2011-03-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Inte för fem öre. Vi har inget större utsläpp av partiklar. Klart som korvspad att det följde med radioaktivt skit när dom ventilerar och vid explosionerna. Mätbara aerosoler lång borta, javisst, men du kan inte få den strålningskoncentrationen på det avståndet utan en rejäl smäll eller het brand som skickar upp dyngan till tropopaus och lägger sig i händerna på väderfenomen.

Skärpning!

http://www.bousai.ne.jp/eng/speedi/pref.php?id=08 den här linken gör dig till en idiot
Dumjävel
Citera
2011-03-17, 21:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Men vad fan händer, katastrofhjälpteamen på plats ska plockas hem?

Det är en rätt vanligt tidsgräns att man efter en vecka avslutar själva sök-räddande. Man anser det då osannolikt att kunna hitta någon mer överlevande, sökteamen med hundar skickas hem och arbetet övergår till att rädda dem som klarat sig, och påbörja röjning och återuppbyggnad.

Så jag tror inte att det har med risken att göra. Är faktiskt rätt säker på det, för OM det skulle finnas en risk för fullskalig nukleär katastrof så skulle man ändå inte kalla hem räddningteam i förtid för detta (av uppenbara etiska skäl).
Citera
2011-03-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreveri
Varför nämner en sådan som Beddington ingenting om detta då? Och hur kan han uttala sig som han gör, om det skulle finnas en logisk chans att Tokyo kan ta större skada? Då nämner han ändå flertalet gånger att detta är värsta, värsta scenariot.

Sen kan man såklart alltid prata emot allt genom att spinna vidare på "ingenting är omöjligt" på det sättet du gör men blir ju löjligt till slut vilket jag tror du fattar också.

edit: lol, insåg att du trollade nu, "sannolikheter inte betyder någonting" hahahah. gg!

logiskt möjligt är det mesta. Det är logiskt möjligt att du börjar flyga om en halv sekund. Det är väldigt få saker som är logiskt omöjliga, motsägelser t.ex.

Därför handlar inte problemen här om vad som är logiskt möjligt. Många saker är de facto möjliga, men även här får man dra en gräns då flertalet är så osannolika att de helt enkelt inte är värda att ta in i beräkningen (t.ex. att aliens kommer och skjuter ner våra generatorer osv.). Andra saker, som att reservgeneratorer faktiskt kan sluta fungera även de är uppenbarligen värda att ta med i beräkningen vilket man också REDAN gjort i nyare verk. Så alla tänk om scenarion som är värda att ta i beaktning här är nog egentligen redan gammal skåpmat vid det här laget.
Citera
2011-03-17, 21:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeinrichSturm
http://www.bousai.ne.jp/eng/speedi/pref.php?id=08 den här linken gör dig till en idiot
Dumjävel

Det där är en lista på uppmätta radiation values vid något tillfälle. Hur gör det K-B Hickory till en idiot?
Citera
2011-03-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
För mig är det helt otroligt att det inte verkade finnas någon backup alls. Det SKALL finnas backup till backupen som skall ha en backup..etc etc.

Du vet att det där resonemanget ger att hela jorden bara skulle bestå av backup-system till kärnkraftverket i Fukushima. Människor behöver ha någonstans att bo också.

Det fanns back-up system, men det är lätt att vara efterklok.
Citera
2011-03-17, 21:09
Bannlyst
Radiation levels dropped a little on Thursday at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant after a water injection by pump trucks.

In a news conference early Friday, Tokyo Electric Power Company says the radiation levels at the west gate of the power plant was down by nearly 20 points to 292 microsieverts per hour at 8.40 PM on Thursday.

