Är väl det som är grejen, att slippa 3:e part. Hålla din egen nyckel.
Jasså jag fick för mig att man ville ha detta hos någon online.. Men hur som helst, vart kan man köpa sina Bitcoins egentligen och ha på egen nyckel någonstans?
2014 har varit ett dåligt år för Bitcoin, men min magkänsla säger mig att 2015 blir ett bra år!
Blir intressant, dock kan alla dessa nya stora aktörer vara till nackdel om de inte slutar att växla till fiat vid varje köp. För varje köp med bitcoin via bitpay eller coinbase (eller liknande tjänster) har en chans att företaget som du handlar via valt att göra om till fiat direkt köpet genomförs,det gör att större mängd bitcoin sätts in i marknaden för varje köp med bitcoin.
Jasså jag fick för mig att man ville ha detta hos någon online.. Men hur som helst, vart kan man köpa sina Bitcoins egentligen och ha på egen nyckel någonstans?
Ladda ner en klient till datorn eller telefonen. Du kan köpa precis var som helst som säljer bitcoins och skicka till din egen plånbok.
Hej! jag köpte bitcoins från bt.cx idag för 2300kr klockan 18:56 idag betalade nån minut senare med swish, Jag har fortfarande inte fått mina bitcoins och det står att jag ej har betalat. Dom har inte svarat på min mail och jag undrar om det kan ta flera timmar innan dom får betalningen?
Känner mig ur korkad.
Har installerat om datorn, och ska nu plocka upp min plånbok.
Står en liten guide, som jag försöker följa på multibit.
I den filen står det "Datum ,Beskrivning,Belopp (BTC),Belopp ($),Transaktions-ID"
Försökte skriva in datum(skulle vara datum innan jag skapade plånbok, osäker på datumformat) och transaktions-ID(där jag antar att det är plånbokens namn, med alla tecken).
Här är guiden jag följer:
"How to import a single private key
You can import a single private key into MultiBit that you have produced externally, perhaps by vanitygen or www.bitaddress.org.
The easiest way to get the format exactly right is:
Create a new wallet saved to a file, say, example.wallet.
Export the private keys, WITHOUT A PASSWORD, to a file example.key.
Open up the key file in a text editor. There is a big comment at the top that describes the format. It is simply lines, each line containing the sipa format key - beginning with 5 - and the key creation date in a particular format. You will have an example in there to copy as a new wallet has one key in it.
Add in your new key and a date a bit before when you created it.
Import the key file back into the wallet.
MultiBit will then replay the blocks to get the transactions and work out the balance."
Känner mig ur korkad.
Har installerat om datorn, och ska nu plocka upp min plånbok.
Står en liten guide, som jag försöker följa på multibit.
I den filen står det "Datum ,Beskrivning,Belopp (BTC),Belopp ($),Transaktions-ID"
Försökte skriva in datum(skulle vara datum innan jag skapade plånbok, osäker på datumformat) och transaktions-ID(där jag antar att det är plånbokens namn, med alla tecken).
Här är guiden jag följer:
"How to import a single private key
You can import a single private key into MultiBit that you have produced externally, perhaps by vanitygen or www.bitaddress.org.
The easiest way to get the format exactly right is:
Create a new wallet saved to a file, say, example.wallet.
Export the private keys, WITHOUT A PASSWORD, to a file example.key.
Open up the key file in a text editor. There is a big comment at the top that describes the format. It is simply lines, each line containing the sipa format key - beginning with 5 - and the key creation date in a particular format. You will have an example in there to copy as a new wallet has one key in it.
Add in your new key and a date a bit before when you created it.
Import the key file back into the wallet.
MultiBit will then replay the blocks to get the transactions and work out the balance."
Är helt lost på detta, så kan någon hjälpa mig?
Vad är det du försöker importera? Är det en tidigare plånboksfil från Multibit eller är det en enstaka kryptonyckel som du har exporterat från en annan plånbok?
