2011-03-23, 17:17
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levis512
Fråga till de som vet hur en BWR fungerar...

De talar om att reaktor 1 var uppe på 400 grader, vilket kyldes ner till 350 sedan och reaktor 3 på drygt 300 grader. Vatten vid 350 grader är uppe på ett tryck av storleksordningen 200 bar.
Det borde ju rimligen innebära att vi antingen har oerhörda tryck, inget vatten närvarande där temperaturen mättes, ordentlig cirkulation så vattnet inte hinner värmas eller felaktig mätning.

Vad säger expertisen? Vad är det för tolkning av presenterade data?

Har för mig att reaktor 1 är konstruerad för att operera med en vattentemperatur på 302 °C. Reaktorerna klarar höga tryck, och sen vill jag tillägga att det inte är konstaterat att det bara är 400 °C, utan det är helt enkelt mätaren som bara går upp till 400. Det kan således ha varit mycket mer teoretiskt sett.
Citera
2011-03-23, 17:19
Medlem
Tydligen kommer detta kaos håller på i månader Undra hur hela världen kommer påverkas av strålningen dvs mat, grejer osv från Japan. Nu har dom ju nästan slut på allt vatten i butiker för man ska inte dricka kranvattnet
Citera
2011-03-23, 17:20
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Fukushima Global Fallout Dispersion Animation Update

Citat:
Zero Hedge has been updating our readers periodically with Fukushima radiation dispersion maps as they become available. Below we present the latest one out of the French meteorological office, which presents the global nature of the radioactive fallout, which at last check hit a record 500 millisieverts by Reactor 2 and was climbing, which unfortunately means the subsequent dispersion cloud will be even more potent, and so forth, and so forth, until an actual practical resolution, instead of just propaganda, is implemented.

http://www.zerohedge.com/article/fukushima-global-fallout-dispersion-animation-update

Följ länk för film.
Citera
2011-03-23, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kameltass
Läs igenom tråden igen, eller ge fan i att svara på inlägg utan att läsa dem.
.

svara på min fråga. Källa på att det är hörge än normalvärdet på SAMMA PLATS som du skrev.

Ifrågavarande professor snackar ju om normalvärde i jord..
Citera
2011-03-23, 17:29
Medlem
Torshammars avatar
Detta är en fruktansvärd olycka och inte den sista, nu är vattnet i Tokyo så förorenad att det går inte att drick det. På västkusten i USA som också är på riskområde som Japan har de kärnkraftverk några meter från stranden med löjligt låga skyddsvallar mot havet.
Citera
2011-03-23, 17:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Dom visar en topp där på 435 kl 14.00 JST?
http://atmc.jp/fukushima/?n=1&d=110323

Nej, hoppas att dom inte flyttar mätpunkt igen.

Senaste "Main Gate", 21:00 JST, 232.3uSv/h (jag kallar den stabil). Skönt, dagens händelser gjorde att jag var rädd för ett mycket högre värde.
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032309a.pdf

Ytterligare en lokal topp vid 15:20, 415.6uSv/h

Från senaste NISA-rapporten
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110323-4-1.pdf :

"Major updates are as follows.
1. Nuclear Power Stations (NPSs)
Fukushima Dai-ichi NPS
<Situation of Water Injection and Water Spray>
・ Spray of around 130 t of water for Unit 4 by Concrete Pomp Truck (50t/h)
was carried out. (From 10:00 till 13:02 March 23rd)
・ Injection of 35 t of seawater to the Spent Fuel Pool of Unit 3 via the
Cooling and Purification Line was carried out. (From 11:03 till 13:20
March 23rd)
・ Slightly blackish smoke generated from the reactor building of Unit 3.
(Around 16:20 March 23rd)
< Fire Bureaus’ Activities>
・ From 8:30 till 9:30, and from 13:30 till 14:30 on March 23rd
, Niigata City
Fire Bureau and Hamamatsu City Fire Bureau gave guidance to TEPCO
as to the operation of large decontamination system."

Dagens lokala mätvärdestoppar är alltså inte uppenbart relaterade till dagens aktiviteter och händelser vid F1.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-23 kl. 17:42.
Citera
2011-03-23, 17:41
Medlem
E.Merckxs avatar
Jag försökte se något samband mellan radioaktivitet och branden i reaktor 3.

NHK reporting black smoke from Reactor 3 at 4:20 PM JST

3:30 PM var det 414.7 uSv/h Main Gate

4:30 PM var det 283.7 uSv/h Main Gate, efter det har det sjunkit till 232.3 uSv/h 9:00 PM.

Kan branden handlat om att det blev en kortslutning när dom vattnade?
Senast redigerad av E.Merckx 2011-03-23 kl. 17:49.
Citera
2011-03-23, 17:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
svara på min fråga. Källa på att det är hörge än normalvärdet på SAMMA PLATS som du skrev.

