2016-03-13, 03:07
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osteoperosis
Tack så hemskt för svar!
Bra å veta att de billiga cirkulatorerna är såpass bra ändå & att det går att kör ghetto style med ziplocks. Egentligen borde det här vara väldigt långt ner på min prioriteringslista som student i behov av nya skor så vet inte om jag kommer göra inköpet nu eller om ett halvår. Återkommer såklart när det cirkuleras på även min köksbänk...

Sous vide har på rätt kort tid gått från att vara en dyr teknik för gourmetrestauranger till en billig sådan för hemmabruk. De nya prisvärda cirkulatorerna förefaller fungera utmärkt, och har fördelen att de kan användas i vilket kärl som helst. Att vacuumförpacka det du ska tillaga eller att sänka ner vilken ftalat/bisfenol-fri plastpåse som helst i vatten är egentligen samma sak.

Nya skor kan bara vara en prioritet om de du har håller på att falla sönder. Man tar sig fram barfota också. Livet är för kort för att äta dålig mat.
Citera
2016-03-15, 21:00
Medlem
Så nu har även jag tänkt nörda in på SV efter att ha läst igenom endel här.

Netonnet hade veckans klipp på OBH nordica vakuumpackare så fick bli en sån för 699:-

Har provat köra lax och ryggbiff i fattigmans-sous vide och det övertygade mig direkt. Ryggbiffen blev som en helt annat köttbit än de 2tidigare gångerna jag tillagade övriga bitar.

Dock har man ju nojja ang botulism. Föröskt läsa runt men de står så mkt så man blir mest förvirrad. Någon som vet en sida som sammanfattar det så även en halvtrög svensson kan fatta för att få maten garanterat säker?

Brukar ofta mala färs för burgare och tänkte då om jag kan göra färdiga puckar som man sen kryddar och saltar innan man vakuumpackar dem, för att sedan kunna ta ut dem från frysen och direkt köra sous vide?
Vore ju ytterst smidigt då man både tinar och tillagar köttet i samma veva.

Att kunna köpa storpack kött när det är bra pris, portionera upp och krydda och sen vakuumpacka allt för att när det är dags för käk bara kunna slänga i en påse i ett vattenbad när det är dags för fredagsmys låter ju nästan för bra för att vara sant.
Citera
2016-03-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Så nu har även jag tänkt nörda in på SV efter att ha läst igenom endel här.

Netonnet hade veckans klipp på OBH nordica vakuumpackare så fick bli en sån för 699:-

Har provat köra lax och ryggbiff i fattigmans-sous vide och det övertygade mig direkt. Ryggbiffen blev som en helt annat köttbit än de 2tidigare gångerna jag tillagade övriga bitar.

Dock har man ju nojja ang botulism. Föröskt läsa runt men de står så mkt så man blir mest förvirrad. Någon som vet en sida som sammanfattar det så även en halvtrög svensson kan fatta för att få maten garanterat säker?

Brukar ofta mala färs för burgare och tänkte då om jag kan göra färdiga puckar som man sen kryddar och saltar innan man vakuumpackar dem, för att sedan kunna ta ut dem från frysen och direkt köra sous vide?
Vore ju ytterst smidigt då man både tinar och tillagar köttet i samma veva.

Att kunna köpa storpack kött när det är bra pris, portionera upp och krydda och sen vakuumpacka allt för att när det är dags för käk bara kunna slänga i en påse i ett vattenbad när det är dags för fredagsmys låter ju nästan för bra för att vara sant.
Sålänge du förvarar påsarna i frysen är det ingen risk för botulism. Enda gången du kan ha det i åtanke är om du lagar köttet och sedan kyler det och förvarar under längre perioder i kylen (eller på varmare ställen, men vem gör sånt?). Sålänge det bara rör sig om någon dag / några få dagar så är det ingen fara i kylen heller. Även OM du skulle förvara det längre än så så ska det nog till mycket otur för att något skulle hända.
Citera
2016-03-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Sålänge du förvarar påsarna i frysen är det ingen risk för botulism. Enda gången du kan ha det i åtanke är om du lagar köttet och sedan kyler det och förvarar under längre perioder i kylen (eller på varmare ställen, men vem gör sånt?). Sålänge det bara rör sig om någon dag / några få dagar så är det ingen fara i kylen heller. Även OM du skulle förvara det längre än så så ska det nog till mycket otur för att något skulle hända.

Tack för svar. Jag har tänkt att alltid äta det som jag lagat sous vide direkt, så då borde jag väl va garanterad att aldrig riskera någon botulism. Har småbarn som man vill kunna ta del av maten också så därför man vill vara helt säker.

Hur gör ni andra när ni ska fylla frysen med vakuumpackat då? Kryddar ni innan eller tinar ni köttbiten först för att sedan krydda och vakuumpacka det igen?
Citera
2016-03-16, 22:38
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Tack för svar. Jag har tänkt att alltid äta det som jag lagat sous vide direkt, så då borde jag väl va garanterad att aldrig riskera någon botulism. Har småbarn som man vill kunna ta del av maten också så därför man vill vara helt säker.

