2012-08-08, 16:12
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Nu menade jag för barnets skull. Vad jag förstått så är det inte ovanligt med svår uppväxt med mobbing och diverse psykiska besvär som följd av ens sexuella läggning.

EDIT: uttrycker ju mig som om jag vore fullständigt tappad... Psykiska besvär på grund av mobbingen menar jag givetvis, inte på grund av sexuell läggning.
Citat:
Nu verkar det som att jag jämför homofili med handikapp, vilket inte är avsikten. Jag drar bara resonemanget kring abort lite närmare verkligheten. Som världen ser ut idag så riskerar många unga ut för våld, hot och psykiskt våld på grund av sin sexualitet. Om så möjligheten finns, varför inte ge barn möjligheten att slippa?
Problemet är att dessa psykiska besvär pga mobbing etc är ju inget som är pga läggningen, utan på grund av alla heterosexuellas fördomar, religösa övertygelse, och allt sånt. Läggningen i sig ger inga problem mer än de vanliga man kan råka ut för oavsett läggning.

Att säga att homosexuella till exempel inte borde få adoptera för att det är synd om barnen som riskerar att mobbas är bara ett cirkelargument. De barnen blir mobbade pga fördomsfulla personer som de som argumenterar att barnen blir mobbade från första början. Om ingen haft något emot homosexuella hade det inte mobbats och barnen hade sluppit allt det där.

Fast å andra sidan. Barn är experter på att mobba. Vuxna är inte dåliga de heller. Barn som vill mobbas hittar alltid en anledning. För billiga kläder, för dyra kläder, fel hårfärg, bor i fel område, umgås med fel personer, är en nörd, är för bra i skolan ,är för dålig i skolan..

Men sedan, vart ska det dras en godtycklig gräns?
Ska ett par med en ljus och mörk förälder få abortera ett barn för att det är svart?
Ska ett par få abortera ett barn för att det har rött hår, och alla har vi ju hört hur barn mobbas med "Vadå har du eld i håret?" och annat kreativt.
Ska en pojke få aborteras bara för att det inte fick gener för en riktigt stor klubba mellan benen och anlag för att lätt kunna bygga muskler, vilket ju båda verkar vara så eftertraktat i dagens samhälle.

Citat:
En sannerligen känslig fråga, det förstår jag. Men jag har en homosexuell vän som själv sagt att han inte önskar någon annan den uppväxt och de bekymmer hans sexualitet inneburit för honom. Jag blev genast nyfiken på hur andra resonerar. Jag förstår om man blir stött och vill skydda sin identitet, det vore konstigt annars, men det är också därför jag ber om objektiva uttalanden.
Grejen är ju då bara, vad säger alla de som haft en förjävlig uppväxt, men är hetero? Om morsan tog droger medan farsan söp och slog både morsan och barnen, skulle dessa barn sedan växa upp och säga att de aldrig skulle vilja ha barn för de vill inte att någon ska behöva stå ut med vad de fick stå ut med? Eller är just homosexualitet något i särklass illa som man inte vill att ens barn ska utsättas för?
Troligen växer de där barnen snarare upp och tänker "Mina barn ska få en mycket bättre uppväxt än vad jag fick, och det ska jag se till om det så är det sista jag gör!". Det är ju såhär Curling-generationen började om inte annat
Citera
2012-08-08, 19:14
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Om tekniska framsteg skulle innebära att man i tidigt stadium kunde upptäcka om ett foster utvecklas till att bli homosexuell, skulle ni då tycka att det vore rimligt att man fick göra abort?

Jag vill inte provocera, utan försök att se det hela objektivt.

Nope, jag är för fri abort. Men jag tycker inte läkare ska få avslöja sådant.

Citat:
Nu menade jag för barnets skull. Vad jag förstått så är det inte ovanligt med svår uppväxt med mobbing och diverse psykiska besvär som följd av ens sexuella läggning.

EDIT: uttrycker ju mig som om jag vore fullständigt tappad... Psykiska besvär på grund av mobbingen menar jag givetvis, inte på grund av sexuell läggning.

Mobbning är på grund av idiotiska människor, inte sexuell läggning. Man kan bli mobbad för precis allt, så det resonemanget skulle leda till otroligt många aborter...

