Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Vad r det jag inte frstr? Det hr sous videkret verkar bara omstndligt och tyvrr rtt trist. Det pminner lite om bakmaskinen.
Jag har lst lite lnka om det men det r inget som lockar och inte ens om jag fick betalt skulle jag vilja prova det.
S ni frlsta: Vad r det jag inte fattar med att koka maten i ljummet vatten

(verdrift, men kul sdan)
Hmm, med den instllningen kommer det att bli svrt att frst vad det handlar om.
Om du ngon gng de senaste ren har varit p en riktigt bra restaurang (nu pratar vi toppklassen) s har du med all skerhet tit mat som lagats sous vide - och dessutom betalat fr det.
S vrst omstndligt r det inte nr man vl har utrustningen och lrt sig grunderna. Trist r det definitivt inte. Tro mig, bakmaskinen har vldigt lite med detta att gra.
Det handlar verhuvudtaget inte om att koka ngonting, utan enbart om att laga mat med en precision som man helt enkelt inte fr med traditionella metoder. Ktt som r perfekt medium hela vgen igenom, inte bara precis i mitten. Fisk som inte blir torr och intetsgande.
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag r lite ambivalent sjlv, i ena stund r jag lika pessimistisk som dig och i nsta s har jag nstan bestllt hem en rackare. Tnkte stta mig o lsa igenom det jag inte fattat ngon dag.
Men om ni frlsta skulle vilja dela med er av lite information fr ni grna svara p ngra grundlggande frgor.
1: Varfr ska det vara vaccumpackat och inte bara i en ttslutande pse?
2: Gr det p ngot stt att mta innertemperaturen i det man lagar under tiden man lagar det?
3: Trttnar ni inte p att vnta flera timmar varje gng ni ska laga sous vide?
Skaffa dig en utrustning, du kommer inte att titta tillbaka. Ska frska svar kortfattat p dina frgor.
1. Vacuumpackat innebr att knsliga fdomnen inte oxideras, vilket kan frndra smak och frg. Kryddor ger en helt annan effekt, och en liten nypa rter ger massor av smak. Inga smakmnen ur maten frsvinner i stekpanna/kokvatten. Sklet till att ha maten i vattenbad r att vatten leder vrme bttre n luft. Om det finns luft i psen tappar man liksom stor del av frdelarna.
2. Man kan mta innertemperaturen om man r intresserad, men det krvs srskild utrustning. Om du r vldigt intresserad av det kan jag bertta mer i detalj. Det fina r att man egentligen inte behver mta temperaturen, annat n i mycket speciella fall. I och med att vattenbadet hller den instllda temperaturen kommer inte maten att kunna bli varmare n s, och tillagningstiden blir av det sklet mindre viktig n vid traditionell matlagning. Dock finns det massor av viktiga faktorer som styr minimitid fr tillagning. Det r en helt egen diskussion.
3. Man mste planera i frvg eftersom det oftast tar en del tid. Trots det s ger det mer frihet snarare n mindre, eftersom man helt enkelt kan lta grejorna ligga i vattenbadet tills allt det andra r klart. Det blir inte verlagat svida man inte tar till extrema tidsrymder. Sous vide r ett lttare stt att f ett bttre resultat. Whats not to like?