Citat:
Ursprungligen postat av
Sumie
Jag har länge varit nyfiken på sous vide och förra veckan spontanköpte jag en sous vide Epicuré. Läste någonstans att man kunde använda Ikeas zip-lockpåsar, och såna hade jag hemma, så jag började med att laga till två ägg, 55 min på 65°. De gulorna var bland de godaste jag ätit!
Uppmuntrad av det försöket testade jag dagen därpå att laga till några anklår, nu minns jag inte temperaturen, men jag satte apparaten på 8 timmar. Efter 7 timmar sprack ena zip-påsen, och som tur var upptäckte jag det direkt och kunde stänga av apparaten och fiska upp ankan som hamnat i vatten, och sedan rensa apparaten genom att köra den i ett rent vattenbad.
Efter att ha stekt på ytan så blev det ändå väldigt gott, 7 timmar var helt perfekt, men jag vill varna för Ikeas zip-påsar, de är inte att lita på. Nu har jag beställt en OBH Nordica Chef Food Sealer online, för det där vill jag inte vara med om en gång till.
Ni som kan det här med sous vide - all vattenånga som bildas när man har apparaten på i typ 10 timmar (jag ska göra flankstek i helgen), det blir ju en himla massa ånga, har ni köksfläkten på hela tiden, eller tapetserar ni om hemma hos er efter en session?
Kul att du testat detta med SV. Ikeas påsar är ökända för det du beskriver, jag har läst otaliga bloggar där det varnas för dom så jag har undvikit de påsarna. Du blir garanterat nöjd med din sealer, jag har föregångaren till denna och den funkar bra. Mitt enda krav på min nästa sealer är att den gör dubbla sömmar.
Vad gäller ångan så drar jag en plastfolie över alltihop, jag har en sansaire. Annars vet jag att en del använder pingisbollar i vattnet, det blir som ett lock vad jag förstår.
Återkom gärna med hur det för dig och din sealer samt matlagning SV.