2012-02-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Helt off topic: Men varför har du en PID för en on/off-reglering?

Visserligen slår SSR:en bara on/off men med den tröghet det är i systemet så blir det samma funktion som om man skulle haft någon form av PWM-styrning om man tänker att periodtiden kanske är på några sekunder. Jämfört med någon on/off-styrning som bara är på eller av så får man med PID:en mindre temperatursvängning och overshoot när det inställda värdet närmas och ska hållas. Mitt system svänger runt +- 0,3°c från det inställda värdet medan ett som är styrt utan PID kanske svänger på några grader då ingen hänsyn tas till trögheten i systemet.

Nu är jag heller inget proffs på reglerteknik men det är iallafall så jag förstått det.
Citera
2012-02-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivert
Visserligen slår SSR:en bara on/off men med den tröghet det är i systemet så blir det samma funktion som om man skulle haft någon form av PWM-styrning om man tänker att periodtiden kanske är på några sekunder...

Det är faktiskt en riktig PWM-signal man får ut ifrån PID'en, och helt riktigt så gör trögheten i systemet att den långa cykeltiden (inställbar mellan 2-199 sekunder på de flesta PID'ar) inte är något problem.
Citera
2012-02-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Nja, jag är inte så säker på det. Jag tjatar en del i den här tråden om säkerhetsaspekter, men det är faktiskt viktigt även om det känns lite trist. Mina siffror vad gäller trikiner kommer från Smittskyddsinstitutet, så de lär stämma. På vissa ställen säger man också att frysning något dygn räcker, men det finns också frysresistenta typer av trikiner som inte dör.

Det sagt så är risken från början i stort sett obefintlig om man äter besiktigat kött. Trots det kör jag på säkra nivåer.
Enligt USDA kan man döda dem på betydligt lägre temperaturer. Vid 55 grader tar det t.ex strax över 15 minuter. Är inte Smittskyddsinstitutets temperatur bara en försäkring om att alla ev. trikiner dör omedelbart?
Citera
2012-02-08, 19:46
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Enligt USDA kan man döda dem på betydligt lägre temperaturer. Vid 55 grader tar det t.ex strax över 15 minuter. Är inte Smittskyddsinstitutets temperatur bara en försäkring om att alla ev. trikiner dör omedelbart?

Ok, lyckas inte hitta den uppgiften på USDAs hemsida. Det enda jag hittar där är 145 grader Fahrenheit, som blir ungefär 63 grader Celsius. Och då måste det innersta av köttet nå minimum den temperaturen, mätt med termometer. Om det finns ben med i bilden t ex så kan det ge lägre temperaturer just kring benen än vad man mäter upp i det övriga köttet.
Citera
2012-02-09, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Det är faktiskt en riktig PWM-signal man får ut ifrån PID'en, och helt riktigt så gör trögheten i systemet att den långa cykeltiden (inställbar mellan 2-199 sekunder på de flesta PID'ar) inte är något problem.

Ok, är det PWM så har det ju faktiskt en mening.
Citera
2012-02-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ok, lyckas inte hitta den uppgiften på USDAs hemsida. Det enda jag hittar där är 145 grader Fahrenheit, som blir ungefär 63 grader Celsius. Och då måste det innersta av köttet nå minimum den temperaturen, mätt med termometer. Om det finns ben med i bilden t ex så kan det ge lägre temperaturer just kring benen än vad man mäter upp i det övriga köttet.
Lyckas inte hitta det, men stod att det gick bra med så låga temperaturer för fläsk på Wikipedia, och de hade USDA som referens (http://en.wikipedia.org/wiki/Trichinosis). Har läst det på något annat ställe också. Nåja, i kombination med den minimala risken för trikiner i Sverige så är det good enough for me :-)
Citera
2012-02-15, 19:27
Medlem
För folk som är intresserade av att bygga en egen, portabel, immersion circulator så finns det en ganska cool tutorial. Vet inte om den varit uppe på tapeten här tidigare. Tydligen kostar materialet bara ~70$, och den håller temperaturen inom 0.1 grader C.

http://makeprojects.com/Project/Sous...n-Cooker/471/1

Skulle gärna bygga den själv om jag hade haft enkel tillgång till verktygen.
Citera
2012-02-25, 17:43
Medlem
Sorry om frågan varit uppe tidigare (inte läst igenom hela tråden), men vet någon om man kan laga äggröra sous vide utan att vakumförsegla, alltså i en ziploc-bag istället, eller om det skulle påverka äggen om det är luft i påsen? Stek, kyckling, fisk och så vidare fungerar ju utmärkt i zip-locs.

Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
För folk som är intresserade av att bygga en egen, portabel, immersion circulator så finns det en ganska cool tutorial. Vet inte om den varit uppe på tapeten här tidigare. Tydligen kostar materialet bara ~70$, och den håller temperaturen inom 0.1 grader C.

http://makeprojects.com/Project/Sous...n-Cooker/471/1

Skulle gärna bygga den själv om jag hade haft enkel tillgång till verktygen.

Har funderat på att bygga en sådan själv faktiskt. Skulle vara mycket intressant att höra ifrån någon som byggt den, i synnerhet vart man enklast kan få tag på material här i Sverige.
Citera
2012-02-26, 16:25
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Sorry om frågan varit uppe tidigare (inte läst igenom hela tråden), men vet någon om man kan laga äggröra sous vide utan att vakumförsegla, alltså i en ziploc-bag istället, eller om det skulle påverka äggen om det är luft i påsen? Stek, kyckling, fisk och så vidare fungerar ju utmärkt i zip-locs.

Det går utmärkt att göra äggröra i vilken typ av påse som helst, problemet är bara att det inte får vara så mycket luft att påsen flyter. Om du sänker ner påsen i vattnet med öppningen uppåt, så kommer du att kunna få ut nästan all luft. Om den fortfarande har tendens att flyta får du tynga ner den med något.
Citera
2012-02-26, 17:55
Medlem
Citat:
Det går utmärkt att göra äggröra i vilken typ av påse som helst, problemet är bara att det inte får vara så mycket luft att påsen flyter. Om du sänker ner påsen i vattnet med öppningen uppåt, så kommer du att kunna få ut nästan all luft. Om den fortfarande har tendens att flyta får du tynga ner den med något.

Awesome. Ska testas
Citera
2012-02-27, 16:38
Medlem
Citat:

Vid lite högre temperaturer så bildas det även en del vattenånga i påsen som kan få den att flyta. Man kanske kan lösa det med vikter i påsen som ser till att den håller sig under vatten?
Citera
2012-02-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Har funderat på att bygga en sådan själv faktiskt. Skulle vara mycket intressant att höra ifrån någon som byggt den, i synnerhet vart man enklast kan få tag på material här i Sverige.

Min maskin jag byggde är snarlik den som beskrivs där. Fast jag använder ett värmeelement från en vattenkokare fast monterad i sidan av en plastlåda istället för doppvärmare. Finns bilder lite längre bak i tråden.

PID, SSR och tempprob köper du lättast på ebay. Vattenkokare för 100kr från jula har ett utmärkt värmeelement.

Vattenpump kan du köpa billigt på
http://www.dealextreme.com/p/3w-imme...40v-50hz-54113
Min höll i ett halvår innan den gick sönder. Ska byta den mot någon billig akvarieluftpump för att cirkulera vattnet istället. kanske en sån här
http://www.dealextreme.com/p/1-5w-aq...20-240v-111140
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in