Hur gör ni andra när ni ska fylla frysen med vakuumpackat då? Kryddar ni innan eller tinar ni köttbiten först för att sedan krydda och vakuumpacka det igen?

Du behöver bara bry dig om botulism om du tänker laga mat sous vide och sedan förvara den tillagade maten i vacuumpåsen. Om du lagar för omedelbar konsumtion är det riskfritt. Om du tänker fylla frysen med råvaror i vacuumpåsar så är det en bra idé att krydda samtidigt som du vacuumförpackar och sedan frysa. Då kan du slänga ner påsen direkt i sous vide-badet direkt, utan att tina om du vill. När det hela är tillagat kan du krydda igen om det skulle behövas.
Citera
2016-03-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Du behöver bara bry dig om botulism om du tänker laga mat sous vide och sedan förvara den tillagade maten i vacuumpåsen. Om du lagar för omedelbar konsumtion är det riskfritt. Om du tänker fylla frysen med råvaror i vacuumpåsar så är det en bra idé att krydda samtidigt som du vacuumförpackar och sedan frysa. Då kan du slänga ner påsen direkt i sous vide-badet direkt, utan att tina om du vill. När det hela är tillagat kan du krydda igen om det skulle behövas.

Precis det jag VILLE höra, fasen så bra. Nu jäklar ska det bunkras upp med vak-påsar sen hålla utkik efter schysst kött i alla reklamblad men får, sen jävlar ska det packas frys.

Såg Matgeeks nya video där han sous vide'a majskolvar. Det måste testas. Nörderi på hög nivå!
Citera
2016-03-18, 20:03
Medlem
Citygross säljer Sansaire's cirkulator för blott 1590 kr, inte på rea eller specialpris heller, har legat på det i några månader nu. Med det priset kan jag nästan tänka mig att köpa en till.
Citera
2016-03-20, 22:30
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Precis det jag VILLE höra, fasen så bra. Nu jäklar ska det bunkras upp med vak-påsar sen hålla utkik efter schysst kött i alla reklamblad men får, sen jävlar ska det packas frys.
Såg Matgeeks nya video där han sous vide'a majskolvar. Det måste testas. Nörderi på hög nivå!

Kul att se din entusiasm! Samtidigt är det bra att komma ihåg att sous vide kan inte rädda dåliga råvaror. När man börjar laga sous vide ökar matkostnaderna snarare än minskar, eftersom det perfekta tillagningssättet blir ännu bättre med högkvalitativa råvaror. Jag tror att du kommer att investera i två sous vide-utrustningar, för att kunna köra både protein och grönsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoleon
Citygross säljer Sansaire's cirkulator för blott 1590 kr, inte på rea eller specialpris heller, har legat på det i några månader nu. Med det priset kan jag nästan tänka mig att köpa en till.

Go for it. Du kommer inte att ångra dig.
Citera
2016-03-20, 22:39
Medlem
Hur mycket kött kan man köra samtidigt med an Anova eller Sensaire exempelvis? Går det göra kött till sex personer? Tio? Säg åtminstone 175g per skalle.
Citera
2016-03-21, 15:14
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilotastic
Hur mycket kött kan man köra samtidigt med an Anova eller Sensaire exempelvis? Går det göra kött till sex personer? Tio? Säg åtminstone 175g per skalle.

Jag har en Sansaire och har som mest lagat till 12 personer. Kapaciteten är på 23L så det beror ju lite på hur din behållare är utformad. Exempelvis kan en större kastrull vara svårare att få plats i än en rektangulär plastbalja.
Citera
2016-03-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thotthe
Jag har en Sansaire och har som mest lagat till 12 personer. Kapaciteten är på 23L så det beror ju lite på hur din behållare är utformad. Exempelvis kan en större kastrull vara svårare att få plats i än en rektangulär plastbalja.
Tack tack, är sjukt sugen på en Anova till mig själv, och nämnde det när jag pratade med mor senast vilket gjorde henne en smula nyfiken med, hennes krav var dock att den behöver ha kapacitet för lite större sällskap. Med ditt svar, tror jag farsan kommer få öppna plånboken i det fallet
Citera
2016-03-23, 21:23
Medlem
blueskyhighs avatar
Fyller 25 vackra vårar i Maj, varit kär i sous vide sedan två år tillbaka men aldrig testat det eller investerat i någon. Men nu tänkte jag önska mig en sous vide cirkulator och undrar vilken som är allra bäst?

Sous vide har ju seglat upp enormt i popularitet och därefter även valen på olika märken osv. Tänker mig en cirkulator för kanske max en 2500:-.

- Vilken cirkulator äger ni själv idag och vad tycker ni om den?

- Om ni skulle köpa en ny cirkulator idag, vilken hade ni köpt då?

- Utöver cirkulator, vad är allra mest nödvändigt då? En plastbalja ala 20L samt påsar?

- Är en vakumförpackare nödvändigt?

Tack på förhand!

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in