Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 11:12
  #2101
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumie
Nu har jag lagat till flankstek SV, 55° i 10 timmar. Det blev fantastiskt gott!
Har ni som hållit på med det här ett tag några favoritrecept att dela med er av? Något som ni tycker blir extra gott i SV?

Två gamla klassiker. Högrev på 58 grader i 48 timmar. Salmalax på 47 grader i 30 minuter.
Citera
2016-04-24, 15:28
  #2102
Medlem
Sumies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Två gamla klassiker. Högrev på 58 grader i 48 timmar. Salmalax på 47 grader i 30 minuter.

Tack, jag ska testa bägge, laxen lät väldigt intressant. Jag har läst mycket om Salmalax, men eftersom jag bor på landet har jag aldrig fått tag på den
Citera
2016-04-24, 23:20
  #2103
Medlem
I Anova-appen fanns recept på oxbringa 24h, om någon läser detta, satsa på 48h istället. Konsistense efter 24 var ingen höjdare alls faktiskt, efter två dygn var den som en fin ryggbiff ungefär!
Citera
2016-04-25, 19:49
  #2104
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jag la i all marinad (från föregående post) i dubbla påsar för revbensspjällen och kör nu i 24 timmar minst på 75 grader. Återkommer med resultat
Körde lite längre och det blev gött

Nu köpt en stor rektangulär plastbox med fastpännbart lock och sågat ut ett hål för sous viden med metallskärarblad för en sticksåg. Testar nu 63 grader i 48h revbenspjällx2 med honugnschillimarinad.
__________________
Senast redigerad av MaxDL 2016-04-25 kl. 19:53.
Citera
2016-04-25, 21:48
  #2105
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumie
Tack, jag ska testa bägge, laxen lät väldigt intressant. Jag har läst mycket om Salmalax, men eftersom jag bor på landet har jag aldrig fått tag på den

Har kunnat hitta den på den lokala ICA affären tidigare, men har nu blivit svårare. Prata med folket i fiskdisken så kan de säkert ta hem Salma åt dig. Ett alternativ är Fröya, som är liknande.
Citera
2016-04-26, 09:08
  #2106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilotastic
I Anova-appen fanns recept på oxbringa 24h, om någon läser detta, satsa på 48h istället. Konsistense efter 24 var ingen höjdare alls faktiskt, efter två dygn var den som en fin ryggbiff ungefär!

Vilken temp körde du, hur kryddade du köttet? Vad serverade du till? Inte bra att sitta hungrig och läsa i denna tråden...
Citera
2016-04-26, 11:57
  #2107
Medlem
Ingen som har erfarenhet av denna? http://www.coolstuff.se/KitchPro-Sou...FYPUcgodsTcE1Q

Funderar på att köpa den just för att man kan göra lite långkoksgrytor också. Sen att den har lock när man kör Sous Vide är ju en bra grej det med, hatar att tapetsera 😁

Nackdelen är väl att den inte cirkulerar vattnet, men i det långa loppet så borde väl vattentempen hållas rätt jämn när man har lock på också?


Tänkt bjussa familjen o svärföräldrarna på sous vide när jag fyller år snart, och vore uppskattat med tips på nåt man kan laga då. Inte för avancerat och helst inte för dyrt heller då det blir ett gäng som ska äta 😊
Ingen där vet vad sous vide är och det skulle ju vara hemskt kul om man kunde imponera och kanske tom få in dem på sous vide också.

Tack på förhand


Edit: Tips på sous vide bollar: http://m.ebay.com/itm/1-Hollow-Water...113?nav=SEARCH
__________________
Senast redigerad av SomethingThere 2016-04-26 kl. 12:01.
Citera
2016-04-26, 22:38
  #2108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Ingen som har erfarenhet av denna? http://www.coolstuff.se/KitchPro-Sou...FYPUcgodsTcE1Q

Funderar på att köpa den just för att man kan göra lite långkoksgrytor också. Sen att den har lock när man kör Sous Vide är ju en bra grej det med, hatar att tapetsera 😁

Nackdelen är väl att den inte cirkulerar vattnet, men i det långa loppet så borde väl vattentempen hållas rätt jämn när man har lock på också?


Tänkt bjussa familjen o svärföräldrarna på sous vide när jag fyller år snart, och vore uppskattat med tips på nåt man kan laga då. Inte för avancerat och helst inte för dyrt heller då det blir ett gäng som ska äta 😊


Ingen där vet vad sous vide är och det skulle ju vara hemskt kul om man kunde imponera och kanske tom få in dem på sous vide också.

Tack på förhand


Edit: Tips på sous vide bollar: http://m.ebay.com/itm/1-Hollow-Water...113?nav=SEARCH


Jag har en Sansaire och kör allt i en stor gryta med plastfolie över allt. Det behövs inte tapetseras om, efter 48 h körning är det minimalt med vatten som försvunnit. Nån tipsade innan i tråden om att citygross sålde sansaire till bra pris. Jag kan inte annat än rekommendera den.
Ska du snåla prismässigt med köttet och få det bra och imponera på svärföräldrarna så kör på tjocka revben av gris eller fläskkött ö h t. Saftigt och gott.
Citera
2016-04-27, 20:56
  #2109
Medlem
Sumies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Har kunnat hitta den på den lokala ICA affären tidigare, men har nu blivit svårare. Prata med folket i fiskdisken så kan de säkert ta hem Salma åt dig. Ett alternativ är Fröya, som är liknande.

Nu har jag faktiskt fått tag på ett ställe några mil från där jag bor, som kan ta hem åt mig. Tack för att du nämnde Fröya, för han som jag pratade med sa att det kunde bli endera - men då visste jag tack vare dig att det var likvärdigt. Fröya hade jag aldrig hört talas om.

I dag kom jag över en bit svensk oxfilé som skulle gå ut i morgon, och fick den för nedsatt pris. Körde den 2 timmar på 56°C och stekte sedan på bitarna helt hastigt. Herreje - så god oxfilé har jag aldrig smakat förut. Bara tanken att kunna bjuda hur många som helst på middag, och maten sköter sig självt!
Ser fram emot att sous vidda Salma/Fröya-laxen som jag ska hämta på onsdag nästa vecka!
Citera
2016-04-30, 11:03
  #2110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felody
Vilken temp körde du, hur kryddade du köttet? Vad serverade du till? Inte bra att sitta hungrig och läsa i denna tråden...
Sorry för sent svar

54C
Timjan, rosmarin, salt, peppar
Potatis, sparris, sås gjord på vätskan från påsen och en lök som jag smälte i smör på låg temp i drygt en timma.


Från fredagskvällen går 400g av en helt sjukt fin bit högrev på 55 grader tills imorgon kväll, siktar på ca 48 timmar. Fuderar på att slänga i kvällens burgare (från samma högrev, men de fetare delarna) i badet också, och sedan avsluta med att ge dem lite kärlek från blåslampan..

Fick ovanligt bra pris på den, Svensk väl marmorerad, 99:-/kg!
Citera
2016-05-02, 10:24
  #2111
Medlem
Blev impulsköp av en Sansaire på Citygross just eftersom det var "bra pris".

Innan jag öppnar den... Är den bra? Eller borde jag hellre lagt pengarna på en annan?
Citera
2016-05-02, 17:12
  #2112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirre
Blev impulsköp av en Sansaire på Citygross just eftersom det var "bra pris".

Innan jag öppnar den... Är den bra? Eller borde jag hellre lagt pengarna på en annan?
Läste runt ordentligt i tråden och kom fram till att det blir behåll. Nu ska jag köpa vacumförpackare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback