Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Snarare var det nödvändigt för att jag först skulle förstå Bitcoin, för att sedan begripa varför det inte funkar.
Och vad är det som inte fungerar?
Jag var själv runt 2014-2015 av uppfattningen att bitcoin hade misslyckats, eftersom det inte hade blivit någon nämnvärd tillväxt av antal butiker som tog emot bitcoin etc. Det blev inte bättre med den saken när blocken blev fulla och begränsningen i skalbarhet uppenbar. Att bitcoin skulle kunna fungera som endast ett sparverktyg, trodde jag inte på som långsiktigt hållbart.
Saken är dock den att bitcoin inte är statisk. Problemen med skalbarheten är lösta nu, t.ex..
Däremot finns det andra problem med bitcoin, men inget som är olösbart, vad jag vet.
Problem som jag ser men tror kommer att lösa sig med tiden:
- volatiliteten (den tror jag löser sig av sig själv men på en mycket högre prisnivå än dagens)
- fungabiliteten (den tror jag kommer att lösas medelst teknisk innovation, främst på andralagret)
- kopplingen till diverse "kryptovalutor" som ofta är rent bedrägliga eller nonsens (dessa tror jag i sinom tid kommer att marginaliseras i jämförelse med bitcoin)
Var det skalbarheten som knäckte din optimism, eller var det något annat? I så fall vad?