Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Men till frågan; man ska ta allvarligt på denna incident. Men det jag ogillar oerhört starkt är två saker:
1. Den enorma paniken och överdrifterna, som gör att en massa resurser i onödan går åt till att hantera flyende utlänningar, på redan igenkorkade vägar.
2. Att inte media rapporterar mer om det egentliga lidandet. Tsunamin, och de 10-tusentals döda. Här känns det tyvärr som man försöker slå inrikespolitiska mynt av detta. Det finns ju en oerhört stark och kraftfull anti-kärnkraftslobby i detta land.
1. Den enorma paniken och överdrifterna, som gör att en massa resurser i onödan går åt till att hantera flyende utlänningar, på redan igenkorkade vägar.
2. Att inte media rapporterar mer om det egentliga lidandet. Tsunamin, och de 10-tusentals döda. Här känns det tyvärr som man försöker slå inrikespolitiska mynt av detta. Det finns ju en oerhört stark och kraftfull anti-kärnkraftslobby i detta land.
Paniken kommer väl från öppenheten, som är lite dubbeleggad. Det kan inte helt kritisera deras nyhetsvärderingar (som annars brukar vara värdelös i MSM). Jag tror att kärnkraftssituationen i värsta fall kan ge mycket värre långsiktiga skador och det är en pågående katastrof, så är klart mer intresserad av att veta vad som händer där än se tragiska efterbilder från tsunamin. Om allt som sker är lite radioaktiv ånga över stilla havet så tycker jag den kan glömmas hyffsat fort, förutom i kärnkraftssäkerhetsdebatten.
I princip tror jag all information är bra. Vi kanske ser mindre kärnkraft en tid framöver på gott och ont, men också säkrare och på sikt en bättre kärnkraftsindustri. Jag tror inte att privatiseringarna (åtminstone i deras nuvarande form) och den resulterande vinstjakten har varit helt positivt för samhället.