2011-02-23, 19:00
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diego2
Shit jag r kr i den hr trden. Tack fr era bilder och all inspiration. Nu ska jag inhandla en sous vide supreme. Tur att dollarkursen e s bra

Ser fram emot att hra dina rapporter i framtiden.

Provade revbensspjll igr, 48 timmar p 70 grader. Oerhrt mra, kttet formligen ramlade av benen.
Ska nog nd prova med att halvera tiden nsta gng.

Just nu ligger lite torskfiler i vattenbadet och r snart klara. Ska serveras med kokt mandelpotatis, rrivna mortter och hackat gg.
Citera
2011-02-24, 20:33
Medlem
Ignatius-J-Reillys avatar
Tack alla fr spnnande och inspirerande lsning! Blir oerhrt sugen p att skaffa mig en maskin nu.
Fortstt posta era bilder och erfarenheter.
Citera
2011-02-26, 00:06
Medlem
thereisalight...s avatar
Ok, tnkte dela med mig av fredagens meny.

Lax med potatismos, creme fraiche och grslkss, ngkokt sparris och frska grnsaker.
Brocard Chablis 1er Cru 2009

Sorbet p smrkolayoughurt.

Kaffe och avec.

Tillagning av potatismos sous vide:

Skivor av mjlig potatis och Maldon havssalt:
http://s1090.photobucket.com/albums/...urrent=001.jpg

Vacuumpackat och krt i vattenbad p 71 grader i 30 minuter.
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D002.jpg

Kylt till rumstemperatur, sedan krt i vattebad p 85 grader i 40 minuter. Drefter mosat i kastrull.
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D003.jpg

Vispat med rumstempererat smr, blandat med vrmd grdde, salt och peppar.
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D004.jpg

Grslk och creme fraiche ss
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D005.jpg

Sparris fr ngkokning
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D006.jpg

Lax sous vide med Maldon rkt salt, citron och smr. Lagad i 50 minuter p 55 grader.
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D007.jpg

P tallriken med ett glas Chablis och mineralvatten
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D008.jpg

Smrkolayoughurtglass p vg in i glassmaskinen
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D009.jpg

Glassen p tallriken
http://s1090.photobucket.com/albums/...rent%3D010.jpg
Citera
2011-02-28, 22:01
Medlem
Antevantes avatar
Vad r det jag inte frstr? Det hr sous videkret verkar bara omstndligt och tyvrr rtt trist.
Det pminner lite om bakmaskinen.

Jag har lst lite lnka om det men det r inget som lockar och inte ens om jag fick betalt skulle jag vilja prova det.

S ni frlsta: Vad r det jag inte fattar med att koka maten i ljummet vatten (verdrift, men kul sdan)
Citera
2011-03-01, 14:04
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Vad r det jag inte frstr? Det hr sous videkret verkar bara omstndligt och tyvrr rtt trist.
Det pminner lite om bakmaskinen.

Jag har lst lite lnka om det men det r inget som lockar och inte ens om jag fick betalt skulle jag vilja prova det.

S ni frlsta: Vad r det jag inte fattar med att koka maten i ljummet vatten (verdrift, men kul sdan)

Jag r lite ambivalent sjlv, i ena stund r jag lika pessimistisk som dig och i nsta s har jag nstan bestllt hem en rackare. Tnkte stta mig o lsa igenom det jag inte fattat ngon dag.

Men om ni frlsta skulle vilja dela med er av lite information fr ni grna svara p ngra grundlggande frgor.
1: Varfr ska det vara vaccumpackat och inte bara i en ttslutande pse?
2: Gr det p ngot stt att mta innertemperaturen i det man lagar under tiden man lagar det?
3: Trttnar ni inte p att vnta flera timmar varje gng ni ska laga sous vide?
Citera
2011-03-02, 23:31
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Vad r det jag inte frstr? Det hr sous videkret verkar bara omstndligt och tyvrr rtt trist. Det pminner lite om bakmaskinen.

