2014-06-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattematiken
Han svarade att BTC kommer krascha enligt honom när som helst, det är för att det är ostabilt och blir bara ostabilare.
Okej, att dogecoin har droppat 27% senaste 30 dagarna medan bitcoin har ökat 13% under samma period är förstås inget han tar upp antar jag. Det är svårt att resonera med besserwissrar med total avsaknad av insikt och förståelse av basala finansiella faktorer, så mitt råd blir istället att sluta diskutera med honom överhuvudtaget och att du istället investerar själv i bitcoin (givetvis efter att du gjort din hemläxa grundligt.) Lycka till!
Citera
2014-06-23, 22:33
Medlem
Bitcoin går upp, Bitcoin går ner. Möjligen snabbare än andra valutor och värdepapper. På längre sikt är jag övertygad om en lysande framtid, även om vägen dit kommer vara gropig.
Citera
2014-06-23, 23:00
Medlem
Någon som har använt tjänsten http://sharedcoin.com ? Kanske ge en recension om tjänstens för och nackdelar?
Citera
2014-06-25, 02:24
Medlem
Ja jag skrev för länge sen om bitcoins (blev dock refuserat) här är en del av det:

Hihi, nu du nu jag köpt en samling med tidningen Vakttornet, Jehovas Vittnens tidning, drygt 4000 ex, bara 45000kr tror ni FBare den kan bli värt nåt ?

Javissst kan Bitcoins vara ngt för den sm är litta äventyrlig av sej, att köpa litta såna,

Men alla valutor har haft problem med inflation, det är välan ett naturligt fenomen att valutorna inflaterar efter ett tag.

Inbyggt i systemet på ngt vis, Fast bitcoin har ju en svaghet de har ju vad jag vet ingen backup ellr slags stödkassa att slänga in om värdet på bitcoin faller.

Om bitcoin faller kanske många väljer att sälja o då faller den ännu mera.

Verkar fånigt att ha begränsat till ca 21 milj BC, de flesta centralbanker verkar välja att trycka fler sedlar om de märker att handeln ökar.

Det som är bra tycker jag att överföringen kostar inget - men om du förlorar lösenordet ellr
din bitcoin identitet / kontonr så är pengarna rökta om du reggat det anonymt, så jag fattat det,

De kan väl heller inte ärvas vad jag fattar det som

Det e ju för jävligt att kreditkorten snor åt sej så mkt av alla pengar som flödar runt,

Ett problem kan bli med bitcoin är om ingen vill köpa bitcoin längre så blir det ju så att säja ingen växelkurs giltig längre, o då faller hela systemet ihop, alltså måste bitcoin agera precis som en centralbank o köpa o sälja sina egna men även andra valutor, det kan oxå innebära att man måste generera fler bitcoins för att få fart på trafiken igen

Dessutom kan ngn i bitcoin projektet kanske sno åt sig anv konton osv, o tömma deras spargrisar, genom att transarna e anonyma kan de inte få fast den sm gjort det

Bitcoin kan mktt väl drabbas av samma fenomen som andra valutor tex spekulation osv.. Man kan se bitcoin som en decentraliserad form av kapitalism, men bitcoin kan i sig skapa nya typer av kapitalister - det är alltid riskabelt att satsa pengar för att tjäna pengar - det vet varje bank.

Det finns en bra film om digital valuta, o dess legala problem i USA, i USA är det förbjudet att trycka egna sedlar men även att ge ut en egen valuta, (Det var Abraham Lincoln som bestämde det) Filmen är litta töntfaktor över sej, spännande film faktiskt sm har en del poänger

http://www.imdb.com/title/tt2148561/ -- Bitcoin for Dummies

Fast jag ser ett annat problem med detta, att flera aktörer skulle vilja skapa digital valuta,
o det kan ju sluta hur illa som helst ? Vad säjs om Apple-pengar ? som bara går att anv på Apple -maskiner?

