2025-01-07, 23:10
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Varför har du inga andra val tänker du? Jag kan se framför mig att du har massor av olika val. Jag har tränat styrketräning i över 20 år och sett det mesta. Finns inga rätt eller fel. Vill du ha bort magen så förstår jag att du vill lägga fokus där och då vore det ju mest rätt för dig att forma din livsstil så det blir ändring där.
Du kan nå vilken bodyfat du vill. .
Va bra, jag tänkte att det inte gick att nå 10 % body fat ifall man inte samtidigt äter 2000+ kalorier bulkandes, när jag vägde 65 så var ansiktet smalare än nu men inte så smalt som dom Chads som har 10 % fett och synligare kindben som jag vill nå, så kanske att det finns en gräns för att få ett lean face om man inte äter mer? och tränar

Citat:
Vill du testa gym eller om du redan gymmar. Då kommer det garanterat hända saker i gymmet.
Det svåra är att ändra sin livsstil. Det klarar vi människor att göra men det går långsamt.
Jag skulle kunna börja en diet ja men jag är inte villig till detta då det borde gå att äta mindre bara och undvika onödigt fett och socker utan att man måste byta ut sina maträtter, tror du inte?

Jag vill inte gymma nu, har man ADD/ADHD kan man inte fokusera på ett stimmigt gym, särskilt inte när det springer runt kvinnofolk där som man vill va snygg inför

Det kan hända saker på hemmafronten också tror jag, hade grym teknik
( tack vare youtube guider) när jag debuterade på maghjulet jag köpt från dollar store & känner träningsvärken när jag spänner.

Vad behöver man mer för hemmaträning utöver resistansband & maghjul, jo större hantlar än 2 kg!
Citat:
Börja och se till så att du får hjälp av någon kunnig och så ser du till att du får nytt upplägg ungefär var 3-4 månad de första två åren.

Jag har hört att man måste lyfta tungt direkt som svag, så jag slog på stora
trumman och galopperade iväg och beställde på nätet i förrgår ett stycke 6 kg hantel som prov, det är en ökning på 4 kg! jag kan ha förhastat mig, jag borde kanske ha 8 kg och två stycken för jag såg idag någon räka på youtube som tvingades lyfta 2 stycken 15 kg hantlar liggandes på en gymbänk

Ska jag ha 10 kg kanske direkt? jag kan skicka tillbaka 6 kg utan att öppna skiten
Senast redigerad av Crapmagic 2025-01-07 kl. 23:17.
Citera
2025-01-07, 23:20
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Nej det behövs inte 3500 kcal för att bygga muskler. Om det var allt som du kunde ta in av hela inlägget så får jag bara önska dig lycka till.
Nej jag tog in mer också men det var bara det jag ansåg att jag bör kommentera för jag vill inte gå mer motvalls (aka stå upp för mig själv) då skulle du ruttnat på mig ännu mer, jag skrev en hel del rättfärdiganden som du valde att släppa också utan att jag reagerar, John Wicks håller andan uppe med den här utmaningen som är mig, lycka till själv jag är glad för det jag fick
Senast redigerad av Crapmagic 2025-01-07 kl. 23:24.
Citera
2025-01-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Va bra, jag tänkte att det inte gick att nå 10 % body fat ifall man inte samtidigt äter 2000+ kalorier bulkandes, när jag vägde 65 så var ansiktet smalare än nu men inte så smalt som dom Chads som har 10 % fett och synligare kindben som jag vill nå, så kanske att det finns en gräns för att få ett lean face om man inte äter mer? och tränar

Jag skulle kunna börja en diet ja men jag är inte villig till detta då det borde gå att äta mindre bara och undvika onödigt fett och socker utan att man måste byta ut sina maträtter, tror du inte?

Jag vill inte gymma nu, har man ADD/ADHD kan man inte fokusera på ett stimmigt gym, särskilt inte när det springer runt kvinnofolk där som man vill va snygg inför

Det kan hända saker på hemmafronten också tror jag, hade grym teknik
( tack vare youtube guider) när jag debuterade på maghjulet jag köpt från dollar store & känner träningsvärken när jag spänner.

Vad behöver man mer för hemmaträning utöver resistansband & maghjul, jo större hantlar än 2 kg!

Jag har hört att man måste lyfta tungt direkt som svag, så jag slog på stora
trumman och galopperade iväg och beställde på nätet i förrgår ett stycke 6 kg hantel som prov, det är en ökning på 4 kg! jag kan ha förhastat mig, jag borde kanske ha 8 kg och två stycken för jag såg idag någon räka på youtube som tvingades lyfta 2 stycken 15 kg hantlar liggandes på en gymbänk

Ska jag ha 10 kg kanske direkt? jag kan skicka tillbaka 6 kg utan att öppna skiten

Det handlar nog bara om att kolla över och göra förändringar i maträtterna man har så maten man äter leder till en sundare livsstil.

Det är givetvis lätt att träna, men när du har mål med din träning så behöver träningen uppfylla de kriterierna som tar dig mot ditt mål. Varje pass ska vara individanpassad efter dig.
Du vill nog att varje pass ska göra nytta så jag råder dig att söka den hjälpen du behöver. Gymmen har kunnig och seriös personal som man får träffa. Det är inte speciellt många hundra kronor det kostar.

