2018-01-02, 02:05
Medlem
Bunnys avatar
Två frågor till er som är mer kunniga:

- Brukar ni bekymra er om livsmedelsverkets och andra myndigheters råd vad gäller hur höga temperaturer kött behöver komma upp i? Kyckling brukar de flesta vara rätt noga med, men hur gör ni med gris?

- Vill köra två fläskfiléer i rätt så låg temperatur, lagom blodiga tror jag man kan säga. Vilken temperatur och tid förespråkar ni? Eller förespråkat ni att gris alltid ska vara ordentligt genomstekt?
Citera
2018-01-02, 12:19
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag är långt ifrån expert, men när jag bestämde mig kom jag fram till Anova. Den verkar lagom i storlek rent fysiskt. OBH:n ser väldigt otymplig ut. Anova har tillverkat SV länge och verkar ha bra track record. Helst av allt hade jag nog velat ha en Joule, men hittade ingen svensk ÅF. Just OBH har jag dessutom dålig erfarenhet av när det kommer till elektroniska köksprylar.
Tack för svaret!

Ja, jag har också en lite allmän känsla av att OBH´s produkter kanske inte håller högsta klass. Då får det bli att kolla närmre på Anovan, och hoppa över OBH´n.
Citera
2018-01-02, 13:04
Medlem
trewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Två frågor till er som är mer kunniga:

- Brukar ni bekymra er om livsmedelsverkets och andra myndigheters råd vad gäller hur höga temperaturer kött behöver komma upp i? Kyckling brukar de flesta vara rätt noga med, men hur gör ni med gris?

- Vill köra två fläskfiléer i rätt så låg temperatur, lagom blodiga tror jag man kan säga. Vilken temperatur och tid förespråkar ni? Eller förespråkat ni att gris alltid ska vara ordentligt genomstekt?

verkligen inte. Deras råd är ju utifrån konventionell tillredning, ex via panna. Kör jag min pippi i 64 grader i 2 h så gäller andra spelregler. beträffande gris bryr jag mig inte vare sig det är sous vide eller vanligt matlagning så länge det är svensk eller import av kvalité (iberico tex)
Citera
2018-01-02, 17:57
Medlem
irrblosss avatar
Nu har jag fått hem min Anova. Visade sig att jag överskattat storleken på min "stora" gryta jag tänkt använda. Den visade sig vara hela 13 cm hög. Anova vill ju ha minst 20 cm. Skulle ett sådant här funka (tänker mig rent storleksmässigt nu, för temperaturen ska de klara enligt specarna iaf): http://www.icahemma.se/Forvaringsbox...--p-37025.aspx
Citera
2018-01-02, 19:26
Medlem
Citat:
Nu har jag fått hem min Anova. Visade sig att jag överskattat storleken på min "stora" gryta jag tänkt använda. Den visade sig vara hela 13 cm hög. Anova vill ju ha minst 20 cm. Skulle ett sådant här funka (tänker mig rent storleksmässigt nu, för temperaturen ska de klara enligt specarna iaf): http://www.icahemma.se/Forvaringsbox...--p-37025.aspx

Din gryta behöver inte vara mer än 11 cm hög!
Från handboken:
To set up your PrecisionTM Cooker WI-FI you’ll need a few essentials:
● Your PrecisionTM Cooker WI-FI & clamp.
● A pot or container, minimum 4.25" deep (11 cm).

Jag använder en kastrul som är 13-14 cm djup och det funkar bra.
Citera
2018-01-02, 19:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3eniz
Din gryta behöver inte vara mer än 11 cm hög!
Från handboken:
To set up your PrecisionTM Cooker WI-FI you’ll need a few essentials:
● Your PrecisionTM Cooker WI-FI & clamp.
● A pot or container, minimum 4.25" deep (11 cm).