Nåja, jo de här nya digitala valutorna liknar den situation som fanns i USA omkring amerikanska inbördeskriget - det fanns då en massa olika banker i USA - som alla hade sina egna valuta system. Men det var svårt för dem att samarbeta, och många bank-konkurser följde. Pengarna blev värdelösa - Jag skulle kunna kalla Bitcoin för en libertin-valuta (en sån som en sann amerikan drömmer om )

En del länder hade tidigare guld- resp silvermyntfot vilket betydde kort o gott att värdet på valutan var fixt i förhållande till guldet/silvret. Därför var guld så värdefullt. Och valutan var stabil.

De kommunistiska staterna i östblocket hade andra konstiga filosofier kring hur en valuta skulle fungera, men de hade ju också bisarra ideer om att de inte ville ingå i riksbanks samarbeten länderna emellan, det förekom ju inte heller mycket handel med östvaluta, vilket i sin tur gjorde att import/export blev lidande mm. Handeln med den ryska rubeln var tex mkt begränsad...

En annan alternativ bank är den sk JAK-banken som har sk sparpoäng som huvudsaklig kapitalberäkningsgrund.

Det finns väldigt mycket litteratur att läsa om hur statsfinanser fungerar och hur man har skapat olika valutor. Och ideerna bakom detta, jag ser de nya digitala valutorna som bara kul experiment, men jag har inget större förtroende för dem.

Finns det ens ngn bank som har sitt kapital i bitcoin och dessutom lånar ut bitcoin ? Nej jag tror inte det va?

Och att BC är begränsad till 21 milj BC är ju väldigt snarlikt en aktie-stock, om ni nu vet hur aktie handel går till - nyemissioner mm, osv...

Lite skrattretande att det krävs mer och mer exponentiell datakraft för att mina bitcoins, det blir ju löjligt, om 50 år går all jordens elström åt att mina BCs - och efsom BC-kapitalisterna äger produktionsmedlen - det finns ingen ström kvar till allt annat ?

Kanske bättre att köpa en hel upplaga av Vakttornet istället ? Mer värdestegring där ?
Senast redigerad av DrSvenne 2014-06-25 kl. 02:29.
Citera
2014-06-25, 05:54
Medlem
Doktor Svenne, eftersom du inte känner till hur Bitcoin fungerar förstår jag att du tycker det är löjligt.

Bitcoin har en kontrollerad inflation. Var 10:e minut skapas 25 nya bitcoin som delas ut till de som frivilligt hjälper till att driva nätverket. Detta styrs av protokollet och inte någon centralbank vilket betyder att det inte går att ändra på reglerna utan att skapa en ny "Bitcoin 2". Detta är enligt många den största fördelen med Bitcoin. Du kan vara helt säker på att ingen okontrollerat "trycker fler sedlar" för att ge till sig själva.

Citat:
så är pengarna rökta om du reggat det anonymt, så jag fattat det,
Du har fattat det fel. Det finns ingen ägare av Bitcoin-nätverket och därmed ingenstans att "regga konton anonymt". Dock har du rätt i att pengarna är rökta om du tappar bort din nyckel och inte har någon backup. Samma problem finns med kontanter men där finns ingen möjlighet till backup.
Citera
2014-06-25, 09:51
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hihi, nu du nu jag köpt en samling med tidningen Vakttornet, Jehovas Vittnens tidning, drygt 4000 ex, bara 45000kr tror ni FBare den kan bli värt nåt ?

Edit: Vad är din sida av argumentet för att 4000 ex, Vakttornet skulle en dag bli värt mer än 45000kr?
Senast redigerad av bom 2014-06-25 kl. 10:04.
Citera
2014-06-25, 10:29
Medlem
orezs avatar
Tänker försöka klargöra endel saker du har fått om bakfoten, saker du beskriver är helt bortom all verklighet.

Citat:
Ja jag skrev för länge sen om bitcoins (blev dock refuserat) här är en del av det:

Men alla valutor har haft problem med inflation, det är välan ett naturligt fenomen att valutorna inflaterar efter ett tag.

