2011-03-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Vad jag förstod så slogs 1/4 av Japans elförsörjning ut i samband med tsunamin. Det kan ha något med det att göra.

Jo men ändå FÅR inte elen slås ut under en hel vecka på kärnkrafts anläggningar. Klarar man inte de kraven så skall man EJ ha kärnkraftsanlägningar ......

Nu tror jag inte att själva Japanska myndigheter hade haft svårt att fixa el snabbare än 7 dagar utan att det är som TEPCO gjort ett antal felprioriteringar som lett till detta
Citera
2011-03-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Elen som krävs är inte lite. Det är enorma pumpar som kräver oerhört mycket el. Att kunna koppla in denna och dra ny elledning tar sin tid...

Skall vi ordna en tävling och se vem som kan dra fram högspänningsel en viss sträcka snabbast i ett jordbävningsområde? Jag tror att man i framtiden klarar detta på mindre än 12 timmar med en viss marginal

... en fråga till er som kan kärnkraft: Hur troligt är det att man undviker en härdsmälta efter ett snabbstopp om man direkt efter snabbstoppet tvingas vänta 12 timmar på el som kan driva pumparna?
Citera
2011-03-19, 10:34
Medlem
En tanke som jag har är om man helt enkelt inte istället bör placera kärnkraftverken nere på havsbotten eller strax ovanför. Då är de ju helt omgivna med mängder av vatten som i nödfall fixar obegränsad kylning

..... har vi inte gjort det svårt för oss att hantera kärnkraft verk uppe på torra land istället för att ha dem nere i stor vattencistern såsom havet är?
Citera
2011-03-19, 10:52
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
FulAgent007 skrev
Jo men ändå FÅR inte elen slås ut under en hel vecka på kärnkrafts anläggningar. Klarar man inte de kraven så skall man EJ ha kärnkraftsanlägningar ......

Nu tror jag inte att själva Japanska myndigheter hade haft svårt att fixa el snabbare än 7 dagar utan att det är som TEPCO gjort ett antal felprioriteringar som lett till detta

Kan bara hålla med, särskilt när man valt att lägga kärnkraftverket i närheten av en förkastnings spricka.

USA har byggt ett kärnkraftverk alldeles i närheten av San Andreas-sprickan.
Citera
2011-03-19, 10:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Jag själv skrev
Core cooling: Reaktor 1, 2 och 3: Not funktional.

Nu har alltså kärnorna reaktor 1, 2 och 3 varit utan kylning i nästan 8 dygn.
Citera
2011-03-19, 11:22
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Du försöker spela så jävla smart men kan du komma med något annat än Ad hominem när det gäller Reisch?

"Han har vidare sagt att olyckan i Japan är en 8 (åtta) på ines-skalan (som bara har 7 (sju) nivåer)."

Vad är ad hominem i det?

Citat:
eller förresten, nästan alla dina inlägg har misskrediterat källor och experter men inte i ett jävla inlägg bemöter du experternas åsikter.

Oj, det här blir riktigt intressant, alla mina inlägg i tråden ligger helt vidöppna för världen. Det är bara att klicka på mitt namn, välja att visa mina inlägg i ämnet och läsa på.

Du kan väl citera dessa inlägg där jag misskrediterar källor och experter och göra en sammanfattning?

Klarar du inte det så måste det väl betyda att du är en lögnare?!? Vilken chock!

Citat:
TROLL

Och det kommer alltså från en person som sedan tråden börjat i princip sagt att detta är värre än tjernobyl? (Du håller ju Reisch om ryggen, så jag får anta att detta är din uppfattning?)

Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Faktum är ju att en hel del experter har tonat ned händelsen och hävdat att det är ett lokalt problem, nära nog från dag ett. Sant är dock att Tepco/japanska regeringen inte varit föredömlig när det gäller rapporteringen, vilket öppnat för väldigt mycket spekulation.

Det hela är ju jävligt illa hur man än vrider och vänder på det.

Citat:
Reisch verkar litet off, han hävdade med bestämdhet att kapacitetsökningen i svenska verk skulle leda till temepraturökningar, men han bemöttes från flera håll med att det handlade om mer effektiv hantering av bränslet. Det kan ju vara så att han inte riktigt hänger med på allt längre...

Ja, helt klart. Dessutom så är vanligt uranbränsle rätt rikt på plutonium mot slutet av cykeln. (Varifrån tror ni annars plutonium kommer ifrån?)
Citera
2011-03-19, 11:27
Medlem
Forevos avatar
Kraftigt skalv nära Fukushima
Ett kraftigt jordskalv har inträffat i den japanska regionen Ibaraki, söder om kärnkraftverket Fukushima. Enligt AFP mätte skalvet 6,1 på Richterskalan.
Citera
2011-03-19, 11:33
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
kameltass skrev
Men för i helvete, du är ju inte ett dugg insatt, sluta grina.

Ha, ha. Okay! Jag vet att dom hade ett säkerhetssystem som skulle aktiveras när det varnades för tsunamin. Kan du inte förklara bättre?
Citera
2011-03-19, 11:33
Medlem
Det är lärorikt att ta del av den kunskap som denna tråd bjuder. Dock jävligt tröttsamt när förståsigpåare börjar att tävla i vem som har störst penis.
Citera
2011-03-19, 11:42
Medlem
Callass avatar
BBC:
Citat:
1025: There are still no reports of damage following the 6.1-magnitude quake that hit Ibaraki prefecture. Japan has been hit by hundreds of aftershocks since 11 March, many strong, but this one may cause additional concern as its epicentre is close to the damaged nuclear plant at Fukushima.

No tsunami threats anyway.
Citera
2011-03-19, 11:53
Medlem
Jag tror att det enda sätt att "lösa" problemet nu är chernobyl liknande lösning på en mycket större skala.

Det kommer att ta nog minst 600,000 ton sand och boron kular för att kapsla då kommer mycket betong behövs. Bygnadden kommer behöver stannar kvar väldig länge, troligen tills vi hittar på bättre teknik att hantera situationen. Halv tid på Pu isotoper är inget att leka med.
Citera
2011-03-19, 12:01
Medlem
Callass avatar
Fantastisk bild-grafik från australiensiska ABC. Den har cirkulerat i några dagar, men tror inte den postats här.

http://www.abc.net.au/news/events/japan-quake-2011/beforeafter.htm

Man får scrolla ner till halva sidan ungefär för att se Fukushima (det går inte att direktlänka). Det som slog mig på Google Maps bilder över området, och som även syns här, är mängden vatten som forsar ut från anläggningen på bilderna tagna när pumparna funkar som det är tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in