Citat:
Ursprungligen postat av
pelvis
Att man kan anta vissa saker och tro och tycka är en sak men jag tycker att det borde finnas forskningsresultat på att t ex trikiner dör vid låt oss säga 83 grader men tål inte 55 graders värme mer än 28 h. Jag känner mig helt bekväm med metoden som sådan men vill vara 100% säker så man själv också utifrån det kan laborera och testa sig fram, för att då få en helhetsbild av hela förfarandet.
Mvh Pelvis
Japps, det finns det också. Man räknar i princip på att alla patogener följer ett visst beteende (som du kan se i grafform i inlägget ovan mitt). Lite för enklat så, inom ett visst tidsintervall, dör en viss andel av bakterierna (och inom nästa tidsintervall dör en lika stor andel av de kvarvarande). Resultatet i graf-form blir att dom dör exponentiellt. Om du känner till konstanten för hur många som dör per tidsenhet, vid en viss temperatur, så kan du rätt lätt räkna ut hur lång tid det tar att reducera dem vid en annan temperatur.
Som du ser i grafen kan man döda trikiner redan vid 50 grader, men det tar 24h, och det är inte rekommenderat att värma kött vid den temperaturen under så lång tid. Så sålänge du verkligen låter köttet komma upp i temperatur, med lite marginal, vid de temperaturerna du nämnde så är det helt ok. Vid 10 timmars tillagning är köttet garanterat helt säkert. Tänk också på att den 6.5D-reduktionen som visas i tabellerna är ett extremt värsta-fall, jag vet inte ens om det i praktiken någonsin funnits ett så pass infekterat djur.