2010-03-21, 13:38
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Jag ska försöka att inte starta en evighetslång tröttsam "det var bättre förr"-debatt (igen), men jag vill förtydliga att "vi" som inte uppskattar alla kändisar i SP visst har koll på vad de menar, vi uppskattar det bara inte. De "subtila" skämten är helt enkjelt inte subtila numera eftersom de rakt av pekar ut, i detta fall tiger woods, istället för att genom att t.ex låta kenny "spela" Woods och indirekt klanka på honom.

Jag tycker det blir tröttsamt när man kastar in nya karaktärer hela tiden, dessutom kändisar som ofta är jäkligt uttjatade innan. jag menar, driva med tiger woods, hur fräscht känns det egentligen? Tror ni själva att ni är smarta som vet att tiger woods var otrogen och att det är moralpanik i USA och därför uppskattar ni avsnittet bättre än oss andra?

Det är väl ganska uppenbart att alla känner till Tiger Woods-historien, mindre känt är ju Letterman, och ännu mindre känt då t.ex David Duchovny, för att bara nämna exempel i just DETTA avsnitt då, som du verkar snöat in på utan någon större eftertänksamhet..

Finns ju t.om lite sköna darwinistiska teorier i detta avsnitt i såna fall, för den som är trött på populärkultur..

Men det är väl knappast en bedrift att upptäcka att dom slår några slag mot Tiger Woods, moralpanik i USA osv..

Min uppfattning var bara att för att uppskatta ett S.P-avsnitt fullt ut så krävs att man läser typ Perez Hiltons blogg... ...Hahaha

//The Idol
Citera
2010-03-21, 14:18
Medlem
nickoruts avatar
Njae... Håller (oväntat va?) inte med dig ändå.

Det är billig humor helt enkelt. Hur kul är det att apan satt i en talkshow och bad om ursäkt egentligen? Men visst, jag tycker alla avsnitt med kändisar är tråkiga (med nåt undantag) så det handlar väl mycket om smak. Tycker bara att det är obegripligt att många tycker whale whores, senaste avsnittet och dead celebrities är roligare än de gamla avsnitten som inte alls handlade om kändisar utan om south park just för att de handlade om kändisar.

Hur många säsonger till av sp ska göras förresten? Nån som vet?
Citera
2010-03-21, 15:05
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:

Det är billig humor helt enkelt. Hur kul är det att apan satt i en talkshow och bad om ursäkt egentligen? Men visst, jag tycker alla avsnitt med kändisar är tråkiga (med nåt undantag) så det handlar väl mycket om smak. Tycker bara att det är obegripligt att många tycker whale whores, senaste avsnittet och dead celebrities är roligare än de gamla avsnitten som inte alls handlade om kändisar utan om south park just för att de handlade om kändisar.

Håller inte med dig(helt oväntat), eftersom populärkultur handlar om mer än kändisar givetvis..
I detta fallet mer om att hänga med i de små nyanserna.
Det som skiljer den ene betraktaren från den andra.
Aldrig så svårt givetvis att förstå huvudtemat, ganska rakt på sak, inte mkt att orda om.

Men Trey och Matt fick kontrakt på 6 avsnitt till att börja med, och tänkte nu kör vi på med "fartjokes" och ser hur långt det räcker.

Sen när dom lyckades utveckla humorn, tycker iaf jag dom går från klarhet till klarhet, med kanske säsong 7 som avstamp

Mvh: The CrimsonIdol
Citera
2010-03-21, 15:09
Medlem
Citat:

Kan inte göra än att hålla med med risk för att återigen dra upp "det var bättre förr"-debatten.

De bästa avsnitten har ju varit varken med kändisar eller att man behöver vara insatt i USAs kändisvärld.
T.ex Cartman-avsnitt som Scott Tenorman och Casa Bonita eller Randy-avsnitt som Bloody Mary och Over Logging.
Jag gillar betydligt mer avsnitten som handlar om gänget, staden och samhällskritik istället för avsnitt som handlar om kändisar, mediaskandaler och massa referenser till dagens populärkultur. Kortfattat kan man säga tidlösa avsnitt, för dessa som t.ex senaste och Whale Whores tappar ju rejält när det är gamla nyheter och inte aktuellt längre.

Och det är också ett svar till NirvanA som säger att man ska undvika South Park om man inte har koll på populärkulturen. Det skulle vara väldigt trist om man inte kunde se South Park utan att ha stenkoll på populärkulturen i USA då det tidigare var mer inriktat på samhällskritik eller att man fick följa gängets påhitt än kändisar. Visst har de alltid använt sig av många referenser osv men det finns ju väldigt många bra avsnitt där man inte behöver ha någon koll på USAs kändisar alls för att uppskatta. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att ett avsnitt absolut inte blir bättre ju mer kändisar eller referenser man slänger in utan de som är mer fokuserade på stadens invånare är betydligt bättre, speciellt Cartman och Randy såklart då

Men som sagt det är ju en smakfråga och jag kan inte gnälla på de som gillar det "nya" South Park.

Finns dock såklart avsnitt som innehåller kändisar som håller hög klass men det är när de har mindre fokus. Al Gore t.ex i sin jakt efter Manbearpig och med sin mantel Dock hade ju den rollen också kunnat gjort av nån helt okänd.
Senast redigerad av baruba 2010-03-21 kl. 15:13.
Citera
2010-03-21, 15:35
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Kan inte göra än att hålla med med risk för att återigen dra upp "det var bättre förr"-debatten.

