2011-03-18, 17:33
Medlem
rootbits avatar
1626: More from the IAEA's Graham Andrew: "An important safety concern remains the spent fuel ponds at units 3 and 4. Information is lacking on water levels and temperatures at the spent fuel ponds." It was at reactor 4's spent fuel pond where fire broke out on Tuesday. // bbc news

Vad trevligt..
Citera
2011-03-18, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Du har ju radioaktiva gaser som sipprar ut konstant. Dom skiter nog i hörn...

Ja, som innehåller små aerosoler som avklingar snabbt.
Det är väl dessa som mätaren detekterar eftersom stålningen är förhöjd.
Citera
2011-03-18, 17:34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Vad då? På ett ungefär...

Så här ligger det till:

Det finns en stor vattenläcka som omöjliggör att kyla reaktorn utan att vattnet måste
cirkuleras. Vattnet måste renas både det vattnet som rinner ut och det som förångas.
Annars frigörs radioaktivitet i oacceptabla mängder ut i luften.
Ingen lösning finns på det problemet än.
Värmeutvecklingen omöjliggör kylning av reaktorstavarna.
Radioaktiviteten omöjliggör arbete i adekvat område kring reaktorhärden.

Värmen och radioaktiviteten stiger kontinuerligt.
Resultatet blir en inne explosion och en total härdsmälta i kärlet och utsläpp som motsvarar
mer än Tjernobyl. Det här kommer att ske inom 48 timmar. Ingen kontroll finns i dagsläget.
Konsekvenserna för det japanska samhället kommer bli initialt oöverskådliga.
I Am Telling You...
Citera
2011-03-18, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Så här ligger det till:

Det finns en stor vattenläcka som omöjliggör att kyla reaktorn utan att vattnet måste
cirkuleras. Vattnet måste renas både det vattnet som rinner ut och det som förångas.

Resultatet blir en inne explosion och en total härdsmälta i kärlet och utsläpp som motsvarar
mer än Tjernobyl. Det här kommer att ske inom 48 timmar. Ingen kontroll finns i dagsläget.
I Am Telling You...
javisst då har vi läst din teori. skönt när vi ser att du hade fel.
Citera
2011-03-18, 17:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det verkar att ha stabiliserat sig nu och det känns bra. Det är också bra att det slutat snöa ute och att min ilska har runnit över. Pma gärna mig om du har några nyheter som hänt på dem här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Bra länk!

Siffrorna är definitivt förhöjda.

Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Vill bara passa på att tacka för ett par exemplariska poster ändå. Sakligt utan massa uppenbart personliga värderingar, tänk om resterande 99% av tråden hade kunnat vara så.
T.ex. borde Kärnkrafts-Bob fundera över den distinkta skillnaden mellan hans inlägg och sådana som dessa, det är ingen som skriker domedag per automatik bara för att dom inte tror läget och kärnkraften är så jävla förträffligt säkert och lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jättebra att du håller koll på dessa mätvärden, och postar tabeller om dem! (Även om jag erkänner att jag inte öppnar alla länkar och läser så noga.)

Ökning alltså. Är det inte så att vindarna vridit lite idag?
Det har ju varit väldigt gynnsamma frånlandsvindar så här långt.

Kul att mitt idoga arbete här itråden uppskattas. Det krävs god balans för att inte trilla ner i någon av skyttegravarna runt kärnkraftens vara eller inte vara. Och det krävs enträgenhet att hitta bra info i den dåliga rapporteringen japanerna nu har gjort sig kända för (det som kommer på engelska upplevs i alla fall så). Tack för uppskattning.
Citera
2011-03-18, 17:39
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Vad bra gubbe lilla, då tycker jag du exakt redogör för vad som nu kommer, du som ändå är så säker på utgången när ingen annan, inklusive japanerna, är det.
Poängen var just att ingen vet och att i det läget utgå från saker som inte ens kan inträffa i teorin är så klart inte trovärdigt. Dock är strålningsvärdena så låga att de högsta redovisade är ganska exakt en promille av de från Tjernobyl. Någon bränsle till en grafitbrand som kommer att brinna i flera dagar finns inte, brand av den typen och som brinner så länge krävs för den omfattande spridningen så det är uteslutet.

Den enda slutsats som är rimlig att dra är att det drabbade området kan aldrig någonsin bli jämförbart med Tjernobyl. Sedan är strålningsvärdena och läget sådant att på själva platsen det aldrig kommer bli aktuellt med någon sarkofag utan sanering.

