Citat:
Ursprungligen postat av
Sumie
Jag har lnge varit nyfiken p sous vide och frra veckan spontankpte jag en sous vide Epicur. Lste ngonstans att man kunde anvnda Ikeas zip-lockpsar, och sna hade jag hemma, s jag brjade med att laga till tv gg, 55 min p 65. De gulorna var bland de godaste jag tit!
Uppmuntrad av det frsket testade jag dagen drp att laga till ngra anklr, nu minns jag inte temperaturen, men jag satte apparaten p 8 timmar. Efter 7 timmar sprack ena zip-psen, och som tur var upptckte jag det direkt och kunde stnga av apparaten och fiska upp ankan som hamnat i vatten, och sedan rensa apparaten genom att kra den i ett rent vattenbad.
Efter att ha stekt p ytan s blev det nd vldigt gott, 7 timmar var helt perfekt, men jag vill varna fr Ikeas zip-psar, de r inte att lita p. Nu har jag bestllt en OBH Nordica Chef Food Sealer online, fr det dr vill jag inte vara med om en gng till.
Ni som kan det hr med sous vide - all vattennga som bildas nr man har apparaten p i typ 10 timmar (jag ska gra flankstek i helgen), det blir ju en himla massa nga, har ni kksflkten p hela tiden, eller tapetserar ni om hemma hos er efter en session?
Kul att du testat detta med SV. Ikeas psar r knda fr det du beskriver, jag har lst otaliga bloggar dr det varnas fr dom s jag har undvikit de psarna. Du blir garanterat njd med din sealer, jag har fregngaren till denna och den funkar bra. Mitt enda krav p min nsta sealer r att den gr dubbla smmar.
Vad gller ngan s drar jag en plastfolie ver alltihop, jag har en sansaire. Annars vet jag att en del anvnder pingisbollar i vattnet, det blir som ett lock vad jag frstr.
terkom grna med hur det fr dig och din sealer samt matlagning SV.