Citat:
Ursprungligen postat av
Ramboui
Högrev sous vide är fantastiskt gott. Men jag har svårt att få bra bitar. Ofta är det någon sena/bindväv mitt i köttbiten vilken gör att den delar sig på mitten eller så får man skära bort bindväven när man äter. Ibland får man skära bort så mycket bindväv att biten blir för liten. Jag är inte säker på att "bindväv" är rätt term, men det jag menar är det vita som ligger som en hinna runt musklerna som inte blir mört ens efter 48h i 55 grader. Upplever andra detta problemet? Om så, har någon något tips på vilken del av högreven man skall be om eller andra sätt att komma runt detta problemet?
Jag brukar köra min högrev med SVS inställd på 57,5C, ca 2-3 dygn, beroende på vad jag ska göra med köttet. Jag tycker att i princip all bindväv är mjuk nog att skära genom efter 2 dygn, men ett dygn extra gör att mycket av det vita omvandlas till nästan ofärgad gelatin. Det enda ibland finns med och som är hårt/segt är vad jag tror är en sena, en bit som kan vara ungefär 10 mm tjock och 50 mm lång. Den tror jag är svår att göra något åt, annat än försiktigt ta bort.