2017-06-12, 16:07
Medlem
Jag tycker det kommer upp väldigt mycket frågor och oro över 1 augusti.

Jag själv börjar också bli orolig. Jag måste ställa några frågor.

1. Från första augusti så kommer skalningen? Var kan jag följa "rösterna"/vilken skalning det blir?
2. Läste att SegWit måste ha typ 80-90% röster varför inte 51%?
3. Spelar det egentligen någon roll om det är soft eller hardfork, då ena "stigen" i en hardfork försvinner efter tag så är slutresultatet samma?
4. Om fråga 3 är korrekt, varför är det så mycket bråk?
5. Om det blir en hardfork, hur ska man veta vilken "stig" som överlever?
6. Vid en hardfork så skapas 2 "BTC" kan den ena bitcoinen "leva" som en spekulation valuta?
7. Om det skapas 2 "BTC" och de har olika värden, borde man inte sälja den döende "stigen" när man ser att den är döende?
8.Är chansen större att nuvarande "stig" överlever? kommer den andra "stigen" säljas och köpas eller kommer den i princip vara död från början?
9.Finns det chans att Bitcoin dör helt eller tappar tyå 50% av värdet?

Råddigt, skulle dock uppskatta svar om någon har!
Citera
2017-06-12, 17:22
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Jag tycker det kommer upp väldigt mycket frågor och oro över 1 augusti.

Jag själv börjar också bli orolig. Jag måste ställa några frågor.

1. Från första augusti så kommer skalningen? Var kan jag följa "rösterna"/vilken skalning det blir?
2. Läste att SegWit måste ha typ 80-90% röster varför inte 51%?
3. Spelar det egentligen någon roll om det är soft eller hardfork, då ena "stigen" i en hardfork försvinner efter tag så är slutresultatet samma?
5. Om det blir en hardfork, hur ska man veta vilken "stig" som överlever?
6. Vid en hardfork så skapas 2 "BTC" kan den ena bitcoinen "leva" som en spekulation valuta?
7. Om det skapas 2 "BTC" och de har olika värden, borde man inte sälja den döende "stigen" när man ser att den är döende?
8.Är chansen större att nuvarande "stig" överlever? kommer den andra "stigen" säljas och köpas eller kommer den i princip vara död från början?
9.Finns det chans att Bitcoin dör helt eller tappar tyå 50% av värdet?

Råddigt, skulle dock uppskatta svar om någon har!
Förstår att du tycker det är rörigt. Det blir inte lättare av att mängder av artiklar blandar begrepp hejvilt som de ibland har förstått och ibland helt missuppfattat.

En viktig del är att först förstå vad blockchain forks är och skillnaden mellan soft fork och hard fork. Hela bitcoinnätverket förväntar sig att soft forks uppstår då och då och har en strategi för att hantera detta. Det är helt enkelt en del av hela konsensusalgoritmen för hur nya block skall accepteras.

Jag har försökt förklara skillnaden mellan soft och hard forks tidigare. Vet inte om den blev så tydlig men här är den iaf: (FB) Någon som kan förklara: Segwit/Bitcoin Unlimited/Core/Blockstream (Blockdispyterna)

Det som pratas om "rösterna" nu för olika uppgraderingar är helt enkelt ett sätt man gjort, så att man skall se i förväg vilka intentioner samtliga noder har, när man når fram till det framtida blocknummer där det nya reglerverket är tänkt att börja gälla.

Det här fyller 2 syften. Dels får alla en förvarning om hur konsensusbilden ser ut i verkligheten innan den aktiveras. Dels ger det en chans att skapa uppgraderingar som med automatik kan låta bli att aktivera sig, om de ser att konsensussituationen inte ser fördelaktig ut inför skiftet.

Även om soft forks reds ut av nätverket med automatik så är det bättre om så många som möjligt hela tiden föredrar det ena spåret i de forks som uppstår temporärt. Det ger mindre osäkerhet i nätet och man kan känna sig tryggare med färre konfirmationer. Därav väljer man just den här signaleringen med hög procent så att man har en trygghet att det inte blir onödigt stökigt när den aktiveras.

Hard forks kan nätverket aldrig reda ut med annat än full konsensus, dvs antingen full uppgradering av alla noder, eller så har vi två permanenta spår. Varje gren lever sig eget liv så länge det finns noder som låter den överleva.

En hard fork med full konsensus är det enda sättet att uppgradera när regelförändringarna blir omfattande. Så länge alla vill ha denna uppgradering är den harmlös och påverkar sannolikt inte värderingen.

