinha 2011-03-23 kl. 19:19.
Citera
2011-03-23, 19:25
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Förstör saltvttnet inte reaktorn? Blev Fukushima inte obrukbar?
För elprodukation ja.
Citat:
Ursprungligen postat av kameltass
Skillnaden är 1600ggr mot normala värdet på SAMMA plats.

Din värdelösa liknelse med uranstråk i Ranstad jämfört med en plats med låga normala värden saknar ju helt substans.
Av en nukleid som inte är vanlig "ute i det fria". Det är en sådan här gång som det vore intressant att sätta värdet i ett perspektiv som gör att det går att se relevansen för det.
Exempelvis vad är det totala mätvärdet i Bq på jorden man provade? Vad är vanliga naturliga variationer? Och mest viktigt, är den uppmätta nivån farlig?

Angående 400 grader i reaktorn så är det svårt att säga, det beror på var man mätte och vilken mätutrustning man använde.
Citera
2011-03-23, 19:25
Medlem
goseigens avatar
Man kan jämföra med Kashiwazaki-Kariwa. Det råkade ut för en jordbävning 2007 och var sedan ur drift under 21 månader.

Utan någon kunskap om ämnet som så kan man ändå kanske gissa att det är tveksamt huruvida F1 kommer att producera någon el i framtiden.

Jag tror själv att kärnkraft är en bra energikälla, men arbetet just nu handlar nog mest om att stoppa vidare utsläpp.
Citera
2011-03-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Förstör havsvatten inte reaktorn? Blev Fukushima inte obrukbar?

Du svarade på ett inlägg från sidan 2 i en 520 sidor lång tråd. Saker har hunnit ändra sig sen dess och jag har inte sett användaren i denna tråd på väldigt länge.

Nej de 3 reaktorerna är helkörda, troligen är reaktor 4 "körd" pga. av att byggnaden ändå tagit så mycket skada. Personligen tror jag inte man kommer starta någon av de 6 reaktorerna någonsin igen.
Citera
2011-03-23, 19:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Någon som tittade på NHK world länkade till följande sida.

http://tinyurl.com/daiichi-links

Den verkar behändig.

Ja. Tack.

------------

I tråden har det ju förekommit en del gnäll på journalister och media, här kan man läsa en del roliga rubriker etc. http://jpquake.wikispaces.com/Journalist+Wall+of+Shame med bl a exempel från AB.

Min favorit är från Süddeutsche Zeitung som påstås ha skrivit:
Can there be an explosion like an A-Bomb - "absolutely"

Jag hoppas det finns överdrifter på den listan från den andra skyttegraven också. Några DN-ledare skulle säkert platsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in