2015-01-18, 00:30
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
jag har ju köpt en valuta.

om jag sedan säljer valutan nästa vecka för det dubbla - vad är skillnaden?

det gick ju ner bara 1000kr senaste dagarna jag kickat på den för fan.

Ja det är ingen skillnad, även om statens uppbackning av valutan ger den mer stabilitet. Bitcoins värde ligger bara i dess användbarhet och begränsade tillgång, och ja, inga regleringar är anarki.

Jämför med utvecklingen av Zimbabwedollar i modern tid, eller Tyska Marken på 1920-talet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperin...Hyperinflation
Citera
2015-01-18, 01:47
Medlem
Jag har försökt sätta mig in i dehär med bitcoins men jag har fortfarande en del frågor.

Vad bör man skaffa, en offline eller en "online" bitcoin wallet?
Hur har ni gjort? Jag förstår inte riktigt vittsen med att ha en egen wallet sparad på sin dator när man lika gärna kan använda typ "coinbase" ?!

Eller är det ifall företaget ifråga skulle konka eller "försvinna" som ni har dem sparade på er dator?

Vilken typ av wallet föredrar ni? Vilken är enklast att använda, göra backuper på osv? Man är ju rädd att datorn pajjar o så har man blivit av med allt själv?

Vilken sida handlar ni era coins från? Jag antar att det är olika beroende på när man behöver ha dem. Men säg att jag vill handla i investerings synpunkt. Var skulle man då handla för att få ett så bra pris som möjligt?

När det väl är dags att sälja sina coins, var gör ni detta då?

Jag har som sagt ett konto på coinbase och det verkar ju himla simpelt, att kunna köpa/sälja från samma sida. Inte behöva ha plånboken på annat håll heller?

Tack för mig sålänge!
Citera
2015-01-18, 03:06
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neckis
Jag har försökt sätta mig in i dehär med bitcoins men jag har fortfarande en del frågor.

Vad bör man skaffa, en offline eller en "online" bitcoin wallet?
Hur har ni gjort? Jag förstår inte riktigt vittsen med att ha en egen wallet sparad på sin dator när man lika gärna kan använda typ "coinbase" ?!
Offline wallet skaffar du om du ska lagra större mängder bitcoins under en längre tid. Kan t.ex. vara paper wallets, men kan även vara en dator som du inte har uppkopplad mot nätet förutom när du ska låta få igenom transaktioner som då redan är signerade offline. En online wallet likt Coinbase med tvåstegsverifiering är ett bra alternativ för de som inte har full kunskap i hur man sätter upp egna säkra wallets.

Citat:
Eller är det ifall företaget ifråga skulle konka eller "försvinna" som ni har dem sparade på er dator?
Finns alltid en risk med att förvara coinsen hos tredje part då du inte har full kontroll längre utan måste lita på den parten.

Citat:
Vilken typ av wallet föredrar ni? Vilken är enklast att använda, göra backuper på osv? Man är ju rädd att datorn pajjar o så har man blivit av med allt själv?
Jag använder Coinbase som web wallet och Electrum på min dator.

Citat:
Vilken sida handlar ni era coins från? Jag antar att det är olika beroende på när man behöver ha dem. Men säg att jag vill handla i investerings synpunkt. Var skulle man då handla för att få ett så bra pris som möjligt?
Ska du handla som en investering så är Bitstamp den handelsplats du bör använda för tillfället.

Citat:
När det väl är dags att sälja sina coins, var gör ni detta då?
Bitstamp har jag även då använt mig av.

Citat:
Jag har som sagt ett konto på coinbase och det verkar ju himla simpelt, att kunna köpa/sälja från samma sida. Inte behöva ha plånboken på annat håll heller?

Tack för mig sålänge!
Vad jag vet så har iaf Coinbase tidigare endast fungerat som exchange om du är amerikansk medborgare. Kanske att det är annorlunda nu, men de gör sina växlingar mot andra exchangers så du får alltid bättre pris om du går direkt till Bitstamp. Mer beror här på hur stora summor du ska växla för om du ska välja det som är enklast.
Citera
2015-01-18, 09:12
Medlem
eilahtans avatar
Idag smäller det. Kommer gå upp till ungefär 230 dollar.
Citera
2015-01-18, 14:38
Medlem
Bra gissat. Upp från $195 till $222 fyra timmar efter du skrev det där. Varför tror du att kursen kommer nå $230 just idag?
Citera
2015-01-18, 19:18
Medlem
Trillskes avatar
Antagligen den mest bullish graf som någonsin skapats för bitcoin:
http://i.imgur.com/ve7u0FH.png
Citera
2015-01-19, 03:13
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Bra gissat. Upp från $195 till $222 fyra timmar efter du skrev det där. Varför tror du att kursen kommer nå $230 just idag?

För att jag köpte på 195 och hoppades. Haha

Får se när vi vaknar imorgon hur det ser ut. Det är ju inte många hundralappar man tjänar men det har fått mig ifrån spelberoendet lite :-) Jag tror fan på BTC också.

230 når vi imorgon
Citera
2015-01-19, 21:28
Medlem
Sveriges Television kommer under våren sända en dokumentär om digitala valutor, spännande. Sveriges Radio gjorde tidigare i januari ett reportage om bitcoin som kan vara värt att lyssna på.
Citera
2015-01-19, 21:44
Medlem
J.Boozes avatar
har precis investerat 1200kr i bitcoins eftersom det är så "billigt" just nu.

nu är ju frågan. är bubblan över eller kommer grafen börja gå uppåt igen?
Citera
2015-01-20, 19:34
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
nä den faktan får ni själva lära er och läsa på. varför ska jag göra jobbet åt er. räcker väl att jag har "tippsat" er om vad JAG har investerat i

Du är rätt dryg med tanke på hur mycket hjälp du fick tidigare i tråden, för drygt ett år sedan, när du inte hade en jävla aning om hur BTC fungerade.

Nu sitter du och skrävlar om att du blivit ekonomiskt oberoende på din handel, så dags att bjuda tillbaka lite av din kunskap?

(Iofs ljuger du bara. När du satt och lipade här över att du förlorat pengar, hade du torskat 15 000. Det innebär att du hade i runda slängar 100 000 SEK i BTC. Rätt långt ifrån ekonomiskt oberoende...)
Citera
2015-01-20, 21:47
Medlem
Jahopp, då har man förlorat alla BTC från mobilappen då. Tur man inte hade så mycket.

Ett tips till alla som använder den är att ha bra koll på all backups och privata nycklar som är kopplad till den. Annars är det dags att tömma det konton nu. Om appen förlorar kopplingen till mobilen så går det inte att connecta igen och pinkoden kommer inte fungera.
Citera
2015-01-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Jahopp, då har man förlorat alla BTC från mobilappen då. Tur man inte hade så mycket.

Ett tips till alla som använder den är att ha bra koll på all backups och privata nycklar som är kopplad till den. Annars är det dags att tömma det konton nu. Om appen förlorar kopplingen till mobilen så går det inte att connecta igen och pinkoden kommer inte fungera.

Det här måste du utveckla, vilken mobilapp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in