2017-08-23, 18:14
Medlem
Tack!

Har bokat en sån :-)
Citera
2017-08-26, 00:55
Medlem
Gustavoss avatar
Hej!
Nu har jag äntligen all utrustning på plats, och på söndag eller måndag är det dags för min sous vide-premiär. Den stora frågan är ju givetvis; vad ska jag laga?
Är " reverse sear " det jag bör satsa på? Är det en god idé att ha någon slags kryddning/marinad i paketet eller ska jag köra köttet, fisken eller vad det nu blir som det är?
Jag har som sagt aldrig lagat sous vide tidigare men har i övrigt en iallafall hyfsad kompetens inom mat.
/G
Citera
2017-08-29, 07:58
Medlem
Nu säljer Komplett Sansaire för 1290. Men Anovan kan köpas direkt ifrån anovaculinary för 1180 med rabattkod.

Är väldigt sugen att pensionera min stora cirkulator, men är lite bekymrad över en del rapporter om en rad trasiga enheter efter 1-2 år av vattenånga som går upp i motordelarna. Har fått mig att överväga att invänta nästa generations modeller. Ni som har ägt en av dessa en längre tid, har era hållt?
Citera
2017-09-06, 22:07
Medlem
Västkustskts avatar
Jag har fått tag i en begagnad Andersson SSV 1.0 men jag har ingen manual till den och hittar ingen på nätet. Så jag undrar om nån här har en sån maskin och kan fota de viktiga sidorna och lägga upp dom här? Eller om nån har en pdf så går det också bra.
Citera
2017-09-07, 14:54
Medlem
Västkustskts avatar
Det ordnade sig, jag fick tag i manual så nu blir det sous vide för första gången.
Citera
2017-09-11, 10:51
Medlem
framtands avatar
Ni som kör med mörningspåse, fungerar alla typer av kött i den? Eller måste det vara de feta bitarna? Har fått hem ett helt lamm och funderar på om det går att göra något kul med steken (nästan helt fettfri) i just mörningspåse följt av en sous vide-behandling.

Har aldrig testat mörningspåsar men resultaten av lite fetare bitar ser verkligen fantastiska ut.
Citera
2017-10-13, 18:13
Medlem
Balonzos avatar
Hur tvättar ni er sous vide? Jag har aldrig gjort det kom jag nyss på. Jag låter den bara rinna av och sen torkar jag den (har en Anova).
Citera
2017-10-18, 23:08
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Hur tvättar ni er sous vide? Jag har aldrig gjort det kom jag nyss på. Jag låter den bara rinna av och sen torkar jag den (har en Anova).
Aldrig reflekterat över det, det är ju bara förhållandevis rent vatten den kommer i kontakt med?
Citera
2017-10-29, 21:53
Medlem
Intressesmurfens avatar
Bästa redskapet efter kniven.

Kör en Sansair och har givetvis en vakuumförpackade och stor balja till vattnet. Köpte en stor platsbalja på IKEA för ingenting, gjorde hål i locket som passar apparaten och sen har du gott om plats för både lammstek, en stor bit fisk eller några oxfilebitar om du så vill.

Perfekta julklappen till nån som gillar mat.
Citera
2017-10-30, 14:14
Medlem
Länk till baljan? Är det ”foodgrade”?
Citera
2017-10-30, 16:33
Medlem
mjukmjukares avatar
Sorry om jag inte har läst hela tråden ordentligt och rapar upp något igen.... men;
Tror, tänker många av er, att Sous-Vide grejen med allt vad det innebär i merarbete kommer vara långvarigt, beständigt eller är det en kul "fluga" hos lite nödigare hemmakockar just nu?
Och med tiden här tar den plats och samlar damm....?

Är själv nörd.
Men detta avstår jag med lite perspektivtänk. Kul ett tag.

(talar nu inte om krogen-restauranger)

´
Citera
2017-11-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Aldrig reflekterat över det, det är ju bara förhållandevis rent vatten den kommer i kontakt med?

Har sett dom som kalkar av sin med jämna mellanrum, detta beror ju lite på vad man har för vattenkvalitet, alt. får man köra med destillerat vatten men den blir kanske dyrt i längden.

Borde funka med kalkosan eller liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in