Fråga dig vad det skulle vara värt för dig att nå ditt mål och vad du är beredd att göra.
Ang din diagnos så använda den till din fördel.
Vikter kan du köpa när du vet vilka övningar du ska träna.
Citera
2025-01-09, 06:32
Medlem
Citat:
Nej jag tog in mer också men det var bara det jag ansåg att jag bör kommentera för jag vill inte gå mer motvalls (aka stå upp för mig själv) då skulle du ruttnat på mig ännu mer, jag skrev en hel del rättfärdiganden som du valde att släppa också utan att jag reagerar, John Wicks håller andan uppe med den här utmaningen som är mig, lycka till själv jag är glad för det jag fick

Okej, jag kanske var lite dryg. Kanske har lite med din adhd-pi att göra att du fastnade på det mest irrelevanta. Har själv adhd-pi har dom tendenserna. Och du kan träna upp dig att vara på gym och lokaler med mycket stimuli, samt skaffa strategier.

Men börja med förstå lite kring kost och träning. Om du är så pass "otränad" att du håller på med såna små vikter så klarar du dig med kroppsövningar, gummiband och trx band. Det kan vara bra träning för erfarna också. Skaffa ett bra träningsprogram som du kan följa. Så träning, kost, återhämtning så kommer kroppen att förändras när du får rutin på detta. Börja med grundläggande saker helt enkelt. När du bemästrar dom så fortsätt avancera.
Typ nästa steg är kanske skaffa en bänk, en ställning, stång+vikter om du vill träna med vikter. Det kommer man långt med.
Citera
2025-01-09, 19:30
Medlem
Citat:

Man kan köpa två justerbara hantlar med 24kg som max för en lax vardera. Ingen kostnad i princip.
Citera
2025-01-10, 22:04
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Man kan köpa två justerbara hantlar med 24kg som max för en lax vardera. Ingen kostnad i princip.
Men tycker du att 24 kg är lämpligt för någon som ännu saknar armmuskler att tala om

Jag satt samtidigt här och funderade på om jag skulle köpt 10 istället för 6 kg
Citera
2025-01-10, 23:10
Medlem
Citat:
Men tycker du att 24 kg är lämpligt för någon som ännu saknar armmuskler att tala om

Jag satt samtidigt här och funderade på om jag skulle köpt 10 istället för 6 kg

Ja.
De är justerbara, och man kan köra med småvikter om man vill det, och sen kanske man vill köra något tyngre, som farmers walk, då kan det vara bra att ha lite extra.

När man väl blir starkare kan man köpa en billig skivstång, ca en röding, samt olympiska hantlar (50mm) köpa något par 20kg bumper, eller järn/stål. Sen köpa viktskivor, 2x av 1,25, 2,5 samt massa jävla femmor. Då kan man lasta på skivstången rätt duktigt, eller olympiska hantlarna.

Man kan köra skolvikter också men nu har 50mm blivit så himla billigt att det känns värt att lägga lite extra.
Citera
2025-01-11, 02:01
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ja.
De är justerbara, och man kan köra med småvikter om man vill det, och sen kanske man vill köra något tyngre, som farmers walk, då kan det vara bra att ha lite extra.
Hantlar är väl inte justerbara heller? det är därför jag behöver råd om du tycker jag lämna igen denna 6 kg hantel jag köpte och byta den mot en tyngre?

Jag provkörde den lite, och den är rätt tung för mig som newbie ifall jag ska ligga i fåtöljen! och lyfta den som om den vore en skivstång, men den är inte så jävla tung om man gör curls stående, och om jag vill bygga armuskler snabbt kanske det ska va minst 8 kg eller?
Citera
2025-01-11, 02:50
Medlem
Citat:
Hantlar är väl inte justerbara heller? det är därför jag behöver råd om du tycker jag lämna igen denna 6 kg hantel jag köpte och byta den mot en tyngre?

Jag provkörde den lite, och den är rätt tung för mig som newbie ifall jag ska ligga i fåtöljen! och lyfta den som om den vore en skivstång, men den är inte så jävla tung om man gör curls stående, och om jag vill bygga armuskler snabbt kanske det ska va minst 8 kg eller?

Justerbara hantlar har en del skivor, du kan snabbt frigöra några av skivorna/vikterna så väger den mindre.
Finns kompakta smidiga där du bara skruvar på handtaget men dessa kostar löjligt mycket och är inte värt det.
Sen finns det billiga där du skruvar på hjul på ändarna, tar 2 sekunder längre men dessa finns från tusenlappen, säljs oftast styckvis.
Citera
2025-01-12, 12:23
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Justerbara hantlar har en del skivor, du kan snabbt frigöra några av skivorna/vikterna så väger den mindre.
Finns kompakta smidiga där du bara skruvar på handtaget men dessa kostar löjligt mycket och är inte värt det.
Sen finns det billiga där du skruvar på hjul på ändarna, tar 2 sekunder längre men dessa finns från tusenlappen, säljs oftast styckvis.
Okay, jag googlar och ser att det är nån slags gymhantlar, lite dyrt kanske enligt min hemma träningsstil, men kan jag få ett svar på frågan nu kan man bygga muskler på 6 kg hantel eller går gränsen vid 8+?
Citera
2025-01-12, 14:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Okay, jag googlar och ser att det är nån slags gymhantlar, lite dyrt kanske enligt min hemma träningsstil, men kan jag få ett svar på frågan nu kan man bygga muskler på 6 kg hantel eller går gränsen vid 8+?
Hantlar med 30mm viktskivor är relativt billiga. Här 1499kr för två 15kg som du kan plocka om till den vikt du vill ha. När du växer ur dom går det är köpa 5kg viktplattor för att få dom tyngre.

https://www.gorillasports.se/product...jutjern-2x15kg
Citera
2025-01-12, 14:31
Medlem
Citat:

Gränsen går vid 7kg.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23955603/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in