2012-09-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secarema
Nu behöver jag lite hjälp från er likasinnade. Jag har köpt en Iwatanibrännare (CB-TC-PRO) från USA (amazon.com) och brännaren kom med posten för några dagar sedan. Så långt allt bra. Problemet är att jag inte kan hitta passande flaskor till brännaren. Jag har varit i kontakt med Iwatanis tyska bolag och de hänvisar till Japan Torget i Stockholm. Har även varit i kontakt med dem och de säljer flaskorna men skickar inte med posten.

Vet någon av er var jag kan få tag på passande flaskor i Malmö-Köpenhamnområdet?

jag köpte mina burkar här http://www.hardsoft.dk/product_info....ducts_id=47863

Iwatani är bästa brännaren jag någonsin provat, (har provat många)
Citera
2012-09-24, 17:21
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Nu kanske ni får er ett gott skratt, men jag köpte en bit vakuumförpackad högrev idag och undrar om man kan koka denna i 50-60 grader x-antal timmar och få ett lyckat resultat?

Och med koka menar jag i en stor kastrull på ettan.

Jag skrattar bara av hur simpel min setup är... hahaha....
Senast redigerad av thissuitisblacknot 2012-09-24 kl. 17:24.
Citera
2012-09-24, 21:14
Medlem
Plastfilm över förslagsvis en form och kör på låg värme i ugnen.
Citera
2012-09-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Nu kanske ni får er ett gott skratt, men jag köpte en bit vakuumförpackad högrev idag och undrar om man kan koka denna i 50-60 grader x-antal timmar och få ett lyckat resultat?

Med risk för vara lite glädjedödare...

- Du bör kontrollera om plasten tåler att kokas/värmas upp.
- Du bör kontrollera hur pass vakumförpackat köttet verkligen är då det krävs en hög procentuell vakumförpackning för att set ska bli bra.
- Du bör ha koll på vattentemperaruren så att du vet hur varmt vattnet är och i förlängningen också köttet.

Eftersom en konstant temperatur är A och O i sousvide finns det stor risk att resultatet inte blir lyckat då det är svårt att hålla rätt temperatur med en stor kastrull på ettan.

Återkom gärna med resultatet efter ditt test.
Citera
2012-09-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orginalet
jag köpte mina burkar här http://www.hardsoft.dk/product_info....ducts_id=47863

Iwatani är bästa brännaren jag någonsin provat, (har provat många)

Tack för tipset. Jag lyckades hitta en svensk webshop (www.ghcampingshop.se) som skickar med DHL och hade hyffsade priser.
Citera
2012-09-24, 22:49
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Jag avstod från att vakuumkoka. Tack ändå.
Citera
2012-09-25, 00:01
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot

Med en bra induktionshäll och en termometer med larm kanske det skulle funka, men med en närmast ogörlig hands-on närvaro. Inte minst skulle du behöva fylla på med nytt vatten då och då (om man tänker sig en vanlig sous vide-tillagningstid för högrev på ca 48 timmar). Knappast värt besväret. Skaffa en billig sous vide-setup istället. Det finns flera exempel på väldigt ekonomiska fördelaktiga utrustningar här i tråden.
Citera
2012-10-11, 12:17
Medlem
Hej,

nu har min sousvide kommit. Igår testkörde jag med ribs, 4h på 71,5. Det var mitt första dopp i fotbadet. Inte den bästa men premiären!

Idag testkör jag ägg i olika former. Skall delge mig av testerna senare.

Dessert, har ni några sköna tips? cremebrule är ju standard. Men nu finns de tonvis med äpplen trädgården. Någon ?
Citera
2012-10-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cesaer
Hej,

nu har min sousvide kommit. Igår testkörde jag med ribs, 4h på 71,5. Det var mitt första dopp i fotbadet. Inte den bästa men premiären!

Idag testkör jag ägg i olika former. Skall delge mig av testerna senare.

Dessert, har ni några sköna tips? cremebrule är ju standard. Men nu finns de tonvis med äpplen trädgården. Någon ?
Du kan pochera äpplen, har dock aldrig provat det. Annars är rabarber riktigt bra att köra i vattenbadet.
Citera
2012-10-11, 12:30
Medlem
äpplen; grader?
Citera
2012-10-11, 16:48
Medlem
Idag har jag lekt med ägg; fann denna sida som jag utgick ifrån;
http://www.edinformatics.com/math_sc..._sous_vide.htm

Intressant är tabellen;
Temperature Time Style
Joel Robuchon 62.5 C 4 hours in shell
Dan Barber 62 C 20 minutes in shell
Michael Eades 64C 45 minutes in shell
Heston Blumenthal 73.2C 20 minutes in pouch scrambled
Thomas Keller 62.5C 1 hour in shell
Grant Achatz 82 C 15 minutes egg, cream, salt in bag

Klart godast är Hestons ägg, men det är ju klart en smaksak! Eller så behöver man testa flera gånger innan man finner sig fram.
Citera
2012-10-11, 20:21
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag har läst tråden och var den första sidan väldigt tveksam till det här men har nu övertygats om att det är ett bra sätt att laga viss mat på. Men jag förstår inte riktigt (och är för lat för att googla) om det är möjilgt att göra hela maträtter med sous vide, tex en currygryta, bönsoppa, lassange och liknande eller om det är lämpat för enskillda råvaror som t ex en biff eller potatis som man sedan lagar till något runt.

Någon som kan upplysa mig?

Sedan undrar jag hur bra bönor, linser, ärtor och sådant blir med sous vide. Någon som provat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in