2022-09-04, 21:05
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om jag har 10 tusen kronor på kontot idag och 20 tusen nästa vecka, då kan man extrapolera kurvan och få det till att jag har flera miljarder på kontot nästa år!

Samma logik.
Inte alls samma logik eftersom Leaston inte extrapolerade i detta fallet. Du hittade däremot på. Du verkar lite arg. Hur många timmar om dagen lägger du på bitcoin?
Citera
2022-09-04, 21:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Inte alls samma logik eftersom Leaston inte extrapolerade i detta fallet. Du hittade däremot på. Du verkar lite arg. Hur många timmar om dagen lägger du på bitcoin?

Den här kurvan är ju helt enormt lögnaktigt extrapolerad (notera att den dessutom är i log):

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
https://pbs.twimg.com/media/FaN4k45XwAAHA42?format=jpg&name=large

Jag lägger ca 0 timmar på bitcoin, men vet inte vad det har med ämnet att göra.
Citera
2022-09-04, 21:31
Medlem
Citat:
Är det inte arga meningar så vet jag inte vad som är det.
Detta hjälpte oss inte så mycket. Du tror alltså att folk är arga när de kallar dig fullständigt inkompetent. Vilket är ett faktum. Att presentera faktum har inget med ilska att göra.
Citera
2022-09-04, 21:38
Medlem
Citat:
I grafen står det "wallet users", så... hur har de i så fall exkluderat wallets ägda av samma person?

Antalet använda adresser kan man få fram exakt, men man kan inte få fram säkra uppgifter om antalet användare utan måste göra en uppskattning.

Här är lite resonemang om hur man kan räkna och varför det är svårt att få fram bra uppgifter:

https://buybitcoinworldwide.com/how-many-bitcoin-users/

Med framväxten av lightning kommer det att bli än svårare att se hur många användare det finns.

Den bästa metoden är nog statistiska enkätstudier, åtminstone om man håller sig till ett land i taget.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-04 kl. 21:41.
Citera
2022-09-04, 21:50
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag lägger ca 0 timmar på bitcoin, men vet inte vad det har med ämnet att göra.
Det förklarar en del.
Citera
2022-09-05, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin

Bitcoin är det absolut coolaste jag varit med om. Ingenting slår det. En kille, känd under pseudonym, knäcker ett fundamentalt problem för alla tidigare digitala valutor och åstadkommer det ingen trodde var möjligt: knapphet i en decentraliserad digital miljö. Boom. Helt plötsligt får vi pengar som har möjligheten att sopa golvet med alla andra valutor. Den är blixtsnabb, har låga avgifter och enkel att frakta över långa avstånd. Bitcoins har potentialen att bli riktiga pengar och att gälla över hela världen. Det här med nationella valutor är ett löjligt påhitt som bara saktar ner hela ekonomin.

Jag förstår att denna resa kommer att ha sina dalar och gropar. Bitcoin styrs inte av någon stat och utgör därför ett enormt hot mot politiker och bankirer som inte längre kan trycka sina egna pengar. Det finns en osäkerhet kring om tekniken verkligen håller och hur staterna kommer att slå tillbaka. Men om jag inte testar på den här nya valutan nu, när kommer jag någonsin få chansen att använda något lika coolt igen?

De flesta människor som varit i närheten av att hota staten så mycket som Bitcoin gör har fått huvudet skiljt från axlarna. Bitcoin har kommit så långt att det är för många huvuden för att staterna ska börja med det, och därför investerar jag glatt i Bitcoin. I värsta fall har jag varit med och förlorat lite pengar (ganska mycket), i bästa fall har jag varit med och skrivit historia.

Håller med
Citera
2022-09-05, 09:54
Avslutad
Citat:
Slangbella.com tar bitcoins!

