Citat:
Ursprungligen postat av
joakim-bausser
Den påverkar mig genom att det är något jag absolut inte förstår mig på (och dessutom är det en slags psykisk störning). Känns obehagligt bara.
Vet inte om du är homo, om inte kan du nog relatera.
Men är det något som du skulle tänka dig att vilja förstå dig på? Då menar jag såklart inte att du själv skall "bli" homosexuell utan jag antar att du är säker på din läggning. Men om din vän nu skulle vara homosexuell kan det hända att du blir tvungen till att förstå dig på hans läggning och inse att det kommer med en last. Att bryta från en norm skapar mer psykiska påfrestningar än du, som är anpassad till en norm, aldrig kommer att förstå. I sådana fall då de psykiska påfrestningarna (och även ibland fysiska om man har otur) blir för mycket behöver man stöd i form av vänner eller familj. Om ens vänner då vägrar ge det stöd som individen behöver kan det vara ännu mer sårande - därav jag undrar om du skulle vara villig att förstå din väns situation och kanske bryta dig ifrån de fördomar du har, eller tänker då stå fast i de fördomar som existerar i din tankevärld? Om du tänker stå fast i de fördomar du har och se hans läggning som en "psykisk störning" skulle jag säga att han behöver inte dig som vän, utan att du kan vara mer hämmande för honom än hjälpande.
Nu vet ju varken du eller jag om din kompis är homosexuell, bisexuell, heterosexuell eller något annat. Men om du nu misstänker det så tycker i alla fall jag att det kan vara bra för dig att tänka igenom hur du kommer att reagera när han väl kommer ut. Kommer du vara stöttande eller kommer du se ner på honom, bli rädd för honom, känna ett obehag inför honom?