Hmm, med den instllningen kommer det att bli svrt att frst vad det handlar om.
Om du ngon gng de senaste ren har varit p en riktigt bra restaurang (nu pratar vi toppklassen) s har du med all skerhet tit mat som lagats sous vide - och dessutom betalat fr det.
S vrst omstndligt r det inte nr man vl har utrustningen och lrt sig grunderna. Trist r det definitivt inte. Tro mig, bakmaskinen har vldigt lite med detta att gra.
Det handlar verhuvudtaget inte om att koka ngonting, utan enbart om att laga mat med en precision som man helt enkelt inte fr med traditionella metoder. Ktt som r perfekt medium hela vgen igenom, inte bara precis i mitten. Fisk som inte blir torr och intetsgande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag r lite ambivalent sjlv, i ena stund r jag lika pessimistisk som dig och i nsta s har jag nstan bestllt hem en rackare. Tnkte stta mig o lsa igenom det jag inte fattat ngon dag.
Men om ni frlsta skulle vilja dela med er av lite information fr ni grna svara p ngra grundlggande frgor.
1: Varfr ska det vara vaccumpackat och inte bara i en ttslutande pse?
2: Gr det p ngot stt att mta innertemperaturen i det man lagar under tiden man lagar det?
3: Trttnar ni inte p att vnta flera timmar varje gng ni ska laga sous vide?

Skaffa dig en utrustning, du kommer inte att titta tillbaka. Ska frska svar kortfattat p dina frgor.

1. Vacuumpackat innebr att knsliga fdomnen inte oxideras, vilket kan frndra smak och frg. Kryddor ger en helt annan effekt, och en liten nypa rter ger massor av smak. Inga smakmnen ur maten frsvinner i stekpanna/kokvatten. Sklet till att ha maten i vattenbad r att vatten leder vrme bttre n luft. Om det finns luft i psen tappar man liksom stor del av frdelarna.
2. Man kan mta innertemperaturen om man r intresserad, men det krvs srskild utrustning. Om du r vldigt intresserad av det kan jag bertta mer i detalj. Det fina r att man egentligen inte behver mta temperaturen, annat n i mycket speciella fall. I och med att vattenbadet hller den instllda temperaturen kommer inte maten att kunna bli varmare n s, och tillagningstiden blir av det sklet mindre viktig n vid traditionell matlagning. Dock finns det massor av viktiga faktorer som styr minimitid fr tillagning. Det r en helt egen diskussion.
3. Man mste planera i frvg eftersom det oftast tar en del tid. Trots det s ger det mer frihet snarare n mindre, eftersom man helt enkelt kan lta grejorna ligga i vattenbadet tills allt det andra r klart. Det blir inte verlagat svida man inte tar till extrema tidsrymder. Sous vide r ett lttare stt att f ett bttre resultat. Whats not to like?
Citera
2011-03-03, 09:23
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Skaffa dig en utrustning, du kommer inte att titta tillbaka. Ska frska svar kortfattat p dina frgor.

Whats not to like?

Tack fr ett informativt och bra svar. r ter igen lite sld p konceptet!
Citera
2011-03-13, 22:05
Medlem
thereisalight...s avatar
Inget vidare drag i trden

terkommer med kvllens meny. Salvia- och Bresaola-inlindad kycklingbrst, lagad sous vide i 61 grader i 2 timme. Klyftpotatis, tsatsiki och lite frska grnsaker till.

http://s1090.photobucket.com/albums/...t=CIMG0004.jpg

http://s1090.photobucket.com/albums/...3DCIMG0003.jpg
Citera
2011-03-13, 22:29
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Inget vidare drag i trden

Tack fr ditt bidrag men jag tror att draget i trden beror p intresset fr matlagningen som sdan..
Citera
2011-03-14, 19:50
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Tack fr ditt bidrag men jag tror att draget i trden beror p intresset fr matlagningen som sdan..

Ja, det frstr jag ocks

Trist, fr det r ett mycket mngsidigt och spnnande stt att laga mat. Ger dessutom resultat som man inte kan f p ngot annat stt.
Citera
2011-03-14, 23:10
Medlem
Trknicks avatar
Citat:
Tillagning av potatismos sous vide:

Skivor av mjlig potatis och Maldon havssalt

Vacuumpackat och krt i vattenbad p 71 grader i 30 minuter.

Kylt till rumstemperatur, sedan krt i vattebad p 85 grader i 40 minuter. Drefter mosat i kastrull.