Jag använder en kastrul som är 13-14 cm djup och det funkar bra.
Aha, men står på hemsidan minst 20 cm. Kan man altså ha klämman på metalldelen?
Citera
2018-01-03, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Sorry om jag inte har läst hela tråden ordentligt och rapar upp något igen.... men;
Tror, tänker många av er, att Sous-Vide grejen med allt vad det innebär i merarbete kommer vara långvarigt, beständigt eller är det en kul "fluga" hos lite nödigare hemmakockar just nu?
Och med tiden här tar den plats och samlar damm....?

Är själv nörd.
Men detta avstår jag med lite perspektivtänk. Kul ett tag.

(talar nu inte om krogen-restauranger)

Nej, den samlar inte dam men jag använder den inte lika mycket som i början. Den har sina användningsområden men onödigt att använda den till allt. Den är även mycket praktisk som kompliment när man har lite plats. Över nyår var spisen och ungnen upptagen och då var jag tacksam för att kunna tillaga köttbit med sv i en kastrul. Praktiskt!

´

´[/quote]
Citera
2018-01-03, 04:47
Medlem
Nej, den samlar inte dam men jag använder den inte lika mycket som i början. Den har sina användningsområden men onödigt att använda den till allt. Den är även mycket praktisk som kompliment när man har lite plats. Över nyår var spisen och ungnen upptagen och då var jag tacksam för att kunna tillaga köttbit med sv i en kastrul. Praktiskt!
Citera
2018-01-03, 10:56
Medlem
irrblosss avatar
Är det någon skillnad på att förvara färdiglagad kyckling i vakuumpåse i kylen jämfört med att packa upp den och förvara i kylen? Som jag har förstått det kan det växa botulinum-bakterier i syrefri miljö om temperaturen överstiger +3.3 grader C, men förvarar man dem utan vakuumpåse så blir det inte syrefri miljö - eller? Min kyl håller runt +4-5 grader C. Jag tänker mig att det vore lite trevligt att kunna göra kyckling sv, sedan skiva/tärna och ha i sallader och kanske curryröra att ha på mackor dagen efter eller liknande. Inget att rekommendera kanske?
Citera
2018-01-03, 11:46
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Sitter och skall köpa en SV för första gången, men som vanligt funderar man ju på vilken som som är bästa köpet.

Jag funderar på att antingen köpa en Anova Precision Cooker Wi-Fi för 1 699:- https://www.kitchentime.se/sv/p/sous...on-cooker-wifi eller en OBH Nordica 7946 för 1 890:- https://bagarenochkocken.se/koksmask...tor-immersion/

Vilken av dom två skulle ni rekommendera mig att köpa?
Jag bestämde mig för en Anova Bluetooth som jag köpte för 1199 kr, vilket känns som ett ok pris?

Nu är frågan om hur stor skillnaden är mellan att använda sig av en vakuummaskin jämfört med Zip-Lockpåsar? Gör det någon skillnad på slutresultatet, eller är det egentligen bara två olika förpackningssätt som i slutänden blir lika bra?
Citera
2018-01-03, 13:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Jag bestämde mig för en Anova Bluetooth som jag köpte för 1199 kr, vilket känns som ett ok pris?

Nu är frågan om hur stor skillnaden är mellan att använda sig av en vakuummaskin jämfört med Zip-Lockpåsar? Gör det någon skillnad på slutresultatet, eller är det egentligen bara två olika förpackningssätt som i slutänden blir lika bra?
Tror inte det gör någon större skillnad, men vakuumpåsar + maskin ger nog ett säkrare resultat när det kommer till hållbarhet. Har läst om en del vars ziplockpåsar har gått sönder och en del har läckt in vatten, speciellt vid lite högre temperaturer.
Citera
2018-01-03, 19:20
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Tror inte det gör någon större skillnad, men vakuumpåsar + maskin ger nog ett säkrare resultat när det kommer till hållbarhet. Har läst om en del vars ziplockpåsar har gått sönder och en del har läckt in vatten, speciellt vid lite högre temperaturer.
Tack för svaret!

Det blir nog att investera i en vakuummaskin då, för det skulle ju kännas onödigt att förstöra maten med läckage. Sen har man ju även nytta av maskinen till infrysningar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in