Citat:
Ursprungligen postat av
bombayduck1
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Några frågor och synpunkter:
1. Med magi avser jag när man tex tillagar något under längre tid, avsmakar, kollar konsistensen med gaffel eller termometer. Det låter lite osexigt med vattenbad och inplastad råvara och massa tider som ska programmeras ;-)
2. Har införskaffat en större tryckkokare som rymmer lite över 8l kan jag använda den med en cirkulator eller är volymen för liten för att tillaga en köttbit för 4 personer tex.?
3.Funkar kyckling bra? Har läst lite olika efter att ha skummat igenom tråden.
4. Trender inom matlagning kommer och går men om jag har förstått det rätt så går trenden bort från modernist cuisine och man går tillbaks till traditionerna. Men detta säger naturligtvis inget om metoden som sådan. Men kan det vara så att det har funnits en övertro till metoden och att man har tillagat mycket som man lika gärna ha kunnat tillaga på traditionellt sätt? Du som är en av pionjärerna här vad tillagar du mest med sous vide förutom lax och steak?
1. Magi är rätt svårdefinierat, eller hur? Om man förväntar sig att ett krångligt och arbetskrävande tillagningssätt kommer att ge bättre smak så gör det antagligen det också, om man från början vet att det tagit lång tid och varit komplicerat. Jag skulle säga att smak, textur mm är det som avgör. Modernist cuisine-Myhrvold har gjort blindsmakningar på confiterad anka och anka körd sous vide med ankfett. Ingen märkte någon skillnad. Sous vide tillagningen var mycket enklare. Håller med om att plastpåse inte egentligen känns särskilt kul, men det är resultatet som räknas. Jag skulle säga att skillnaden mellan matlagning med "magi" eller en modern, objektivifierad metod är som skillnaden mellan en medicinman och en läkare.
2. Du kan använda din cirkulator i vilket slags kärl som helst, så länge som råvaran blir helt täckt av vatten. Stor mängd kall eller fryst råvara som läggs ned i mindre mängd vatten kan förstås innebära att temperaturen tillfälligt sänks, och att man måste köra lite längre.
3. Kyckling fungerar utmärkt. Beroende på formen på ett kycklingbröst blir ofta de tunnaste delarna torra för att mitten ska bli tillagad, när man steker i panna. Ej så med sous vide.
4. Vad som är på modet går förvisso i vågor. Någon pionjär känner jag mig inte som, men tror samtidigt att sous vide kommer att finnas kvar. Kom ihåg att det uppfanns redan på 70-talet. Jag ser ingen motsättning mellan traditionell tillagning, sous vide och andra "molekylära" metoder. En blandning är bäst. Tycker dock inte att jag någonsin provat något som ger så förutsägbar och jämn kvalitet vid tillagning av protein. Jag lagar alla sorters fisk och kött. Grönsaker, lågtempade ägg, äggröra, efterrätter m m.
Prova lite och se vad du tycker. Gillar du det inte går du bara tillbaka till din vanliga metod. Skulle vara intressant att få höra om dina erfarenheter framöver.