En hard fork utan konsensus med permanent split kostar alltid förtroende och skapar med mycket hög sannolikhet en total värdering som är mycket lägre än innan. Om den är extremt "obalanserad" (dvs med kraftig majoritet åt något håll) så blir antagligen förtroendeskadan och värderingsförlusten inte lika stor. Men det är inte lätt att spekulera hur mycket värderingarna faktiskt kommer påverkas, så ta just de bitarna med en nypa salt.

Alla förhandlingar och pajkastning som har skett är ju just för att så många (inte alla) är så rädda för en permanent split. Ingen (utom ett fåtal) vill ju ha detta och ingen involverad i Bitcoin vill ju att den skall haverera. Det ser ju ut som det kanske ändå är någon form av överenskommelse på väg att realiseras med det som nu sker. Jag är inte insatt i de detaljerna då bråket gör att jag tappar lite intresse.
Citera
2017-06-12, 20:02
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Det finns ett direkt orsakssamband mellan hur stora blocken är och hur centraliserat Bitcoin är. Större block ger en spelteoretisk fördel till större miners, vilket innebär att om blocken blir för stora så är det spelteoretiska jämviktsläget att vi enbart får en miner. Problemet blir värre av att vi inte kan veta hur decentraliserad miningen är, eftersom en stor miner enkelt kan gömma sin sanna hash rate bakom flera pooler.

Om du istället för att kalla det en skalningsdebatt, kallar det för en decentraliseringsdebatt så blir det enklare att förstå splitringen. Ena sidan anser helt enkelt att hålla Bitcoin decentraliserat är högsta prio, medan andra sidan menar att högsta prio är att ha så många transaktioner som möjligt på blockkedjan, och att vi kan offra decentralisering för detta syftet.
Citera
2017-06-21, 12:08
Medlem
Bimboankans avatar
Hejsan!
Tänkte fråga om det är någon som vet om det finns någon form av lista. Där man kan läsa vilka digital valutor som har bästa möjligheter till att öka i värde?
Då menar jag som är baserad på fakta och inte rena spekulationer.
Citera
2017-06-28, 22:08
Medlem
DigiFlaxs avatar
Tänkte bara tipsa alla med Bitcoin om att Stellar Lumens har en giveaway. För varje Bitcoin man äger så får man 986 Lumens (värde $32 atm).
https://www.stellar.org/lumens/bitcoin-lumen-program/
Citera
2017-07-01, 09:18
Avslutad
Behöver få förklarat vad som sker den 1 augusti segwit om man sitter med en plånbok på coinbase och Localbitcoins.

Flera tråder skriver folk att man förlorar mycket på att ha kvar när detta sker. Köpte i maj och hade tänkt sitta på dom resten av året så är enbart ute efter långsiktig vinst inge daytrading.
Citera
2017-07-13, 00:53
Medlem
populopiduss avatar
Kan inte mycket om Bitcoin så detta är säkerligen en n00b-fråga, men.

Låt säga att jag köper något olagligt med Bitcoin. Jag har betalat genom att via BTCX föra över pengar med Swish (som ju är kopplat till mitt bankkonto) direkt till säljarens Bitcoin-adress. Går det att se att pengarna kommer från mig om säljaren skulle åka fast?

Givetvis en hypotetisk frågeställning.
Citera
2017-07-13, 22:39
Medlem
Ja, om polisen kommer över säljarens Bitcoin-plånbok så ser de alla adresser som skickat till den. De kan inte veta vilka som kommit just från btcx men de kan ju fråga dem såklart. Och btcx kan koppla Bitcoin-adress med telefonnummer.
Citera
2017-07-16, 15:01
Medlem
Kollar jag på coin.dance så signalerar 87,7% SegWit2x, enligt mig så ser det rätt säkert ut att SegWit2x kommer att användas.

Varför är det då fortfarande så mycket diskussioner om de olika forkarna?
Citera
2017-07-16, 16:58
Medlem
Bimboankans avatar
Kan någon förklara vad detta innebär med dessa "forkarna" som alla pratar om?
Citera
2017-07-20, 18:52
Medlem
ShouldBeFines avatar
Dök till 1830 häromdagen i Söndags, förde över från banken till Bitstamp. Kom in igår, köpte för ca 2250, steg med $300 under natten.

Älskar Bitcoins
Citera
2017-07-21, 19:39
Medlem
Bitstamp är ju väldigt förvirrande för en nybörjare som mig själv.
Har satt in via SEPA på mitt bitstampkonto. Men vad är nästa steg efter "waiting for you to send the funds". Det måste väl verifieras på något sätt?

Har verkligen sökt runt. Help the newbie!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in