Alla valutor har någon sorts inflation, det handlar om att folk skall inte ligga och spara på sina pengar utan pengar skall förlora värdet och användas istället. Jag vet inte om det är rätt väg att gå eftersom detta system börjar krackelera. Riksbanken arbetar idag bara för att få tillväxten att öka och skiter fullständigt i pengarnas välmående. Bitcoin har en automatisk utdelning av nya Bitcoins upp till maximalt 21 miljoner, vilket jag kan tycka är vettigt att istället göra som riksbankerna gör idag trycka nya pengar och sedan låter bankerna pyssla på med Fractional-reserve banking.

Citat:
Om bitcoin faller kanske många väljer att sälja o då faller den ännu mera.

Samma saker sker i nationsvalutorna också. Svenska valutan under 90-talets finanskris berodde delvist på just det fenomenet. Kolla upp mannen George Soros. Så det är inte bara Bitcoin som lider av att folk vill rädda sitt skinn då skiten träffar fläkten.

Citat:
Verkar fånigt att ha begränsat till ca 21 milj BC, de flesta centralbanker verkar välja att trycka fler sedlar om de märker att handeln ökar.

Begränsningen av 21 Miljoner Bitcoins är inte fånigt det bygger på begränsningen av hur precist en dator kan beskriva ett flyttal (flyttal är siffror med decimaler) det ligger på 2^53 och Bitcoin ligger på 2^50.9 dvs just under. dvs strax under 51 bitar för att beskriva ett tal. 21 miljoner hela Bitcoins som kan delas upp i minsta beståndsdelen Satochi dvs 0.00000001 BTC. 21 miljoner Bitcoins är inget problem!

Citat:
Det som är bra tycker jag att överföringen kostar inget - men om du förlorar lösenordet ellr
din bitcoin identitet / kontonr så är pengarna rökta om du reggat det anonymt, så jag fattat det,

Bitcoin har inte något med identitet eller konto, det är kryptologins egenskaper som finns i grunden, den adress du skickar och tar emot Bitcoins med är en hash av en publik nyckel, den publika nyckeln har en kompis som är en privat nyckel, den privata nyckeln är det väsentliga, det är denna som du kan signera överföringar med mot en annan publik nyckel. Det hela bygger på asymmetrisk kryptologi. Det viktigaste är att spara din privata nyckel har du den i besittning har du också full kontroll över transaktionerna som är signerade mot dess publika nyckel. Sparar du den på ett bra sätt så blir aldrig dina pengar rökta.

Känns något mycket bättre än att detta skulle ske Banks stake claim to Government's record haul of dormant savings cash där kan vi kalla maktlöshet.

Citat:
De kan väl heller inte ärvas vad jag fattar det som

Bitcoins kan ärvas precis som vilken tillgång som helst, det som är säkerheten i Bitcoin är också problemet just då folk skall ärva. Det går att lösa att sina nära och kära kan få tillgång till Bitcoin då man väl är död, Paper Wallet är en lösning.

Citat:
Ett problem kan bli med bitcoin är om ingen vill köpa bitcoin längre så blir det ju så att säja ingen växelkurs giltig längre, o då faller hela systemet ihop, alltså måste bitcoin agera precis som en centralbank o köpa o sälja sina egna men även andra valutor, det kan oxå innebära att man måste generera fler bitcoins för att få fart på trafiken igen

Det bygger på tillgång och efterfrågan, att går att sälja till vilket pris som helst, det kommer att alltid finnas en köpare.

Citat:
Dessutom kan ngn i bitcoin projektet kanske sno åt sig anv konton osv, o tömma deras spargrisar, genom att transarna e anonyma kan de inte få fast den sm gjort det

Än en gång, det finns inga konton. Bitcoin har en öppen källkod, algoritmerna och hanteringen av transaktioner är helt öppen att syna. Att utvecklarna av Bitcoin har lagt till bakdörrar upptäcks! och ligger de och väntar på att kunna sno åt sig Bitcoins så skulle någon redan ha listat ut hur det går till.

Citat:
Fast jag ser ett annat problem med detta, att flera aktörer skulle vilja skapa digital valuta,
o det kan ju sluta hur illa som helst ? Vad säjs om Apple-pengar ? som bara går att anv på Apple -maskiner?