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamzer
Hur vanligt är det att en homosexuell man tror att han kan få ligg med en uppenbart (och självutnämnd) hetrokille?

Det har hänt mig och den ena händelsen påverkade mig surt en längre period.
Jag menar, är det verkligen som jag tror, att homosexuella män har färre/lägre trösklar för vad som är ok och inte? Att de tillåter sig gå över gränser fortare än andra ..

Undrar ärligt. Jag är inte ute efter att bråka på ngt vis.

Det är förmodligen mindre vanligt än heterosexuella män som tror att de får ligga med vilken tjej som helst. Sen så är det många solklara heterokillar som faktiskt är nyfikna på och kan tänka sig att bli exempelvis avsugna av en annan kille. När det gäller klumpga raggningar så tror jag det är vanligast bland mansgristypen. Som är vanligare bland heterokillar än homokillar, som ofta är lite finkänsligare.
Citera
2012-08-08, 21:30
Medlem
Beauvoirs avatar
Citat:
Om tekniska framsteg skulle innebära att man i tidigt stadium kunde upptäcka om ett foster utvecklas till att bli homosexuell, skulle ni då tycka att det vore rimligt att man fick göra abort?

Jag vill inte provocera, utan försök att se det hela objektivt.

Nej det vore inte rimligt. För det första så kan man ju inte med säkerhet veta om ens barn kommer bli mobbad eller ej, inte ens om homosexuella barn har större risk för det skulle det vara en självklarhet. Under min uppväxt blev jag aldrig mobbad, självklart blev man ibland trakasserad och kallad bög och liknande men aldrig mer än vad heterosexuella blir trakasserade (vem har inte blivit retad liksom?).

Det är nog mer så att föräldrarna resonerar att de inte vill ha ett homosexuellt barn, mer än att de inte vill att deras barn kommer bli mobbad. Jag tror många föräldrar kan känna en viss besvikelse över att fått en bög till son, det blir ju aldrig samtal om "har du någon tjej" eller samtal som rör det som förväntas av en heterosexuell son som är ju normen. Men tillbaka till om det är rimligt: nej, inte på något vis. Att vara bög är inte som att ha en sjukdom som gör att man dör vid 5 års ålder i smärtor.

Om man aborterar bögfoster är det nog mer i selektivt syfte precis som man aborterar kvinnofoster i Indien eller att vissa vill abortera ett barn som har blå ögon eller w/e.
Citera
2012-08-08, 23:59
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
innan böglobbyn fick ordentligt fotfäste var gränserna lite mer flytande, och vanliga gifta män fick inte existentiella kriser ifall de någon gång hade sex med en man. numera tror folk att ett ligg med någon av samma kön påverkar hela deras identitet vilket lett till att de är mer hysteriska med det hela nu än förr.
Det här måste jag säga var väldigt intressant för en som är för ung för att ha upplevt hur det var innan böglobbyn fick ordentligt fotfäste. Så hur var det, var det fler straighta män som vågade testa att ligga med män på den tiden, eller är det lika många bara det att folk lägger större vikt vid det idag?
Citera
2012-08-09, 10:12
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Att säga att homosexuella till exempel inte borde få adoptera för att det är synd om barnen som riskerar att mobbas är bara ett cirkelargument. De barnen blir mobbade pga fördomsfulla personer som de som argumenterar att barnen blir mobbade från första början. Om ingen haft något emot homosexuella hade det inte mobbats och barnen hade sluppit allt det där.

Fast å andra sidan. Barn är experter på att mobba. Vuxna är inte dåliga de heller. Barn som vill mobbas hittar alltid en anledning. För billiga kläder, för dyra kläder, fel hårfärg, bor i fel område, umgås med fel personer, är en nörd, är för bra i skolan ,är för dålig i skolan..

+ En miljon på den.

Sexuell läggning, ekonomisk status eller handsvett är bara ingångar för en mobbare att sätta igång. Eller så är det så att ungen får ta smällen för föräldrarnas val, behov eller situation. Mobbing och utfrysning finns hos alla flockdjur (att bonobos inte skulle visa några tendenser till rangordning elle mobbing tror jag är skitprat från batikkärringar som de kan häva ur sig på sina mys- och kramföreläsningar).

