2011-03-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Du missar poängen totalt.

Problemet är inte att vi har en massa trovärdiga teorier om vad som kan hända utan att vi inte har en aning om vad ett worst case scenario innebär. För att kunna föreställa oss ett worst case scenario så behöver vi ha tillgång till information som vi helt enkelt inte kan ha. Vi behöver veta hur många och hur starka jordbävningar som kommer att inträffa, om dessa kommer orsaka fler tsunamis, hur vädret kommer arta sig, stormar, regn osv.

Fukushima är byggt för att motstå ett worst case scenario men ett ännu värre scenario uppstod som forskarna "aldrig hade kunnat förvänta sig"

Det är inte en omöjligt att Fukushima har sin egna "grafitkomosition" (obs jag påstår inte att de har grafit i konstruktionen utan att det kan finnas en liknande katastrof katalysator) som vi denna gången inte tänkt på.

Det finns ingen som helst logisk grund för att påstå att material inte kan sprida sig utanför närområdet. För att påstå detta måste du föra dig med induktiva resonemang och dessa garanterar inte slutsatsen som en logisk följd.

Argument av typen, solen har gått upp alla dagar så den kommer gå upp imorgon med är inte logiskt giltiga då det inte finns någon motsägelse i att solen en dag inte kommer att gå upp.

Men visst jag kan tänka mig att du ligger hemma och runkar till fantasier om den hypotetisk deduktiva metoden men sanningen är att den är fallibilistisk. Allt du tar för sant kan vara falskt. Du har alltså ingen logiskt säker grund för att påstå att du vet att inget kommer att hända.

ja men ska man tänka så kan vad fan som helst hända när fan som helst. och det gäller inte bara japan just nu utan överallt. Är helt övertygad om att Beddington (och andra experter) besitter tillräcklig kunskap för att kunna uttala sig så som han gör, och är väl främst därifrån K-B drar sina slutsatser, om han själv inte är kunnig inom området, vet ej.
Citera
2011-03-17, 20:48
Medlem
Jag gillar att svenskar köper upp alla jodtabletter nu också...
Citera
2011-03-17, 20:50
Medlem
neguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Inte ens 1500 meter.
Problemet är spridning av partiklar, och det får man inte utan en enorm explosion eller brasa. Det finns inget sånt där.
Det värsta som kan hända är att det okänta bränslet i fyran tar fyr. Då kan vi se vätgassmällar igen och värme. Men inte av det tar sig högre än 3-4 hundra meter och ramlar därmed ner i närhetern. Dock kan det bildas små partiklar i en brand, med dessa aerosoler är så små att de inte utgör någon fara öht.
Så det absolut värsta som kan hända är en brand där dynga sprids inom en kilometers radie.

Finns ett väldigt bra citat du borde fundera lite över, "the hardest thing to predict is the future".

Bara för att verkar vara under kontroll just nu, kan du inte på något sätt veta vad som kommer hända i framtiden. Man skulle kunna hävda att det inte ens är möjligt att räkna ut sannolikheten för att det ena eller det andra ska hända. Att planera för "worst-case senario" borde vara högsta prioritet för regeringen.
Citera
2011-03-17, 20:52
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Men vad fan händer, katastrofhjälpteamen på plats ska plockas hem?

Kan bara betyda en sak, dom läser aftonbladet. Nä men det låter helt vansinnigt, vilka idioter det finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Jag gillar att svenskar köper upp alla jodtabletter nu också...

Det är förhoppningsvis bara folk som ska resa till Japan nu, annars vore det väldigt konstigt. Dock ska man ju vara säker ändå även om man befinner sig i Tokyo så jag förstår inte detta heller. Många konstigheter som pågår, folk är helt enkelt inte kloka.
Citera
2011-03-17, 20:53
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreveri
ja men ska man tänka så kan vad fan som helst hända när fan som helst. och det gäller inte bara japan just nu utan överallt. Är helt övertygad om att Beddington (och andra experter) besitter tillräcklig kunskap för att kunna uttala sig så som han gör, och är väl främst därifrån K-B drar sina slutsatser, om han själv inte är kunnig inom området, vet ej.

Dessa experter baserar sina kalkyler på samma induktiva resonemang som B-B gör. Det finns ingen människa idag som besitter någon kunskap om vad som kommer att ske. Allt vi har är sannolikheter vilka i slutändan inte betyder någonting.

Att gå ut på ett forum och idiotförklara alla som spekulerar utanför den egna sannolikhetskalkylen i logikens namn är för mig högst motbjudande och ett direkt hån mot logiken.
Citera
2011-03-17, 20:54
Bannlyst
Citat:
Du missar poängen totalt.

Problemet är inte att vi har en massa trovärdiga teorier om vad som kan hända utan att vi inte har en aning om vad ett worst case scenario innebär. För att kunna föreställa oss ett worst case scenario så behöver vi ha tillgång till information som vi helt enkelt inte kan ha. Vi behöver veta hur många och hur starka jordbävningar som kommer att inträffa, om dessa kommer orsaka fler tsunamis, hur vädret kommer arta sig, stormar, regn osv.

Fukushima är byggt för att motstå ett worst case scenario men ett ännu värre scenario uppstod som forskarna "aldrig hade kunnat förvänta sig"

Det är inte en omöjligt att Fukushima har sin egna "grafitkomosition" (obs jag påstår inte att de har grafit i konstruktionen utan att det kan finnas en liknande katastrof katalysator) som vi denna gången inte tänkt på.

