Citat:
Ursprungligen postat av
neckis
Jag har försökt sätta mig in i dehär med bitcoins men jag har fortfarande en del frågor.
Vad bör man skaffa, en offline eller en "online" bitcoin wallet?
Hur har ni gjort? Jag förstår inte riktigt vittsen med att ha en egen wallet sparad på sin dator när man lika gärna kan använda typ "coinbase" ?!
Offline wallet skaffar du om du ska lagra större mängder bitcoins under en längre tid. Kan t.ex. vara paper wallets, men kan även vara en dator som du inte har uppkopplad mot nätet förutom när du ska låta få igenom transaktioner som då redan är signerade offline. En online wallet likt Coinbase med tvåstegsverifiering är ett bra alternativ för de som inte har full kunskap i hur man sätter upp egna säkra wallets.
Citat:
Eller är det ifall företaget ifråga skulle konka eller "försvinna" som ni har dem sparade på er dator?
Finns alltid en risk med att förvara coinsen hos tredje part då du inte har full kontroll längre utan måste lita på den parten.
Citat:
Vilken typ av wallet föredrar ni? Vilken är enklast att använda, göra backuper på osv? Man är ju rädd att datorn pajjar o så har man blivit av med allt själv?
Jag använder Coinbase som web wallet och Electrum på min dator.
Citat:
Vilken sida handlar ni era coins från? Jag antar att det är olika beroende på när man behöver ha dem. Men säg att jag vill handla i investerings synpunkt. Var skulle man då handla för att få ett så bra pris som möjligt?
Ska du handla som en investering så är Bitstamp den handelsplats du bör använda för tillfället.
Citat:
När det väl är dags att sälja sina coins, var gör ni detta då?
Bitstamp har jag även då använt mig av.
Citat:
Jag har som sagt ett konto på coinbase och det verkar ju himla simpelt, att kunna köpa/sälja från samma sida. Inte behöva ha plånboken på annat håll heller?
Tack för mig sålänge!
Vad jag vet så har iaf Coinbase tidigare endast fungerat som exchange om du är amerikansk medborgare. Kanske att det är annorlunda nu, men de gör sina växlingar mot andra exchangers så du får alltid bättre pris om du går direkt till Bitstamp. Mer beror här på hur stora summor du ska växla för om du ska välja det som är enklast.