2012-08-08, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Nu menade jag för barnets skull. Vad jag förstått så är det inte ovanligt med svår uppväxt med mobbing och diverse psykiska besvär som följd av ens sexuella läggning.
EDIT: uttrycker ju mig som om jag vore fullständigt tappad... Psykiska besvär på grund av mobbingen menar jag givetvis, inte på grund av sexuell läggning.
EDIT: uttrycker ju mig som om jag vore fullständigt tappad... Psykiska besvär på grund av mobbingen menar jag givetvis, inte på grund av sexuell läggning.
Citat:
Problemet är att dessa psykiska besvär pga mobbing etc är ju inget som är pga läggningen, utan på grund av alla heterosexuellas fördomar, religösa övertygelse, och allt sånt. Läggningen i sig ger inga problem mer än de vanliga man kan råka ut för oavsett läggning.
Nu verkar det som att jag jämför homofili med handikapp, vilket inte är avsikten. Jag drar bara resonemanget kring abort lite närmare verkligheten. Som världen ser ut idag så riskerar många unga ut för våld, hot och psykiskt våld på grund av sin sexualitet. Om så möjligheten finns, varför inte ge barn möjligheten att slippa?
Att säga att homosexuella till exempel inte borde få adoptera för att det är synd om barnen som riskerar att mobbas är bara ett cirkelargument. De barnen blir mobbade pga fördomsfulla personer som de som argumenterar att barnen blir mobbade från första början. Om ingen haft något emot homosexuella hade det inte mobbats och barnen hade sluppit allt det där.
Fast å andra sidan. Barn är experter på att mobba. Vuxna är inte dåliga de heller. Barn som vill mobbas hittar alltid en anledning. För billiga kläder, för dyra kläder, fel hårfärg, bor i fel område, umgås med fel personer, är en nörd, är för bra i skolan ,är för dålig i skolan..
Men sedan, vart ska det dras en godtycklig gräns?
Ska ett par med en ljus och mörk förälder få abortera ett barn för att det är svart?
Ska ett par få abortera ett barn för att det har rött hår, och alla har vi ju hört hur barn mobbas med "Vadå har du eld i håret?" och annat kreativt.
Ska en pojke få aborteras bara för att det inte fick gener för en riktigt stor klubba mellan benen och anlag för att lätt kunna bygga muskler, vilket ju båda verkar vara så eftertraktat i dagens samhälle.
Citat:
Grejen är ju då bara, vad säger alla de som haft en förjävlig uppväxt, men är hetero? Om morsan tog droger medan farsan söp och slog både morsan och barnen, skulle dessa barn sedan växa upp och säga att de aldrig skulle vilja ha barn för de vill inte att någon ska behöva stå ut med vad de fick stå ut med? Eller är just homosexualitet något i särklass illa som man inte vill att ens barn ska utsättas för?
En sannerligen känslig fråga, det förstår jag. Men jag har en homosexuell vän som själv sagt att han inte önskar någon annan den uppväxt och de bekymmer hans sexualitet inneburit för honom. Jag blev genast nyfiken på hur andra resonerar. Jag förstår om man blir stött och vill skydda sin identitet, det vore konstigt annars, men det är också därför jag ber om objektiva uttalanden.
Troligen växer de där barnen snarare upp och tänker "Mina barn ska få en mycket bättre uppväxt än vad jag fick, och det ska jag se till om det så är det sista jag gör!". Det är ju såhär Curling-generationen började om inte annat