Citat:
Ursprungligen postat av
bom
Edit: Vad är din sida av argumentet för att 4000 ex, Vakttornet skulle en dag bli värt mer än 45000kr?
Hhaha, ja det är lita uppåt väggarna ja- fick hjärnsläpp - jo jag försöker lura andra att köpa Vakttornet så att jag själv kan kassera in vinsten ungefär som man kränger värdelösa aktier i gruvföretag som inte finns osv...
Citat:
Ursprungligen postat av
orez
Tänker försöka klargöra endel saker du har fått om bakfoten, saker du beskriver är helt bortom all verklighet.....
Det var en jättebra utläggning ni har skrivit, jag tycker kanske att ni kan posta även på andra forum om detta. Tex svenska bitcoin föreningen
Vi har kanske 5 milj hushåll här i Sverige, om man gissar att varje använder sitt kreditkort 3 ggr/dagen och varje transaktion tjänar kortföretagen en krona (hypotetiskt), det blir 15 milj om dagen = 5475 milj kr/året - Vart används dem pengarna ?
Svenskarna är dumma som låter amerikanska företag VISA MASTERCARD sköta våra betalningar
Ingen vet väl hur bankerna använder kortavgifterna heller ?
Hur mycket betalas i royalty till VISA MASTERCARD varje år ifrån Sverige ?
Men om man blir blåst av att kreditkortet blivit skimmat elr ngt annat så finns ju chansen att få tillbaka kosingen. Jag har en vän som blev skimmad på ca 75000kr på kreditkortet i Estland om jag inte minns fel...
Men om du blir blåst på bitcoins - då har du ingenstans att klaga ? Eller ?
Möjligheten finns ju också att ngn kan sätta upp speglade nätverk och rentav sälja falska bitcoins ?
Efterhand som bitcoin blir mer o mer accepterat så kommer folk att fsöka skapa supervirus som ska sno bitcoinen, och då finns ingen chans att få dem tillbaka heller ?
Nja, jag ska inte säga att jag är ngn expert på bitcoin/e-valutor, det var bara mina rudimentära kunskaper/okunskaper i området sm gjorde att jag skrev som jag skrev.
Det är bra att ni klarlägger och rättar mig i detta ämne, - jag är klart imponerad över era svar, att ni har så bra kolll på detta.
Jag ser faktiskt dock historiska paralleller i USAs historia, då var ju förr inte USA bildat och varje delstat hade sin egen finansverksamhet. Nu var ju USA byggt på frihets tänkande, liberalism från franska revolutionens ideer.
Så jag skulle kunna kalla bitcoin för en libertin-valuta, det är bara ett påhittat namn, Dvs en sann frihetsälskande amerikansk nationalekonoms våta dröm (??)
Dvs en valuta som en eventuell stat ellr land inte kan påverka utifrån, utan som följer sina egna spelregler.
Alltså för länge sen i USA fanns det många banker som gav ut egna pengar, så dollarn var inte allenarådande. Men tyvärr blev det mycket konkurser, tex beskrivet i Wilhelm Mobergs Utvandrarna där de förlorade stora pengar pga ogiltiga sedlar mm.
Dessa valutor hade dålig finansiering förstås eftersom de konkursade.
Dagens vanliga valutor regleras ju av respektive riksbank och tur är väl det, det skulle ju inte vara kul om kurserna svajade mycket från dag till dag. Idag kostar bensinen 15 kr/litern men nästa vecka kostar den 45kr/litern, det skulle inte vara så kul ?
Jag menar bara att de valutor som skapats och inte haft något större centralt samarbete med andra centralbanker haft svårt att överleva. Tex Mugabes Zimbabwe, öststaterna med den sovjetiska rubeln som var värdelösa utanför Öst, kunde inte växlas in till dollar ex-vis.
US-Dollarn har ju en särställning bland valutor eftersom det är så många fler än bara Federal Reserve som har intresse att dollarn håller sig någorlunda stabil, och närapå all världshandel sker med dollar som betalningsmedel.
Respektive länders centralbanker försöker ju hålla sin valuta rätt så stabil, och därför köper de o säljer andra valutor hela tiden - Det är ju helt emot ett liberalt ideal, att valutan ska röra sig istället ?
Under den gamla kommunist-tiden så fanns det ju väldigt snurriga ideer om kommunistisk ekonomi,
och det är intressant att studera dessa ideologiska kullerbyttor - Det är egentligen ganska fantastiskt/men groteskt att en sådan tid har existerat.
Fortfarande är ju Kina influerat av dessa ideer, och man kan ju undra hur Kinas centralbank resonerar gentemot utlandsekonomierna??
Ja George Soros ja, en sann råkapitalist - jag tycker det är fel sätt att tjäna pengar, men vad ska jag säja, rik är han iallafall. Stenrika personer kan ju ställa till med mycket jäkelskap, fast de kanske inte menat det från början. Jag menar att bara för att man är rik och ser en möjlighet att tjäna mycket pengar så kan det vara bättre i det långa loppet att strunta i det, man behöver inte tjäna på allt, eller hur ?
Egentligen ligger det här med e-valuta mycket utanför min kunskap men kommer att följa tråden en del framöver, den är i vart fall helt klart intressant.