De bästa avsnitten har ju varit varken med kändisar eller att man behöver vara insatt i USAs kändisvärld.
T.ex Cartman-avsnitt som Scott Tenorman och Casa Bonita eller Randy-avsnitt som Bloody Mary och Over Logging.
Jag gillar betydligt mer avsnitten som handlar om gänget, staden och samhällskritik istället för avsnitt som handlar om kändisar, mediaskandaler och massa referenser till dagens populärkultur. Kortfattat kan man säga tidlösa avsnitt, för dessa som t.ex senaste och Whale Whores tappar ju rejält när det är gamla nyheter och inte aktuellt längre.

Och det är också ett svar till NirvanA som säger att man ska undvika South Park om man inte har koll på populärkulturen. Det skulle vara väldigt trist om man inte kunde se South Park utan att ha stenkoll på populärkulturen i USA då det tidigare var mer inriktat på samhällskritik eller att man fick följa gängets påhitt än kändisar. Visst har de alltid använt sig av många referenser osv men det finns ju väldigt många bra avsnitt där man inte behöver ha någon koll på USAs kändisar alls för att uppskatta. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att ett avsnitt absolut inte blir bättre ju mer kändisar eller referenser man slänger in utan de som är mer fokuserade på stadens invånare är betydligt bättre, speciellt Cartman och Randy såklart då

Men som sagt det är ju en smakfråga och jag kan inte gnälla på de som gillar det "nya" South Park.

Finns dock såklart avsnitt som innehåller kändisar som håller hög klass men det är när de har mindre fokus. Al Gore t.ex i sin jakt efter Manbearpig och med sin mantel Dock hade ju den rollen också kunnat gjort av nån helt okänd.

Vad alla hakar upp sig på kändisar när det gäller "populärkultur", detta är ett VITT begrepp..

Det handlar om litteratur,historia,naturvetenskap,filosofi osv..allmänbildning i syftet att i detta fallet hänga med i referenserna som slängs åt en.

"Whale whores" och "Dead celebrities" är INTE bra, men likväl inte heller signifikativt för serien.

För den som är insatt i den kreativa processen så har Trey och Matt själva sagt att dom sitter på tisdagskvällen och filar på onsdagens avsnitt(då det visas i USA), vilket gör att dom kan vara mera färska än tex Simpsons, där ett avsnitt tar ca 6 månader..

Med tanke på detta tycker jag dom lyckas vara roliga både NU och DÅ, för även om humor är en färskvara...så håller det förvanansvärt bra.

//Crimson
Citera
2010-03-21, 15:52
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Jag ska försöka att inte starta en evighetslång tröttsam "det var bättre förr"-debatt (igen), men jag vill förtydliga att "vi" som inte uppskattar alla kändisar i SP visst har koll på vad de menar, vi uppskattar det bara inte. De "subtila" skämten är helt enkjelt inte subtila numera eftersom de rakt av pekar ut, i detta fall tiger woods, istället för att genom att t.ex låta kenny "spela" Woods och indirekt klanka på honom.

Jag tycker det blir tröttsamt när man kastar in nya karaktärer hela tiden, dessutom kändisar som ofta är jäkligt uttjatade innan. jag menar, driva med tiger woods, hur fräscht känns det egentligen? Tror ni själva att ni är smarta som vet att tiger woods var otrogen och att det är moralpanik i USA och därför uppskattar ni avsnittet bättre än oss andra?

Håller med dig. South Park känns i dagsläget ungefär som vad Scary Movie, Superhero Movie, Meet the Spartans m.fl är för filmen. Visst, man kan få sig ett skratt men uppfinningsrikedomen som fanns förr i tiden har ersatts med att enbart parodisera aktuella händelser.
Citera
2010-03-21, 16:33
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellslike
Jag måste hålla med NirvanA har du inge koll alls på populärkulturen? Hur fan går det då med south park för dig? hälften av skämten förstår du inte ens!

Jag kanske borde precisera mig: jag har viss allmänbildning och vet på ett ungefär vad som händer i världen, men det skulle aldrig falla mig in att leta upp information på kändisars relationer.

Jag tvivlar inte på att jag skulle uppleva fler skämt om så var fallet, men jag tror också att du gör en grov förenkling i att de flesta skämten endast har fäste i populärkulturen. Speciellt i de senare avsnitten finns mycket socialkritik som jag, trots min bosättning i Sverige, kan relatera till.

Detta är egentligen inte relevant eftersom jag - tillsammans med de som vill ha fler avsnitt som stannar i South Park - finner mest skratt i karaktärerna och deras brister. Därav innehåller mina favoritavsnitt mycket fokus på de centrala karaktärerna.

Förstår du nu?
Citera
2010-03-21, 19:52
Medlem
NirvanAs avatar
Nej nuvarande kontraktet med comedy central sträcker sig säsong 15 ut, alltså MINST 27eps south park kvar, sen får vi se om dom förlänger framöver etc... men det är mycket kvar
Citera
2010-03-21, 21:11
Medlem
DeanYoungbloods avatar
någon som vet en bra sajt man kan kolla nya sp avsnitt på?
Citera
2010-03-21, 21:36
Medlem
Averys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeanYoungblood

googla "south park sverige" så finner du...
Citera
2010-03-21, 21:40
Medlem
Nephilim.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeanYoungblood
http://www.xepisodes.com/
Citera
2010-03-21, 22:26
Medlem
Seriöst, var fan har den briljanta humorn tagit vägen?

Så otroligt förutsägbart avsnitt hela vägen, var väl 5-6 gånger dom körde samma grej med att elin kom in och började slå Tiger. Som många nämt innan så fyller ju seriens egna karaktärer allt mindre roll då det mer och mer blir fokuserat på senaste nytt och kändis-satirer.

Vill inte låta som någon gnällspik, men det är tråkigt när en serie man verkligen diggat gått ner sig så enormt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in