Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
Då förstår jag. Jag undrar dock fortfarande hur man blir bög mer exakt. Det är ju varken förväntat eller belönat.
enligt min erfarenhet går det oftast till så att man bekänner sig till bögidentiteten efter en kris orsakad av det faktum att man känner sexuellt begär endast till andra män, vilket man i de flesta fall inte är uppfostrad till att bejaka rakt av. så de flesta håller det hemligt ett tag, eller i några årtionden, tills skillnaden mellan den egna självbilden och det upplevda trycket från omgivningen blir för svår att hantera. lösningen för de flesta blir att konstatera för sig själv att man är bög. detta är inte sällan förknippat med en känsla av befrielse, men därifrån är det inte alltid lätt att ta steget att förkunna detta för omgivningen. vilket alla därför inte heller gör.
det finns även de män som inte tycker att det faktum att de tänder på andra män behöver spela någon avgörande roll för hur de ska identifiera sig själva utan kör på som vanligt; de är alltså inte bögar. då man i vår kultur som regel inte pratar om sina sexuella eskapader med sin omgivning har omgivningen alltså heller ingen grund att identifiera dessa män som bögar.
det var lättare förr när homosexualitet var en diagnos; då var man helt enkelt homosexuell om läkaren bestämde att man var det. numera är det dock en kulturell
identitet vilket betyder att det är upp till var och en att bestämma om de vill identifiera sig som bög eller inte. liksom det är upp till ens omgivning hur den vill identifiera en.