2011-03-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hoppas det finns överdrifter på den listan från den andra skyttegraven också. Några DN-ledare skulle säkert platsa.

VADDÅ?!?! Det är väll bara dem där miljöfjantarna som kan överdriva, är man för kärnkraft så är man också per automatik helt 100% objektiv och saklig.
Citera
2011-03-23, 19:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Du svarade på ett inlägg från sidan 2 i en 520 sidor lång tråd. Saker har hunnit ändra sig sen dess och jag har inte sett användaren i denna tråd på väldigt länge.

Nej de 3 reaktorerna är helkörda, troligen är reaktor 4 "körd" pga. av att byggnaden ändå tagit så mycket skada. Personligen tror jag inte man kommer starta någon av de 6 reaktorerna någonsin igen.

Wow, bra. Någon som läser igenom allt vi skrivet.

Mindre känt, tror jag, är att man faktiskt har planerat att bygga reaktor 7 resp 8 på anläggingen. Åtminstone om man får tro http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_I_Nuclear_Power_Plant. Det har jag tänkt också kan ligga som incitament för att rädda/sanera delar av anläggningen.
Citera
2011-03-23, 20:04
Medlem
Run-Rated Fukushima Radiation Release On Par With, And In Some Cases Greater Than, Chernobyl

http://www.zerohedge.com/article/run-rated-fukushina-radiation-release-par-and-some-cases-greater-chernobyl
Citera
2011-03-23, 20:05
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
The calculations published by Austria's Central Institute for Meteorology and Geodynamics may add to growing concern in Japan and elsewhere over the contamination of food products such as milk and vegetables in areas near the Japanese reactor site.

The Austrian institute's Dr Gerhard Wotawa stressed the two isotopes from Fukushima he had sought to estimate -- iodine-131 and caesium-137 -- normally make up only one tenth of total radiation.

Based on measurements made at monitoring stations in Japan and the United States, Wotawa said the iodine released from Fukushima in the first three-four days was about 20 percent of that released from Chernobyl during a ten-day period.

For Caesium-137, the figure could amount to some 50 percent.

The International Atomic Energy Agency said on Wednesday Japanese authorities had told the Vienna-based agency that radiation dose rates at the plant were decreasing, although the overall situation remained serious.

One U.N. study has estimated Chernobyl, in Ukraine, may over time cause 4,000 to 9,000 extra deaths from cancer.

And there are big differences in the handling of the crises.

"At Chernobyl, the population was not generally aware that the accident had happened," said Malcolm Crick, Secretary of the U.N. Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation.

"People in the nearby town of Pripyat were watching the fire from just a kilometre or so away. They were evacuated a day or so later," he said, adding that children kept drinking milk despite risks of contamination.

"In Japan, there was a precautionary evacuation early on," he said, adding "it's too early to make a real assessment of the overall impact."

Japanese authorities also distributed units of stable iodine which can help protect against radioactive iodine.

http://www.reuters.com/article/2011/03/23/japan-quake-radiation-chernobyl-idUSLDE72M2AT20110323?pageNumber=2
Citera
2011-03-23, 20:06
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ja. Tack.

------------

I tråden har det ju förekommit en del gnäll på journalister och media, här kan man läsa en del roliga rubriker etc. http://jpquake.wikispaces.com/Journalist+Wall+of+Shame med bl a exempel från AB.

Min favorit är från Süddeutsche Zeitung som påstås ha skrivit:
Can there be an explosion like an A-Bomb - "absolutely"

Jag hoppas det finns överdrifter på den listan från den andra skyttegraven också. Några DN-ledare skulle säkert platsa.

Jag måste bara berömma dig och det arbete du lägger ned. Bergakungen tillhör också en av de som jag tycker bör nämnas. Överhuvudtaget tycker jag det här en av de mest informativa tråderna på FB även om jag har svårt för V-mannen.
Nu har jag arbetat extra två dagar som pensionär men nu hoppas jag även att jag i fortsättningen kan bidra med något.
Lite oroande tycker jag att det är att även om en del går framåt med arbetet vid Fukushima så finns det åtskilligt som som inte är så bra. Jag befarar att på lång sikt kommer allt fler problem att dyka upp i form av skadliga utsläpp av partiklar inte minst. Sedan har jag min käpphäst och det är påverkan på grundvattnet men återigen tack till er alla som gör den här tråden så informativ och där man dvs jag är glad att slippa FBs största galningar.
Citera
2011-03-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ja. Tack.

