Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Kärnkraften är farlig när det inte fungerar som det ska. Men så sällan olyckorna händer så dör det fler i trafiken.
Den är väl alltid farlig iofs, du har ingen motsvarande situation med kärnkraft som med bilar, där dom faktiskt ÄR ofarliga när dom står still.
Vill man sen (och som sagt, jag tror vi behöver kärnkraft ett tag till) ta den kalkylerade risken, så bör man göra det med öppna kort (och öppna kort menar jag, i det här fallet, om vi talar innan olyckan inträffat) och redovisa risker, vem som får pengar, hur mycket pengar, till vad, osv.
Som sagt, om det nu ligger korruption bakom att man inte har ordentlig back-up på kylningen, så...ja...och bara misstanken om det borde räcka, ur ett globalt perspektiv, för att t.ex. börja med öppen redovisning i alla "allmänna" bolag.
Ytterligare ett problem mer kärnkraft är ju att den inte bara är ett sätt att generera energi, utan ses som en statshemlighet eftersom det även finns andra användningsområden för den, frågan är om det är bra sett till riskerna som finns.
Men jag, och jag kan ju bara tala för mig själv, skyller BARA på människor, både när dt gäller trafikolyckor och kärnkraftsolyckor.