2022-09-04, 20:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Här är en lite mer detaljerad bild.

1 billion people will be using #bitcoin within four years, according to the current pace of adoption
https://pbs.twimg.com/media/FaN4k45XwAAHA42?format=jpg&name=large
https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1559222477938692096?s=20&t=1pG8uqUD9mt2Wlb1jqeBRA

Vänta lite nu, har man alltså tagit en log-kurva som slutar i våren 2021 och sedan extrapolerat den rakt ut i 4 år som om förändringen skulle fortsätta i samma exponentiella takt?

Från 100 miljoner till 1000 miljoner på fyra år. Ja visst. Nu har det hunnit gå ca 1,5 år sedan dess. Hur ser det ut idag? Har vi kommit några hundra miljoner på vägen?

Här verkar det alltså handla om antal wallets. Om jag använder en wallet en gång under 2014 och glömmer därefter bort den så räknas den alltså fortfarande in? Ok.

Solklart fall av: https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult_science
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-09-04 kl. 20:27.
Citera
2022-09-04, 20:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vänta lite nu, har man alltså tagit en log-kurva som slutar i våren 2021 och sedan extrapolerat den rakt ut i 4 år som om förändringen skulle fortsätta i samma exponentiella takt?
1 billion people will be using #bitcoin within four years, according to the current pace of adoption

Citat:
Här verkar det alltså handla om antal wallets. Om jag använder en wallet en gång under 2014 och glömmer därefter bort den så räknas den alltså fortfarande in? Ok.
Nej, "people" inte "wallets", hur är det med läsförståelsen egentligen?
Citera
2022-09-04, 20:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Nej, "people" inte "wallets", hur är det med läsförståelsen egentligen?

I grafen står det "wallet users", så... hur har de i så fall exkluderat wallets ägda av samma person?
Citera
2022-09-04, 20:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Det är otroligt beklämmande hur mycket folk försöker sprida lögner via dubiös statistik, och ännu mer beklämmande hur många personer går på detta och baserar hela sin livssyn på dessa lögner.
Citera
2022-09-04, 20:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är otroligt beklämmande hur mycket folk försöker sprida lögner via dubiös statistik, och ännu mer beklämmande hur många personer går på detta och baserar hela sin livssyn på dessa lögner.

Det som är beklämmande är att ni som förnekar den objektiva statistiken som hänvisas till med källor och allt, aldrig själva bidrar med källor som stöder erat förnekande...
Citera
2022-09-04, 20:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det som är beklämmande är att ni som förnekar den objektiva statistiken som hänvisas till med källor och allt, aldrig själva bidrar med källor som stöder erat förnekande...

"Objektiva statistiken"

Tror du missade att svara på detta inlägg innan du gick vidare för att leta fram fler tvivelaktiga grafer:

Citat:
Räknas det som att man nån gång har använt internet även om man inte har en uppkoppling hemma? Räknas det att ha använt en bil om man har lånat en eller fått skjuts även om man inte äger en egen?

Varför ska det då räknas att ha nån gång under livet tradeat med bitcoin på en kryptobörs där du inte ens äger några bitcoins egentligen?

World wide web uppfanns 1990. 14 år senare (lika länge som bitcoin har funnits idag) hade i praktiken alla i västvärlden använt www. Det fanns aldrig någon direkt debatt om det faktiskt hade någon nytta för folk. Hur kan man påstå att bitcoin följer samma kurva av adoption? Det är vansinne och lögn med irrelevanta siffror. En annan skillnad är att det som hindrade www från att nå fler människor snabbare var helt enkelt att det var dyrt och infrastrukturen fanns inte. Vilka dylika hinder finns för bitcoin idag (i västvärlden)?
Citera
2022-09-04, 20:39
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
"Objektiva statistiken"

Tror du missade att svara på detta inlägg innan du gick vidare för att leta fram fler tvivelaktiga grafer:
Svårt att se vad du argumenterar för nu. Argumentet går ut på att du vill att verkligheten inte ska se ut som den gör. Tråkigt för dig.

Du har ju släppt ett tiotal argument och greppat efter nya halmstrån bara denna helgen. Så om jag kollar tråden om ett par timmar så är du inne på nästa.

Igen, tack för att du skapar engagemang och låter dig förlöjligas.
Citera
2022-09-04, 20:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Svårt att se vad du argumenterar för nu. Argumentet går ut på att du vill att verkligheten inte ska se ut som den gör. Tråkigt för dig.

Du har ju släppt ett tiotal argument och greppat efter nya halmstrån bara denna helgen. Så om jag kollar tråden om ett par timmar så är du inne på nästa.

Igen, tack för att du skapar engagemang och låter dig förlöjligas.

Jag "släpper argument" när jag har debunkat någt trams en gång; jag behöver ju inte göra det fler gånger.

Verkligheten ser absolut inte ut som i de två graferna som diskuteras, vilket är även det jag har förklarat ovan.
Citera
2022-09-04, 20:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag "släpper argument" när jag har debunkat någt trams en gång; jag behöver ju inte göra det fler gånger.

Verkligheten ser absolut inte ut som i de två graferna som diskuteras, vilket är även det jag har förklarat ovan.
Du har fått flera källor som stödjer Leastons argument. Du har som vanligt noll. Bara ett evigt tjat.

Hur många timmar per dag lägger du på bitcoin?
Citera
2022-09-04, 20:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du har fått flera källor som stödjer Leastons argument. Du har som vanligt noll. Bara ett evigt tjat.

Hur många timmar per dag lägger du på bitcoin?

Jag har kunnat debunka källorna genom att helt enkelt titta på graferna och förklara varför de inte kan stämma. Det kan vem som helst med sunt förnuft göra. Prova att läsa inläggen där jag gör detta.
Citera
2022-09-04, 20:49
Medlem
Leastons avatar
Lightning kapaciteten är något annat som ökar kraftigt över tid.

Från 850 BTC för 2.5 år sedan till över 4500 BTC i skrivande stund.

Så här såg det ut i somras.
https://bitcoinmagazine.com/.image/c_limit%2Ccs_srgb%2Cq_auto:good%2Cw_1400/MTkwMTAzNjgwODU3NDE3Mzc0/bitcoin-lightning-network-capacity.webp

På totalen är det inte så jättemycket mätt i marketcap, men så har den ju bara funnits i 3.5 år. Det intressanta är adoptionskurvan som går starkt uppåt.
Citera
2022-09-04, 20:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Lightning kapaciteten är något annat som ökar kraftigt över tid.

Från 850 BTC för 2.5 år sedan till över 4500 BTC i skrivande stund.

Så här såg det ut i somras.
https://bitcoinmagazine.com/.image/c_limit%2Ccs_srgb%2Cq_auto:good%2Cw_1400/MTkwMTAzNjgwODU3NDE3Mzc0/bitcoin-lightning-network-capacity.webp

På totalen är det inte så jättemycket mätt i marketcap, men så har den ju bara funnits i 3.5 år. Det intressanta är adoptionskurvan som går starkt uppåt.

Om jag har 10 tusen kronor på kontot idag och 20 tusen nästa vecka, då kan man extrapolera kurvan och få det till att jag har flera miljarder på kontot nästa år!

Samma logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in