------------

I tråden har det ju förekommit en del gnäll på journalister och media, här kan man läsa en del roliga rubriker etc. http://jpquake.wikispaces.com/Journalist+Wall+of+Shame med bl a exempel från AB.

Min favorit är från Süddeutsche Zeitung som påstås ha skrivit:
Can there be an explosion like an A-Bomb - "absolutely"

Jag hoppas det finns överdrifter på den listan från den andra skyttegraven också. .

Antagligen inte eftersom det är den kärnkraftkramande sidan som driver den sidan och kollar man på det dom har på sin Wall of shame så är det nog dom själva som ska skämmas för mycket av det skämmer ju inte ens eller är översatt dåligt för att passa deras syften. Skulle man göra en lista över kärnkraftsolyckeförnekare i media "det är ingen kärnkraftsolycka det är en tsunamiolycka" och "strålning är typ inte farligare än bananer" så skulle den bli listan bli väldigt lång
Finns exempel här "Why I am not worried about Japan’s nuclear reactors" http://morgsatlarge.wordpress.com/2011/03/13/why-i-am-not-worried-about-japans-nuclear-reactors/ Har iofs ändrats och flyttats eftersom det verkligen fanns skäl att oroas sig
http://nuclearpoweryesplease.org/blog/2011/03/19/straldoser-i-japan-just-nu-och-bananer/ http://nuclearpoweryesplease.org/blog/2011/03/20/bananer-och-japan-del-2/ http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/mar/21/pro-nuclear-japan-fukushima
Senast redigerad av Nibiru2011 2011-03-23 kl. 20:14.
Citera
2011-03-23, 20:15
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Run-Rated Fukushima Radiation Release On Par With, And In Some Cases Greater Than, Chernobyl

http://www.zerohedge.com/article/run-rated-fukushina-radiation-release-par-and-some-cases-greater-chernobyl

Dock är ju Zerohedge en av de pissigaste blaskorna jag någonsin kommit i kontakt med, väsentligt sämre än både Aftonbladet och Expressen på alla punkter. Att du överhuvudtaget refererar till den sidan är ganska komiskt, men vad hade man förväntat sig från en människa bosatt på landet med nedgrävt guld i skogen, övertygad om den kommande apokalypsen...

Det finns dock en intressant frågeställning som ingen har frågat här än så länge; vad händer om kontaminationen i dricksvattnet överstiger 300 Bq? Vi har världens största stad sett till antalet invånare som potentiellt kan stå utan vatten inom bara dygn, hur ska de lösa en sådan situation? Kommer invånarna fortsätta dricka kranvattnet (troligtvis en stor del) och vad är gränsen för hur mycket Bq det kan vara i vattnet per liter utan att du behöver noja alltför mycket över eventuella långsiktiga konsekvenser?
Senast redigerad av TheL 2011-03-23 kl. 20:18.
Citera
2011-03-23, 20:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Dock är ju Zerohedge en av de pissigaste blaskorna jag någonsin kommit i kontakt med, väsentligt sämre än både Aftonbladet och Expressen på alla punkter. Att du överhuvudtaget refererar till den sidan är ganska komiskt, men vad hade man förväntat sig från en människa bosatt på landet med nedgrävt guld i skogen, övertygad om den kommande apokalypsen...

Det finns dock en intressant frågeställning som ingen har frågat här än så länge; vad händer om kontaminationen i dricksvattnet överstiger 300 Bq? Vi har världens största stad sett till antalet invånare som potentiellt kan stå utan vatten inom bara dygn, hur ska de lösa en sådan situation? Kommer invånarna fortsätta dricka kranvattnet (troligtvis en stor del) och vad är gränsen för hur mycket Bq det kan vara i vattnet per liter utan att du behöver noja alltför mycket över eventuella långsiktiga konsekvenser?