Ifrågavarande professor snackar ju om normalvärde i jord..

Jag förstår att du vill vara konstruktivt skeptisk och balansera alla de som okritiskt påstår att det kan ha hänt något obehagligt med Fukushima-anläggningen. Vi vet ju alla att miljörörelsen och vänsterpartierna runt världen inget hellre vill än smeta ner den riskfria och säkra kärnkraften med obefogade rykten om haverier, utsläpp och annat som vi alla vet inte kan hända. Kanske har någon av dessa desinformatörer eller lobbyister helt enkelt letat rätt på någon lämplig plats med hög lokal strålning och mätt just där.

Det är nästan så man skulle kunna tro att desinformatörerna på något fintligt sätt försöker lura i oss att det finns ett kärnkraftverk med bekymmer någonstans i närheten.

Vad tror du om den senare hypotesen ?
Citera
2011-03-23, 17:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Senaste "Main Gate", 21:00 JST, 232.3uSv/h (jag kallar den stabil). Skönt, dagens händelser gjorde att jag var rädd för ett mycket högre värde.

Jo, jag var också väldigt rädd för ett högre värde. Hemskt bra att det inte blivit det.
Citera
2011-03-23, 18:00
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032309a.pdf

Ytterligare en lokal topp vid 15:20, 415.6uSv/h

Från senaste NISA-rapporten
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110323-4-1.pdf :

"Major updates are as follows.
1. Nuclear Power Stations (NPSs)
Fukushima Dai-ichi NPS
<Situation of Water Injection and Water Spray>
・ Spray of around 130 t of water for Unit 4 by Concrete Pomp Truck (50t/h)
was carried out. (From 10:00 till 13:02 March 23rd)
・ Injection of 35 t of seawater to the Spent Fuel Pool of Unit 3 via the
Cooling and Purification Line was carried out. (From 11:03 till 13:20
March 23rd)
・ Slightly blackish smoke generated from the reactor building of Unit 3.
(Around 16:20 March 23rd)
< Fire Bureaus’ Activities>
・ From 8:30 till 9:30, and from 13:30 till 14:30 on March 23rd
, Niigata City
Fire Bureau and Hamamatsu City Fire Bureau gave guidance to TEPCO
as to the operation of large decontamination system."

Dagens lokala mätvärdestoppar är alltså inte uppenbart relaterade till dagens aktiviteter och händelser vid F1.

Jag vill med tro att det är bra, men efter att ha läst den här mannen blev jag fundersam, har han helt fel? Jag vet inte.

Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-23 kl. 18:02.
Citera
2011-03-23, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag förstår att du vill vara konstruktivt skeptisk och balansera alla de som okritiskt påstår att det kan ha hänt något obehagligt med Fukushima-anläggningen. Vi vet ju alla att miljörörelsen och vänsterpartierna runt världen inget hellre vill än smeta ner den riskfria och säkra kärnkraften med obefogade rykten om haverier, utsläpp och annat som vi alla vet inte kan hända. Kanske har någon av dessa desinformatörer eller lobbyister helt enkelt letat rätt på någon lämplig plats med hög lokal strålning och mätt just där.

Det är nästan så man skulle kunna tro att desinformatörerna på något fintligt sätt försöker lura i oss att det finns ett kärnkraftverk med bekymmer någonstans i närheten.

Man talar om ett fynd på en plats, inte om en kontaminerad by. Har en klump Cecium flygit dit från kraftverket vid någon vätgasexplosion eller hur tänker du?
Citera
2011-03-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Argumentationen har ju varit att:
1. Reaktorn är designad för att klara en sån här situation, så inget kommer ur den.
2. Reaktorn är (helt onödigt) placerad i en inneslutning som tar hand om det som kommer ur reaktorn.
3. Blir det för högt tryck (trots att utrustningen klarar allt) så släpper personalen ut trycket, men det är bara vattenånga som är renad för att den inte ska bli radioaktiv av att vara inne i reaktorn.
4. Radioaktiviteten i ångan är så kortlivad att den inte sprids.
5. Det som sprids stannar inom den zon på 20-30 km från kärnkraftverket.
6. Dessa reaktorer är av en annan typ än Tjernobyl, så det finns ingen drivande kraft som skickar radioaktivitet långt upp i atmosfären, så partiklar kommer inte långt.

Alltså måste allt cesium i jorden de provtog vara från Tjernobyl.

Ja, jag är ironisk i ovanstående.

Håller med i att det är bra med folk som dämpar hysteri och som ifrågasätter de "fakta" som presenteras, men helst ska det ifrågasättandet baseras på rimligheten och relevansen i det som presenteras och inte i sin egen energipolitiska övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in