Vispat med rumstempererat smr, blandat med vrmd grdde, salt och peppar.

Det r potatismos vi snackar om hr. Du kokar potatis tv gnger sen mosar du den i en kastrull och blandar med fett och kryddor. Mrke p saltet r tydligen viktigare n potatissort.

I vilket sammanhang r det motiverat att lgga tv timmar av sitt liv p att laga potatismos? Det kan omjligt smaka bttre n nt man gr p spisen.

Sitter och tnker p om det hade varit bra att anvnda till nypotatis men det slr mig att man ju inte kan kolla om den r klar eller inte

Sen snackar du om att tillaga fryst torsk i den. Sjlv ter jag frsk torsk, grna ngad i min nginsats jag kpte fr 40 spnn och som passar som en smck i botten p en bra kastrull. Resterande vtska blir en vldigt god ss tillsammans med lite grdde.

Jag gillar inte att basha men detta lter vldigt mycket prylbgeri och pminner vldigt lite om krlek till matlagning.
Citera
2011-03-15, 00:22
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Det r potatismos vi snackar om hr. Du kokar potatis tv gnger sen mosar du den i en kastrull och blandar med fett och kryddor. Mrke p saltet r tydligen viktigare n potatissort.
I vilket sammanhang r det motiverat att lgga tv timmar av sitt liv p att laga potatismos? Det kan omjligt smaka bttre n nt man gr p spisen.
Sitter och tnker p om det hade varit bra att anvnda till nypotatis men det slr mig att man ju inte kan kolla om den r klar eller inte
Sen snackar du om att tillaga fryst torsk i den. Sjlv ter jag frsk torsk, grna ngad i min nginsats jag kpte fr 40 spnn och som passar som en smck i botten p en bra kastrull. Resterande vtska blir en vldigt god ss tillsammans med lite grdde.
Jag gillar inte att basha men detta lter vldigt mycket prylbgeri och pminner vldigt lite om krlek till matlagning.

Hej och vlkommen till trden

Vad som r prylbgeri och inte kan man alltid diskutera. Det hr r en utrustning som visserligen inte r gratis, men som enligt mig r vrd varje krona. Vilket resonemang som leder fram till din slutsats om frnvaro av krlekt till matlagning framgr inte, s det blir lite svrt att bemta. Kan i och fr sig nmna att massor av vrldens frmsta kockar och bsta restauranger lagar mat sous vide, just fr att resultatet blir bttre och mer reproducerbart. Dessutom finns det saker som helt enkelt inte gr att gra annars.

Vad gller potatismoset s har du helt enkelt fel. Man kan naturligtvis ta mos frn pulver i ett paket, men jag kan lova dig att ven du skulle knna skillnad. Med den hr metoden behver naturligtvis inte potatisen tillagas sous vide, det gr lika bra med spis och en noggrann termometer. Jag tycker bara att det hr blir bekvmare. Tiden som potatisen ligger i vattenbadet gr jag ngot annat, s det tar inga tv timmar aktiv tid. Maldon havssalt r godare n det vanliga, du kan prova sjlv. Det viktiga vad gller potatisen r att det r en mjlig sort, och flera fungerar utmrkt, drfr nmnde jag inte namnet p den.
Pongen med att laga potatismos p det hr viset r att f bde god smak och konsistens. Att frst svlla strkelsekornen p lg vrme, sedan retrogradera i kallt vattenbad, och s hetta upp igen fr att lsa upp pektinet ger ett krmigt mos utan den tapetklisterkonsistens som ofta fs med andra metoder. Sedan om man tycker att det r vrt besvret r helt upp till var och en.

Dr jag bor r det inte alltid ltt att f tag p frsk torsk, men visst skulle jag hellre ta det n fryst. Nu r det inte Findus fiskblock som jag anvnder, utan prima islndsk torsk fryst direkt p fngstbten och kpt utan mellanhnder. Tillagad sous vide blir den vldigt fin. Din ngade frska variant r skert bttre, men ssen kan man i de flesta fall vara utan nr rvaran lagas sous vide eftersom den behller s otroligt mycket mer av sin ursprungliga saftighet.
Jag skulle rekommendera dig att g p din nrmaste guldkrog, be om en rtt lagad sous vide, och terkom sedan med dina intryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in