2011-03-17, 11:17
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Det anses förbrukat när bränslet har nått en fas där det inte fungerar effektivt vid fission. Bränslet innehåller då olika restprodukter som beror på att det har haft en hög temperatur över en lång tid...

Vad har temperaturen med saken att göra?
Hur går det med din låganrikade superdensitetsbomb föresten?

edit: nu antar vi förstås att temperaturen är ungefär konstant vid konstant effekt. Hade temperaturen varierat stort hade du haft en liten poäng.
Senast redigerad av JohnTheSavage 2011-03-17 kl. 11:19.
Citera
2011-03-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Som jag nyligen sagt, så tror jag inte ett dugg på dom uppmätta rapporterade strålvärdena. Om man bara hade kunnat köra in traktorer med pumpar, slangar, etc och badat hela anläggningen i havsvatten, så hade man naturligtvis gjort det.
Sanningen är nog den att första traktorn in har en rostad chaufför innan han hunnit halvvägs.

Som jag säger, dom håller bara på med ren dessinformation nu, lura pöbeln med irrelevant data.
Citera
2011-03-17, 11:18
Medlem
Forevos avatar
Känns jävligt surt när Japaner är vettigt folk, skiten kunde väl ha drabbat Nord Korea istället!
Citera
Bannlyst
Citat:
Som jag nyligen sagt, så tror jag inte ett dugg på dom uppmätta rapporterade strålvärdena. Om man bara hade kunnat köra in traktorer med pumpar, slangar, etc och badat hela anläggningen i havsvatten, så hade man naturligtvis gjort det.
Sanningen är nog den att första traktorn in har en rostad chaufför innan han hunnit halvvägs.

Tror inte någon vet de riktiga strålväderna förutom japanerna som jobbar där, Japan går ju ut med att allt är under kontroll m.m. och iprincip allt dom säger är lögner för att lugna ner folk.
Som någon sa tidigare så får vi gissa oss till hur allvarligt det är genom det dom gör.

Eftersom dom säger att det är för farligt för piloten i helikoptern att dumpa vatten mer än en gång så är det nog lite allvarligare än det japanerna går ut med.
Antagligen kan man inte åka dit med bilar och kranar med tanke på att en helikopter knappt kan dumpa vatten där.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Det jag inte förstår är att vissa "experter" säger att när det gamla bränslet i lagringspoolerna blir blottat så kan det bli kritiskt igen. Det borde vara en total omöjlighet.

Fissionen i bränslet är för det första stoppad sedan länge. När temperaturen stiger och bränslet inte är satt under stort tryck så expanderar det istället och densiteten på bränslet sjunker då kraftigt. Kravet för att bränslet ska bli kritiskt (den kritiska massan ska sänkas) är att man har stor massa och att densiteten samtidigt är väldigt hög. Det händer inte om bränslet inte trycks ihop på något sätt!
Vad menar du, att när tempen stiger kommer bränslet att svälla i jämvikt och hålla temperaturen konstant?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ok, försöker förtår det här men jobbar inte med kärnkraft ...

vad har du för yrke? Inom kärnkraft eller ej?

Processtekniker inom annan kemisk industri.
Citera
2011-03-17, 11:24
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vad menar du, att när tempen stiger kommer bränslet att svälla i jämvikt och hålla temperaturen konstant?
Njae, han säger nog att det inte kommer att bli någon kärnvapendetonation.
Ofta är det ju så med saker som brinner fort(exploderar/detonerar), packar man inte skiten blir det inte bomber, jämför elda krut med att spränga med dynamit.
Exakta mekanismer kring en kärnvapendetonation och hur man komprimerar denna för att uppnå kritisk massa vet jag inte.

Problemet blir väl ändå i bassäng fyra, att det finns andra material som vaporiserar och i gasform ger explosioner, som då för med sig riktigt smutsiga radioaktiva ämnen, detta är på korta avstånd förmodligen djävligt illa nog.
Citera
2011-03-17, 11:25
Medlem
Kaejkos avatar
Citat:

http://i56.tinypic.com/10rsnpe.jpg
Det där var min tanke. Att köra in en eller flera kranbil/ar och lyfta upp kranen borde inte ta så lång tid?
Citera
2011-03-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Nu uppmanar USA, England och Frankrikes regeringar att alla ska lämna Tokyo.

På vilka grunder tror ni?

jag tror att de har väldigt väl grundade anledningar att göra så .... nu kommer den där evakueringen av Tokyo som alla sade vara omöjlig allt närmare ...
Citera
2011-03-17, 11:29
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Problemet blir väl ändå i bassäng fyra, att det finns andra material som vaporiserar och i gasform ger explosioner, som då för med sig riktigt smutsiga radioaktiva ämnen, detta är på korta avstånd förmodligen djävligt illa nog.

Dessutom är det väl så, att om detta händer är alla framtida interventioner obsoleta, då hela området kommer att vara helt otillgängligt i ett antal tusen år.
Citera
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Det Aftonbladet gjorde idag var... jag finner inte ord...
Att kalla tidningen för aftonhoran är att förolämpa horor.

Feta rubriker med:
Arbetarna på kärnkraftsanläggningen har "plötsligt insjuknat"
En kamp mot kockan. De offrar sina liv.
Räddnings-arbetarna akut sjuka.

Så att läsarna ska förledas att tro att massor av arbetare nu drabbats av Acute Radiation Syndrome eller liknande, fastän det där är olycksfall som inträffat för flera dagar sedan. Vissa av dem kan till och med vara orsakade av själva jordbävningen/tsunamin.

Även SvD skriver om sjukdomsfallen som om de inträffat precis nu, men rapporteringen är iaf betydligt sakligare.

Ja det är bland det mest osmakliga jag sett. Riktig rännstensjournalistik utan något intresse av sanningen. Och nog lyckas de alltid.

Det är bara att titta i tråden; den hysteri som man så gärna vill ha tycks inte utbli. Allt från "atombomber startade tsunamin" till "japanerna ljuger medvetet om strålningsvärdena" ältas om och om igen utan någon form av bevis. Detta är verkligen foliehattarnas julafton, och då ska vi inte ta och förstöra det med sunt förnuft.

Men oss emellan tycks det mer eller mindre klarlagt att myndigheterna börjar få kontroll över skeendet, och det känns ganska skönt.
Citera
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Vad har temperaturen med saken att göra?
Hur går det med din låganrikade superdensitetsbomb föresten?

edit: nu antar vi förstås att temperaturen är ungefär konstant vid konstant effekt. Hade temperaturen varierat stort hade du haft en liten poäng.

Det är ett faktum att material som kan utsättas för inducerad fission kan nå ett superkritiskt stadie. I låganrikat uran är ju bara andelen urankärnor låg i förhållande till den totala massan. MEN om man trycker ihop material av den typen väldigt snabbt och under stort tryck så ökar du möjligheten att nå ett superkritiskt stadie. Antagligen så räcker inte trycket vid ett sånt här scenario för att det ska inträffa men det är klart möjligt...

'Weapon grade' och 'reactor grade' används för att det helt enkelt är otympligt att bygga en bomb med låganrikat uran... det är enklare att nå ett superkritiskt stadie med höganrikat uran om man ska använda sig av konventionella sprängämnen och samtidigt göra storleken på bomben något så där hanterbar...
Senast redigerad av rootbit 2011-03-17 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in