Det är nästan helt säker att man kommer att kyla anläggningen något år för att sedan sanera ytterligare några år, tyvärr blev det inte mer spännande än så! Jag ser tydliga symtom på svininfluensa framför allt från media, men okunskapen kring kärnkraften skapar här ytterligare förvirring och det verkar vara en tävling i att framstå som insatt fast man inte är det.
Citera
2011-03-18, 17:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du har ju radioaktiva gaser som sipprar ut konstant. Dom skiter nog i hörn...

Tror du inte att det snarare handlar om att vattenbegjutningen och kokningen/förångningen nu har upphört och man därmed inte tillför atmosfären och de närmaste omgivningarna lika mycket radioaktiva partiklar?
Citera
2011-03-18, 17:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Så här ligger det till:

I Am Telling You...

En möjlighet du inte nämner är att de får igång kylningen tack vare att elkraften kopplas på. Ser du det som helt orealistiskt?

Du nämner också en stor "vattenläcka". Vilken reaktor refererar du till då? Jag har hört talas om hål och förstörda reaktorhallar etc, men inte någon vattenläcka.
Citera
2011-03-18, 17:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo förhöjda över bakgrunden är de. Men är ökningen över tid signifikant (från 140 till 150)?

Jag utgick i min bedömning från en "normal" bakgrundsstrålning som ligger någonstans mellan 0.15 och 0.5 mikroSv/h. En höjning från 140 till 150 mikroSv/h behöver inte vara signifikant.
Senast redigerad av Moltas666 2011-03-18 kl. 17:50.
Citera
2011-03-18, 17:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Om du har sett bilderna så inser du ju själv att det inte är rimligt. Mellanlagringspoolerna läcker och bränslet där har till viss del varit utan vatten. Ovanpå det har du en reaktor (2:an) med ett reaktortryck på 1 atm. Du kan ju själv räkna ut vad det innebär...

Dessutom har ju IAEA konstaterat reaktorskador i 3 kraftverk varav en av dessa reaktorer (1:an) har en bekräftad partiell härdsmälta. Dessutom ser jag ingen anledning till att strålningen borde ha minskat så drastiskt som japanerna vill få det till. Strålningen borde ligga på samma nivå som tidgare mätningar. Deras lilla vattenlek med helikoptrar och brandbilar lär knappast ha hjälpt ett skit även om dom själva vill tro det...

I det läget tycker du alltså att 3.8 mSv/h låter som ett rimligt värde? Det tycker inte jag...

Det där kraftverket är utlämnat till sitt eget öde...

Med tanke på dina övriga inlägg i tråden (kontrollrummen är belägna i reaktorbyggnaden t ex) så tror jag att min erfarenhet av kärnkraft och strålning är avsevärt mycket större än din.
Citera
2011-03-18, 17:51
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Läste på en engelsk sida att oanvända kärnbränslestavar faktiskt kan hanteras utan någon särskild skyddsutrustning alls. Nu gör man iofs inte det i praktiken.

Aktiviteten på använt kärnbränsle är 7% (av designad maximal värmeutveckling i härden) precis efter man stängt ned härden. Det klingar av till ca 0,2% efter ungefär en vecka.

Använt kärnbränsle förvaras i bassänger med aktiv kylning i ungefär ett år efter det har plockats ut, därefter så ska det funka att läggas i vattenbassänger med passiv kylning.

Beroende på hur länge kärnbränslet använts behöver man lagra det i bassänger i 20-40 år innan aktiviteten avstannat så pass mycket att passiv luftkylning räcker.

Nu har det gått en vecka , stämmer dessa siffror även vid en härdsmälta eller återaktiveras härden då?
Citera
2011-03-18, 17:52
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Så här ligger det till:

I Am Telling You...
Antar att du är ironisk? Motsatsen gäller för samtliga punkter du tar upp. Man kyler mer än man gjort sedan olyckan inträffade. Radioaktiviteten som släpps ut är så låga att du kan spendera en timme i kalsonger bredvid kraftverket med mindre risk än vid en magnetröntgen. Du vet ingenting om något hål i bassängen, felaktigt antogs den vara torr men nivåerna var igår högre än Jpanerna förutsåg.

Mest intressant vad är det du tänkt dig ska explodera? Finns det en bomber på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in