1. Jag tror du blandar ihop Klompe med GanjaThorulf (eller vad han heter!?).

2. Jag hade tappat upp vatten på dunk nu, innan aktiviteten ökar. Och jag hade försökt skaffa mig en bra mätare jag behärskar att använda. Vad är det för halveringstid på I-131 (det är väl det som har kontaminerat)? Om det är hyfsad kort halveringstid så bör man väl kunna "lagra vattnet" tills det blir mindre farligt.

Jag tror ingen har svaret på din fråga. Det har väl inte hänt förut, men man borde väl kunna komma en bit med att köra in tankbilar med rent vatten. Och var skulle 20 miljoner människor ta vägen om de måste evakueras?

Helst av allt hade jag nog velat rymma fältet om problemen ökar i Tokyo. Till Sverige kanske, där avvecklade man väl den sista reaktorn 2010!?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-23 kl. 20:32.
Citera
2011-03-23, 20:26
Medlem
Citat:
Dock är ju Zerohedge en av de pissigaste blaskorna jag någonsin kommit i kontakt med, väsentligt sämre än både Aftonbladet och Expressen på alla punkter.

ZeroHedge är en alldeles utmärkt nyhetssajt för den som vill ta del av ett perspektiv som skiljer sig från den officiella feel-good propagandan.

När det gäller den nyhet som jag länkade till kommer den för övrigt från början från Reuters. Men i din värld blir förstås samma nyhet på något mystiskt vis mindre trovärdig när den refereras på ZeroHedge.

Citat:
Att du överhuvudtaget refererar till den sidan är ganska komiskt, men vad hade man förväntat sig från en människa bosatt på landet med nedgrävt guld i skogen, övertygad om den kommande apokalypsen...

Vad fan pratar du om? Har du fullständigt tappat greppet om verkligheten?
Citera
2011-03-23, 20:29
Medlem
Citat:
Jag hade tappat upp vatten på dunk nu, innan aktiviteten ökar. Och jag hade försökt skaffa mig en bra mätare jag behärskar att använda. Vad är det för halveringstid på I-131 (det är väl det som har kontaminerat)? Om det är hyfsad kort halveringstid så bör man väl kunna "lagra vattnet" tills det blir mindre farligt.

Jod halveras på 8 dagar
Cesium på 30 år...
Citera
2011-03-23, 20:41
Medlem
Madagascars avatar
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032401a.pdf

Senaste värdet vid "Main Gate", 03:00 JST är 216.6uSv/h vilket glädjande nog är något lägre än det var för exakt 24h sedan.
Citera
2011-03-23, 20:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Allt som krävs för att det ska gå käpprätt åt helvete är ett rejält utsläpp av radioaktivitet som driver upp strålningen till nivåer som omöjliggör arbete i utrymmen som man måste komma åt för att kunna få igång kylsystemen. Exakt den typen av problem uppstod för övrigt idag:

Du hänvisar alltså till rapporten om 500 mSv/h som gjorde att man temporärt drog tillbaka arbetarna som höll på med lagningarna.

För mig är detta agerande närmast ett bevis på att man anser sig ha läget hyffsat under kontroll.

Rational: 500 mSv/h är inte en farlig nivå (läs: risk för allvarliga skador) om man utsätts för den i ungefär 30 minuter. 250 mSv dos ger inga permanenta skador, knappt ens illamående som snabbt går över. Om det vore fullständig katastrof, så skulle man givetvis inte slösa tid på att dra tillbaka arbetare bara för att de inte skulle riskera lättare besvär.

Jämför katastrofen Tjernobyl (jag får säkert kritik för att ha jämfört, men något perspektiv måste vi försöka behålla även i denna tråd) : Där arbetade man i ca 70 Sievert!! Dvs 140 gånger högre än det som man idag drog tillbaka sina arbetare för. Man hade pass på bara 30-60 sekunder, men många fick säkert allvarliga skador ändå, några kanske jobbade flera minuter och fick dödliga skador.

Hur ser ni på detta? Är inte egentligen Tepcos forfarande rationella säkerhetstänk egentligen en indikation på att läget är ganska OK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in