Jag hörde av mig till olika sidor som säljer slangbellor när jag ville köpa en för att höra om de accepterade bitcoins. Ägaren av slangbella.com meddelade att han accepterade BTC. Jag fick en adress där jag satte in 0.07 BTC och så mailade jag min adress till honom. Idag kom slangbellan och såhär ser den ut:
http://imgur.com/f1B2ugt

Procore.se som säljer ett flertal produkter svarade även de positivt på min förfråga och som jag förstår det jobbar han nu för att kunna acceptera bitcoins via sin sajt, med hjälp av Bitpaypluginet. Hoppas han får det att funka.

Du betalade alltså nästan 15 000 kronor för en slangbella? Förstår att du är bitcoin bitter nu för tiden
Citera
2022-09-05, 10:12
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Du betalade alltså nästan 15 000 kronor för en slangbella? Förstår att du är bitcoin bitter nu för tiden
Ja, 15 000 kronor är ett sådant enormt belopp att jag låtit det diktera hela min syn på ekonomi.

Men ärligt talat har jag nog "förlorat" ännu mer pengar, om man räknar med vad jag hade kunnat tjäna om jag när först hörde om Bitcoin gått all-in och tagit lån, och så vidare. Tror dock inte att det påverkat min syn på Bitcoin överdrivet mycket. Snarare var det nödvändigt för att jag först skulle förstå Bitcoin, för att sedan begripa varför det inte funkar.

Edit:
Citat:
De flesta människor som varit i närheten av att hota staten så mycket som Bitcoin gör har fått huvudet skiljt från axlarna. Bitcoin har kommit så långt att det är för många huvuden för att staterna ska börja med det, och därför investerar jag glatt i Bitcoin. I värsta fall har jag varit med och förlorat lite pengar (ganska mycket), i bästa fall har jag varit med och skrivit historia.
Herregud vad pretentiös jag var. Beklagligt att spysmileyn är borttagen.
Senast redigerad av benjaminjuhlin 2022-09-05 kl. 10:17.
Citera
2022-09-05, 10:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Edit: Herregud vad pretentiös jag var. Beklagligt att spysmileyn är borttagen.
Som jag sade tidigare så låter det ju som du verkligen förstod Bitcoin men hade för kort tålamod, köpte på dig lite för mycket i uppgången 2018 och sålde bort dig i den efterföljande dippen, och vart bitter.

Sorry alltså, men ditt förra jag hade snackat omkull dina ganska ytliga invändningar du kommer med nu. Det gör att du känns ganska oärlig.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-05 kl. 10:39.
Citera
2022-09-05, 10:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Som jag sade tidigare så låter det ju som du verkligen förstod Bitcoin men hade för kort tålamod, köpte på dig lite för mycket i uppgången 2018 och sålde bort dig i den efterföljande dippen, och vart bitter.

Sorry alltså, men ditt förra jag hade snackat omkull dina ganska ytliga invändningar du kommer med nu. Det gör att du känns ganska oärlig.

Hur kan du ens påstå att någon "förstod" bitcoin redan 2014 men har nu totalt missförstått ämnet? Bara för att de ändrat till en åsikt som inte stämmer överens med din.
Citera
2022-09-05, 10:53
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Haha. Han hade framför allt ingen aning om att den tekniska utvecklingen av Bitcoin i princip nått sin topp 2014. Hade han vetat det kanske han hade tänkt annorlunda. Eller så hade han inte gjort det. Entusiasm är något som gör att man lätt dras med, även om det ofta är en positiv kraft. Du oroar dig inte för att du kanske kommer att tänka annorlunda om Bitcoin om åtta år?
Citera
2022-09-05, 11:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Haha. Han hade framför allt ingen aning om att den tekniska utvecklingen av Bitcoin i princip nått sin topp 2014.
Det är detta jag menar med oärlig diskussion. Du vet mycket väl om tex Segwit, Lightning, Liquid, Taproot, Schnoor signatures och andra tekniska förbättringar dom gjorts genom åren.

Citat:
Du oroar dig inte för att du kanske kommer att tänka annorlunda om Bitcoin om åtta år?
Jo, men då är det för att det har kommit nya argument att ta hänsyn till, inte för att jag hade pappershänder sålde bort mig i en dipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in