Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu har jag två frågor som jag vill ha svar på om någon vet svaret. Den information jag har förstått eller snarare tror mig fattat är att vid en härdsmälta så kan ett utsläpp medföra minst sagt otrevligheter. Hur långt ifrån Fukushima är det farligt för människor att vistas på såväl lång som kort sikt med fel vind dvs om det blåser mot Tokyo.
Scenario två. Kärnbränslet letar sig ned under jorskorpan och infekterar grundvattnet. Hur stora skador blir det av ett sådant scenario. Kan man utesluta att Tokyo drabbas?
Såg att du bad om svar och ingen annan verkar ha förmåga eller vilja att ge ett:
1) Härdsmälta är ett rätt meningslöst begrepp. Det som är avgörande är a) om reaktorns containmentbyggnad är intakt eller ej och b) om det förekommer en process, exempelvis en explosion eller brand, som har förmåga att sprida radioaktivt material.
a) besvaras än så länge med att den är intakt i alla reaktorer baserat på den information som nu finns och b) med att detta helt enkelt inte är möjligt, eftersom reaktortypen inte använder brännbart material.
Chernobyl kunde sprida sitt stoft så långt beroende på att man använde brandfarlig grafit som neutronbuffert. Fukushima använder vatten, vilket bekant inte brinner.
En explosion av någon typ är teoretiskt möjlig - men den skulle inte sprida stoft mer än 500 meter upp i luften vilket begränsar spridningen till den 20-30 km uteslutningszon som redan etablerats. Om containment håller finns ingen risk alls för spridning även vid en explosion, och containment för Fukushimas reaktortyper har designats med risken för mindre explosioner i åtanke.
Explosioner skulle för den sakens skull enbart kunna vara av den vätgastyp som inträffade tidigare, eller mer esoteriska varianter kopplade till hetta, men inte var av kärnvapentyp. Inget kärnkraftverk kan under några som helst omständigheter bli en atombomb.
2) Detta är fullkomligt omöjligt. Direkt under reaktorn finns en mycket massiv betongplatta som direkt designats för att hindra detta från att ske - det kommer för den sakens skull inte heller att ske eftersom det inte pågår någon aktiv fissionprocess i reaktorn sedan alla reaktorer slogs av i samband med jordbävningen.
Detta skall också jämföras med Chernobyl: Chernobyl använde en positiv voidkoefficient, vilket innebar att när vattnet förångades runt reaktorn ökade fissionsaktiviteten i härden vilket gav nog hetta för att tillåta reaktorn att smälta sig genom sitt containment, vilket resulterade i den efterföljande explosionen.
Fukushima använder en negativ voidkoefficient, vilket innebär att fissionprocessen går ner i aktivitet istället för att öka när vattnet förångas.
All spridning ut i miljön, inklusive grundvattnet, är direkt beroende av scenario ett.