Iallafall så anser jag att mobbing är ett behov från mobbaren, inte något som den mobbade börjar med att provocera fram.

Ska man börja abortera utifrån riskfaktorer tycker jag vi börjar med att mörda alla ofödda med en genuppsättning som gör att de har stor risk för att bli mobbare. Fram med galgarna och köttkvarnarna (så kan vi utvinna lite näringsämnen och skit ur de små asen så de gör nytta).
Citera
2012-08-09, 11:55
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Det här måste jag säga var väldigt intressant för en som är för ung för att ha upplevt hur det var innan böglobbyn fick ordentligt fotfäste. Så hur var det, var det fler straighta män som vågade testa att ligga med män på den tiden, eller är det lika många bara det att folk lägger större vikt vid det idag?
ingen aning, det går ju inte att utreda på något vettigt sätt heller. jag skulle tro att den här identitetspaniken leder till att fler funderar väldigt noga innan de vågar böga, och att de kanske intellektuellt kommer fram till att de inte ska göra det (då de ju inte är/vill bli bögar).

så sent som i slutet av artonhundratalet var sodomi helt enkelt en synd bland andra, och om man begick den (med män eller djur var sak samma) hade man visserligen syndat -- men det hade man ju även om man hade runkat eller knullat med en annan kvinna än sin fru, och det var därför något man kunde lägga bakom sig och förtränga. nu blir man en alldeles särskild sorts människa i stället, och det är nog en ganska ordentlig hämsko för den som bara vill strula lite med andra killar.

mark simpson skriver en del om sextiotalets england och utvecklar sin bitterhet över vad gaylobbyn ställt till med på den här fronten lite här och där; jag kommer inte ihåg någon särskild passage bara.
Citera
2012-08-09, 12:32
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
mark simpson skriver en del om sextiotalets england och utvecklar sin bitterhet över vad gaylobbyn ställt till med på den här fronten lite här och där; jag kommer inte ihåg någon särskild passage bara.
Tack för hela svaret, men framförallt för den här biten! Det ska kollas upp närmare.
Citera
2012-08-09, 12:59
Medlem
RaskaOblasts avatar
När och hur kom ni ut? Reaktioner från vänner (om ni nu umgicks med män) samt avståndstagande från vänner/familj?
Citera
2012-08-09, 14:34
Medlem
AuticaMinores avatar
Gör ni regelbundna HIV-test? Frågan är ämnad för de med lösaktig livsstil.
Citera
2012-08-09, 15:12
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
jag gör ganska oregelbundna hivtest, och aldrig i sverige eftersom man inte kan göra det anonymt där. alltså får det bli när jag är utanför sverige, vilket turligt nog är rätt ofta.
Citera
2012-08-09, 15:34
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
När och hur kom ni ut? Reaktioner från vänner (om ni nu umgicks med män) samt avståndstagande från vänner/familj?

Kom ut för mamma över telefon. Det blev avståndstagande. Men så är mina föräldrar själva definitionen av rasistiskt white-trash också...
Alla mina vänner är homosexuella och dem träffade jag efter att jag blivit öppet gay.

Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore

Jag tar test mot könssjukdomar under perioder då jag är mycket sexuellt aktiv.
Citera
2012-08-09, 15:45
Medlem
RaskaOblasts avatar
Citat:
Kom ut för mamma över telefon. Det blev avståndstagande. Men så är mina föräldrar själva definitionen av rasistiskt white-trash också...
Alla mina vänner är homosexuella och dem träffade jag efter att jag blivit öppet gay.

Hur är relationen till din mor nu? Hade du inga manliga vänner?

Herregud vart fan bor du i vilken håla dvs? Två av mina vänner kom ut som bögar framför oss andra. Skitnervösa och halvt fulla. Vi bad den ena runka av honom för o bevisa, han höll på o göra det men vi stoppade ju givetvis akten. Lite pinsamt för dem, roligt för oss.

Bögskämt och allt annat fortsätter i vanlig ordning nu iallfall. Sålänge man tål skämten som man fick höra förut och inte ändrar sig för mycket till sättet går allt.

Är det du på bilden? Ser jävligt gay ut alltså haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in