Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Hej yesyesfredde.
Jo, kurder och pakistanier kan vara extra benägna att bli honomfober. Detta för att de vanligen är muslimer, och Islam är homofobiskt om något.
Hej Ly.
Jag gillar inte dina generaliseringar, som tex "islam är homofobiskt om något". Visst finns det homofober även bland muslimer, men inte i större utsträckning än inom andra grupper.
Citat:
Jag känner några kurder. De är rätt liberala och överseende med bögar, och de kollar gärna på Pride-paraden, men fördomarna finns under ytan och deras släktingar och vänner i hemlandet är öppet homofobiska och intoleranta mot bögar.
"men fördomarna finns under ytan", arma människa. Du verkar snarare ha mer fördomar än dina kurdiska vänner. Och att det skulle finnas en massa öppet homofobiska personer i "deras hemländer", det är en grov överdrift (kurderna har för övrigt inget eget internationellt accepterat "hemland", men det är en annan fråga). Enstaka undantag utgör en väldigt dålig bas för att bygga dina felaktiga generaliseringar på, jag hoppas att du förstår det, och tar till dig det.
Citat:
Inavelsproblemet då? Jo, kusingifte är rätt vanligt bland kurder. Dessutom ofta eftersträvansvärt, enligt dem.
Ge dig nu. Det är en nidbild du målar upp. Jag kan direkt motbevisa dig. Özz Nujen tex, han är kurd. Han är gift med en etnisk svenska. Och jag tror knappast att de är kusiner

.
Citat:
Apropå romer så hade jag en period fyra zigenartjejer som modeller i min atelje. De här tjejerna erkände glatt att de stal och snattade, och att de alltid övervakades när de gick i butiker. Såg även en dokumentär om zigenare i Sverige, den uppfyllde på alla vis fördomarna om zigenare och bekräftade den bild många har av dem.
Bara för att du känner fyra romska tjejer som snattar, så säger inte det någonting. Det är klart att det finns romer som snattar, men det finns också etniska svenskar som snattar, och amerikaner osv. Det finns ingenting i dagsläget (förutom korkade fördomar) som tyder på att romer skulle vara mer benägna att stjäla än andra grupper. Om de skulle vara mer benägna att stjäla, då skulle redan BRÅ (Brottsförebyggande rådet) ha presenterat en rapport om det. Men så har inte skett. BRÅ har (precis som namnet antyder) till uppgift att förebygga brott.
Citat:
Tjejerna jag målade av ogillade förövrigt ordet "rom" och sa alltid zigenare om sig själva.
När jag talar om romer så säger jag alltid just ordet "romer". Jag använder aldrig z-ordet eftersom jag har uppfattat att det är ett förlegat ord, som ofta används i negativa sammanhang. Men det där är ju individuellt för romerna. Om det finns individer bland romerna som uttryckligen säger att de gärna kallas för z-ordet, då tycker jag givetvis det är okej att använda z-ordet när man pratar med just de individerna. Men om man skulle diskutera med romer som man inte känner, då skulle jag i alla fall utgå från ordet "romer" när jag talade med dem. Sedan om det under samtalets gång framkommer att de hellre föredrar z-ordet, då skulle jag smidigt övergå till att använda z-ordet.
Citat:
yesyesfredde, jag tycker det är fint att du är välvillig och vill värna om homosexuella. Men jag förstår att johannes här ovan retar sig en del på dig och andra som du. Jag tror det är bra om du lämnar bögarna ifred, trots dina goda intentioner. Bögarna är fullt kompetenta att själva driva sina frågor, sin politik och att skapa sig en plats i samhället.
Ja, men jag kan ju inte bara ta hänsyn till Johannes. Han kan inte representera alla homosexuella. Jag tror att de flesta homosexuella vill se att vi politiker gör allt i vår makt för att tillmötesgå HBTQ-personerna. Jag kan inte bara stillatigande se på när det dagligen sker kränkningar och diskrimineringar mot er som tillhör HBTQ-personerna. Jag måste agera, och dra mitt strå till stacken. Det är därför jag valde att engagera mig politiskt, för att agera! Inte för att passivt se på när det förekommer missförhållanden ute i samhället. Men det där är ju givetvis en balansgång som vi politiker noga måste tänka på. På område efter område ställs man inför frågan om man ska reglera eller om man ska överlåta beslutet åt folket. Jag tror i alla fall att det är bättre om vi politiker gör "för mycket" än att vi gör "för lite". För det som händer om vi politiker gör "för lite", det leder ofta till elända. Bästa exemplet på det är väl Somalia (där beror problemen på att de hade en för svag stat). Tyvärr har jag i dagsläget inte så mycket makt (är medlem i LUF), och vi har (precis som alla politiska ungdomsförbund) noll politiskt inflytande. Vi får hoppas på att våra respektive moderpartier lyssnar på oss.