Det finns ingen som helst logisk grund för att påstå att material inte kan sprida sig utanför närområdet. För att påstå detta måste du föra dig med induktiva resonemang och dessa garanterar inte slutsatsen som en logisk följd.

Argument av typen, solen har gått upp alla dagar så den kommer gå upp imorgon med är inte logiskt giltiga då det inte finns någon motsägelse i att solen en dag inte kommer att gå upp.

Men visst jag kan tänka mig att du ligger hemma och runkar till fantasier om den hypotetisk deduktiva metoden men sanningen är att den är fallibilistisk. Allt du tar för sant kan vara falskt. Du har alltså ingen logiskt säker grund för att påstå att du vet att inga skadeverkningar kommer att ske utanför närområdet.

"It is an hypothesis that the sun will rise tomorrow: and this means that we do not know whether it will rise"

- Ludwig Wittgenstein

Jag tog mig tid att läsa detta, rätt så bra till en början. Men du spårade ur. Jag har läst och tillskansat mig ATPL teorin, där ingår en hel del meteorologiska sanningar.
Blir löjligt till slut.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Vid en härdsmälta blir det mycket varmt. Värme som vi alla vet STIGER, och den här värmen för då med sig PARTIKLAR som i sin tur förs med VINDEN. Jag är helt övertygad om att du är trådens största idiot.

Det ska då finnas partiklar att föra med i rika mängder.

Men varför spekulerar vi redan om ett event som kräver att 60 andra saker händer först innan denna risk uppstår?
Citera
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Det är Gammastrålning som är farlig. Alfa och beta strålning är helt ofarligt, även i större doser. Som tur är finns det ingen gammastrålning i fukushima, utan enbart alfa och beta, en dos på 1000 sv är helt ofarligt, det är i pricip samma stråldos som finns 2 meter från en modern microvågsugn. Riskerna är alltså väldigt överskattade. Oturligt nog överdriver AF och expressen så grovt.

Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Ditt inlägg visar på total brist på kännedom. Alfapartikeln är mycket cancerframkallande, redan vid lägre doser, därmot kan betapartikeln neutralizera alfapartikeln, vilket resulterar i mildare dos. Fukushimareaktorerna är sådanna att dom inte inehåller några alfapartiklar, dock kan gammastrålningen ge solbränna, vilket troligen också är den största risken som japanerna riskerar. Beta sägs dessutom höja intaget av zink,

Kan någon klargöra för mig (och uppenbarligen Iron-Mike), hur det ligger till med strålningstyper och dess ev. olika förmåga att spridas med vind och vatten vid den aktuella olycksplatsen och omgivning.

//Brute
Citera
2011-03-17, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foreveri
ja men ska man tänka så kan vad fan som helst hända när fan som helst.
vi har ingen erfarenhetsgrund att stå på här. det har vi i de flesta andra situationer. det har dykt upp så många överraskningar de senaste dagarna att bara de största idioterna och besserwissrarna kan uttala sig med säkerhet om framtiden. du inser själv att ingen trovärdigt kan påstå att radiakmaterial kommer att spridas över ett rätt stort område, lika lite som att det inte kommer att göra det. många gör sådana tvärsäkra påståenden men de är idioter och besserwissers som ingen bryr sig om irl.
Citera
2011-03-17, 20:57
Medlem
Inhales avatar
Aftonbladet är ju ganska roliga....

Rubrik: "Allt gick fel i Fukushima"

Och i klippet visar dom en stor byggnad som brinner utav bara fan, och det är ju inte ens ett kärnkraftverk
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article12744273.ab
Citera
2011-03-17, 20:58
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
men om det är så lätt när man väl kommit in och har farlig utrustning med sig finns inga katastrofplaner om hur man återställer kylsystemet inom en viss tid? Borde det inte finnas extra utrustning färdigt i en hangar som man flyger in till en viss reaktor där någon sprängt sönder ett antal rör eller pumpar?
Det känns ju som om att detta hade varit väldigt användbart för Japanerna nu. Tänk om extra generatorer hade funnits tillgängliga i en hangar att flyga in och montera på en ca 4 timmar och vips så hade de elektricitet

personligen tror jag detta kommer att appliceras i just Japan och troligen också Kina som stor satsar på sin kärnkraft

För mig är det helt otroligt att det inte verkade finnas någon backup alls. Det SKALL finnas backup till backupen som skall ha en backup..etc etc.
Citera
2011-03-17, 20:59
Medlem
Citat:
Dessa experter baserar sina kalkyler på samma induktiva resonemang som B-B gör. Det finns ingen människa idag som besitter någon kunskap om vad som kommer att ske. Allt vi har är sannolikheter vilka i slutändan inte betyder någonting.

Att gå ut på ett forum och idiotförklara alla som spekulerar utanför den egna sannolikhetskalkylen i logikens namn är för mig provocerande.

Varför nämner en sådan som Beddington ingenting om detta då? Och hur kan han uttala sig som han gör, om det skulle finnas en logisk chans att Tokyo kan ta större skada? Då nämner han ändå flertalet gånger att detta är värsta, värsta scenariot.

Sen kan man såklart alltid prata emot allt genom att spinna vidare på "ingenting är omöjligt" på det sättet du gör men blir ju löjligt till slut vilket jag tror du fattar också.

edit: lol, insåg att du trollade nu, "sannolikheter inte betyder någonting" hahahah. gg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in