För om du har installerat om datorn känns det rimligare att det är en backup du försöker öppna i Multibit. Den där guiden gäller import av enstaka nycklar. Har du en hel plånboksfil från en tidigare installation av Multibit ska det bara vara att öppna den och skriva in lösenordet direkt från programmet. Jag kan inte kolla exakt hur man gör då jag inte har Multibit installerat, men kolla runt lite efter någonstans att öppna en plånbok.
Vad är det du försöker importera? Är det en tidigare plånboksfil från Multibit eller är det en enstaka kryptonyckel som du har exporterat från en annan plånbok?
För om du har installerat om datorn känns det rimligare att det är en backup du försöker öppna i Multibit. Den där guiden gäller import av enstaka nycklar. Har du en hel plånboksfil från en tidigare installation av Multibit ska det bara vara att öppna den och skriva in lösenordet direkt från programmet. Jag kan inte kolla exakt hur man gör då jag inte har Multibit installerat, men kolla runt lite efter någonstans att öppna en plånbok.
Har bara själva plånbokensnamn(alla siffror och bokstäver) och mitt lösenord.
Man kan inte ändra detta i multibit när man öppnar en ny plånbok.
Behöver inte vara multibit, bara att det var den jag använde sist.
Det du har är alltså något som ser ut ungefär så här (bör börja med 5, K eller L och har ungefär samma längd):
Citat:
5Kb8kLf9zgWQnogidDA76MzPL6TsZZY36hWXMssSzNydYXYB9K F
Detta är en kryptonyckel, inte en plånbok. En plånbok är en fil som innehåller en eller flera kryptonycklar och lite annan information som förenklar för bitcoinklienten (det här är väldigt petigt, jag vill bara vara tydlig).
Det du ska göra är alltså att skapa en ny plånbok i Multibit och exportera alla nycklar i den plånboken till en fil. Sedan ska du öppna den filen i notepad. Den filen bör då se ut ungefär så här:
Citat:
# KEEP YOUR PRIVATE KEYS SAFE !
# Anyone who can read this file can spend your bitcoin.
#
# Format:
# <Base58 encoded private key>[<whitespace>[<key createdAt>]]
#
# The Base58 encoded private keys are the same format as
# produced by the Satoshi client/ sipa dumpprivkey utility.
#
# Key createdAt is in UTC format as specified by ISO 8601
# e.g: 2011-12-31T16:42:00Z . The century, 'T' and 'Z' are mandatory
# Labc123abc123abc123abc123abc123abc123abc123abc123a bc 2013-01-01T12:00:00Z
Kdef456def456def456def456def456def456def456def456d ef 2013-01-01T12:00:00Z
# End of private keys
Det fetmarkerade är raderna där alla kryptonycklarna ligger. Lägg till din nyckel på en egen rad där med ett påhittat datum, och importera sedan hela filen till Multibit igen.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2014-12-18 kl. 00:57.
Det du har är alltså något som ser ut ungefär så här (bör börja med 5, K eller L och har ungefär samma längd):
Detta är en kryptonyckel, inte en plånbok. En plånbok är en fil som innehåller en eller flera kryptonycklar och lite annan information som förenklar för bitcoinklienten (det här är väldigt petigt, jag vill bara vara tydlig).
Det du ska göra är alltså att skapa en ny plånbok i Multibit och exportera alla nycklar i den plånboken till en fil. Sedan ska du öppna den filen i notepad. Den filen bör då se ut ungefär så här:
Det fetmarkerade är raderna där alla kryptonycklarna ligger. Lägg till din nyckel på en egen rad där med ett påhittat datum, och importera sedan hela filen till Multibit igen.
Inbilla mig att jag hade kopierat alla siffror och skit som behövdes.
Kan inte hitta någon som börjar på dessa siffra/bokstäver.
Jag har plånbokens namn som börjar med 1FDnsx.....
Man gör detta för sällan, den saken är pinsamt uppenbart.
En fil har konstiga tecken bara i sig, går det rätta till att det ser vanligt ut?
Heter då xxxxxx.wallet, är likadant i anteckningar, word och wordpad.