2009-10-08, 00:00
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Du får med hela magen i alla magövningar. Den effektivaste magträningen är raka crunchövningar. Normalt sett är det rätt onödigt att köra fler magövningar än en.

Men vill du göra tre övningar är det ok. Crunches, balansövningar, och statiska övningar. Undvik alla konstiga magövningar med vrid och med samtida böjrörelser.

Så du tycker inte Cable Crunches är bra då pez?
Citera
2009-10-08, 00:13
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Samus-Aran

Det är väl en crunch också, eller hur? Har aldrig sagt att den är dålig. Däremot klurigare att få till än vanliga crunches.
Citera
2009-10-08, 00:18
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Det är väl en crunch också, eller hur? Har aldrig sagt att den är dålig. Däremot klurigare att få till än vanliga crunches.

Okej trodde du menade att den inte var bra för man vred överkroppen
Själv tycker jag den är överlägsen! Hatar alla andra övningar där man måste göra 60 repetitioner för att ta ut sig eller lägga en vikt på bröstet.
Så lätt med kabeln
Citera
2009-10-08, 00:23
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Samus-Aran

Jag vågar säga att om du gör 60 crunches med vikt på bröstet, så är du antingen astronomiskt sjukt stark, eller så kör du inte med effektiv teknik.

I cablecrunches ska du inte vrida heller.
Citera
2009-10-08, 00:39
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Jag vågar säga att om du gör 60 crunches med vikt på bröstet, så är du antingen astronomiskt sjukt stark, eller så kör du inte med effektiv teknik.

I cablecrunches ska du inte vrida heller.

Haha där tog jag i, gör nog inte 60 crunches utan vikt heller men jag menade att det är bökigt med vikter på bröstet
Vad ska man ha för teknik i Cable Cruches då?
Vilken teknik är bäst av dessa två?

http://www.youtube.com/watch?v=dlprEy38-9A

http://www.youtube.com/watch?v=wlpMEAXaCoc

Den ena böjer överkroppen mer och det känns som det blir bättre ROM då?
Citera
2009-10-08, 01:22
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samus-Aran
Haha där tog jag i, gör nog inte 60 crunches utan vikt heller men jag menade att det är bökigt med vikter på bröstet
Vad ska man ha för teknik i Cable Cruches då?
Vilken teknik är bäst av dessa två?

http://www.youtube.com/watch?v=dlprEy38-9A

http://www.youtube.com/watch?v=wlpMEAXaCoc

Den ena böjer överkroppen mer och det känns som det blir bättre ROM då?

Första killen tränar ju knappt magen utan använder sig av höftböjaren till 99%.

Andra killen crunchar och får bra träning. Det märks direkt när man gör rätt.
Citera
2009-10-08, 06:44
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Samus-Aran

Ja, den första killen bedriver inte nån särskilt effektiv magträning. Den andra är klart bättre, men det finns lite att önska där också.

Det kluriga är att hitta rätt vinkel i förhållande till belastningen. Gör man "fel" så använder man nästan bara överkroppstyngden för att dra ner vikten. I rörelsen ska man hålla höften helt still. Man bör även ha ett kort tydligt stopp i båda ändlägena.
Citera
2009-10-08, 16:20
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ja, den första killen bedriver inte nån särskilt effektiv magträning. Den andra är klart bättre, men det finns lite att önska där också.

Det kluriga är att hitta rätt vinkel i förhållande till belastningen. Gör man "fel" så använder man nästan bara överkroppstyngden för att dra ner vikten. I rörelsen ska man hålla höften helt still. Man bör även ha ett kort tydligt stopp i båda ändlägena.

Var väl det jag tänkte, den första killen tränar väl bara magen statiskt?
Ska sänka vikten rejält och känna efter så jag får in tekniken rätt.
Citera
2009-10-11, 21:53
Medlem
Bara crunches = reslutat?

Mina magpass har i princip bestått av crunches och cablecrunches i flera månader nu... Får man ändå resultat?

vårat gym har ingen magmaskin, och hur bra är dem egentligen?

Vad ska man göra?
Citera
2009-10-11, 21:57
Medlem
.54321s avatar
Vad är bäst att köra om man inte har något redskap, förutom 2st 5 kilos hantlar? Kör situps just nu iaf..
Citera
2009-10-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .54321
Vad är bäst att köra om man inte har något redskap, förutom 2st 5 kilos hantlar? Kör situps just nu iaf..

Crunches är bättre enligt många, lägg en hantel på bröstet om det blir för lätt, liggande benlyft är ok om du har bra kontakt med magmusklerna.
Citera
2009-10-11, 22:15
Medlem
Ipwns avatar
Är det bra att köra så kallade "sneda" magövnignar för att koppla in musklerna på sidan eller vad fan det är. Ser folk som gör sned situps, sneda såna där när man antingen har någon som puttar ner benen åt en eller drar upp dem själv och lägger benen på något konstigt sätt i maskinerna gör de också. Funkar det ens eller är det bara onödigt att göra detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in