The figures follow an hour-long operation by police and Self-Defense Forces to inject water from pump trucks into the No. 3 reactor building. It's possible the level of pool water used for cooling nuclear fuel was reduced.
Citera
2011-03-17, 21:10
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drazze
DigitalGlobe har publicerat en ny satelit bild från idag.
http://www.digitalglobe.com/downloads/featured_images/japan_earthquaketsu_fukushima_daiichirec_march17_2 011_dg.jpg

Sorgligt. En solig fin dag, och så är det så mycket förstörelse...
Ser ut som det ligger utsläpp och flyter på vattnet. Olja och annat skit, som sköljts dit pga av vattenbombningen? (För det kan väl inte vara is?)
Citera
2011-03-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
Radiation levels dropped a little on Thursday at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant after a water injection by pump trucks.

In a news conference early Friday, Tokyo Electric Power Company says the radiation levels at the west gate of the power plant was down by nearly 20 points to 292 microsieverts per hour at 8.40 PM on Thursday.

The figures follow an hour-long operation by police and Self-Defense Forces to inject water from pump trucks into the No. 3 reactor building. It's possible the level of pool water used for cooling nuclear fuel was reduced.

15 mil söderut i prefekturen Ibraki mätte man som högst 2000+ gray i strålning som högst för 2 dagar sedan. Vilket är ca 1000 gånger högre än normalt. Just nu är det mycket lägre.

http://www.bousai.ne.jp/eng/speedi/pref.php?id=08
Citera
2011-03-17, 21:18
Medlem
dumboears avatar
Vet inte om detta postats, ber om ursäkt om någon redan gjort det.

Och möjligen så kanske den passar bättre under humor, men det är faktiskt något så intressant som en nygjord tecknad japansk barnfilm som förklarar vad som hänt i Fukushima...

Och de gör det med Nuclear Reactor Boy har magont!

Kanske ska varna känsliga tittare för att en hel del bajs förekommer...
Citera
2011-03-17, 21:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeinrichSturm
15 mil söderut i prefekturen Ibraki mätte man som högst 2000+ gray i strålning som högst för 2 dagar sedan. Vilket är ca 1000 gånger högre än normalt. Just nu är det mycket lägre.

http://www.bousai.ne.jp/eng/speedi/pref.php?id=08

Det var ju ändå ca 2000 nanogray per timme. Det är inte 1000 gånger högre än normalt. Normal naturlig bakgrundsstrålning är ca 30 nGray/h så det blir 66 gånger normalt (nu vet jag iofs inte naturlig bakgrundstrålning just i Ibaraki. Det finns platser på jorden där bakgrundsstrålningen helt naturligt är mycket högre än 2000 nGray/h).
Citera
2011-03-17, 21:20
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Jag tog mig tid att läsa detta, rätt så bra till en början. Men du spårade ur. Jag har läst och tillskansat mig ATPL teorin, där ingår en hel del meteorologiska sanningar.
Blir löjligt till slut.

Allt du behöver göra för att undvika min invändning, vilken jag står bakom till hundra procent, är att säga att du inte tror att radioaktiva ämnen har en möjlighet att spridas utanför närområdet istället för att påstå att du vet detta, att det är ett faktum osv.

Nu ska jag avsluta denna diskussion då den inte tillför mer men jag kommer kontakta dig framöver för en privat och seriös kunskapsteoretisk diskussion.
Citera
2011-03-17, 21:22
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris69
Du vet att det där resonemanget ger att hela jorden bara skulle bestå av backup-system till kärnkraftverket i Fukushima. Människor behöver ha någonstans att bo också.

Det fanns back-up system, men det är lätt att vara efterklok.

Att man flera dagar efter katastrofen inte kunnat fixa fram kylning är i mina ögon helt oacceptabelt. Nu är ju informationen vi får kanske felaktig. Men om det enbart är en fråga om pumpkapacitet så är det i mina ögon helt oacceptabelt. Man borde åtmindstonde ha ett lager beläget på ett hyfsat geografiskt avstånd så att en jordbävning inte borde kunna slå ut alla pumpar på en gång.

Nu kan det iofs finnas andra faktorer än just pumparna som ställt till det. Det skall bli intressant att se vad IAEA säger i slutänden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in