Finns tre stycken olika typer av virtuella valutor
  1. Slutna
  2. Enkelriktade
  3. Dubbelriktade

Bitcoins är dubbelriktad dvs du kan köpa och sälja Bitcoins mot en valfri valuta, Slutna virtuella valutor är vad som oftast finns i olika spel World of Warcraft, Eve-Online osv du hittar saker i spelet som genererar spelets egna valuta, Gold i WoW och ISK i EVE-online. Enkelriktade virtuella valutor hittar du lite varstans SAS flygbonusar, Amazons credits, ja i stort sett alla kundbonusar i form av poängsystem för att man utnyttjar deras tjänster, du kan inte växla dem till annan valuta utan du kan bara köpa in dig i poängen.

Dubbelriktade virtuella valutor finns det en hel massa redan här kan du finna många av dem
Crypto-Currency Market Capitalizations och det finns ännu inget problem med det.

Att Apple-pengar skulle ta över är osannolikt då är Apple som ensam aktör och har kontroll över, vilket är totala motsatsen till Bitcoins.

Citat:
En del länder hade tidigare guld- resp silvermyntfot vilket betydde kort o gott att värdet på valutan var fixt i förhållande till guldet/silvret. Därför var guld så värdefullt. Och valutan var stabil.

Jo endel länder hade det, även Sverige hade det fram till 70-talet kunde du lösa ut dina pengar till värdet av guld som sedeln var säkrad av. Detta är helt bortblåst idag och finns ingen säkerhet i guld längre i valutorna. Bara trycka nya sedlar om man nu så vill. Guld har en egenskap som Bitcoin, det finns ett begränsat antal.

Citat:
En annan alternativ bank är den sk JAK-banken som har sk sparpoäng som huvudsaklig kapitalberäkningsgrund.

Att skapa en bank för utlåning av Bitcoins med kapitalberäkningsgrund hade kunnat gå hem, men det blir tungt att driva banker med utlåning av Bitcoins, antalet användare av Bitcoins är inte nog stort i dagsläget så ditt kontor skulle ha få kunder.

Citat:
Finns det ens ngn bank som har sitt kapital i bitcoin och dessutom lånar ut bitcoin ? Nej jag tror inte det va?

Samma som tidigare finns inte efterfrågan på det idag.

Citat:
Och att BC är begränsad till 21 milj BC är ju väldigt snarlikt en aktie-stock, om ni nu vet hur aktie handel går till - nyemissioner mm, osv...

Det enda som kan jämföras med nyemisioner av Bitcoins är de som får belöning för att de utför ett arbete för att lägga till transaktionerna i blockkedjan. Dvs maximalt 21 miljoner Bitcoins

Citat:
Lite skrattretande att det krävs mer och mer exponentiell datakraft för att mina bitcoins, det blir ju löjligt, om 50 år går all jordens elström åt att mina BCs - och efsom BC-kapitalisterna äger produktionsmedlen - det finns ingen ström kvar till allt annat ?

Nätverket anpassar svårighetsgraden automatiskt efter kravet att det skall genereras ett nytt block var 10e minut. Eftersom fler och fler har valt att börja gräva efter bitcoins med specialdesignade processorer så har svårighetsgraden ökats, börjar det vara att det inte är lönt att gräva Bitcoins längre kommer många att försvinna och svårighetsgraden sänks. Det är en balansgång.

Lite tillägg: Bitcoins där går det att förstå precis minsta detalj hur transaktioner förs, det går att i minsta detalj förstå hur nya bitcoins kommer till världen, det går också att se hur bitcoins verifieras så det inte finns dubbla av samma bitcoins. Detsamma existerar inte i bankvärlden, det är få som vet hur riksbanken och bankerna arbetar för att sätta nya pengar i omlopp, transaktionerna mellan VISA-kortet vet ingen hur det går till i detalj i alla stegen. Hur kan vi vara säkra att det inte fuskas hejvilt i nationsvalutorna?

Edit: Typo
Senast redigerad av orez 2014-06-25 kl. 10:56.
Citera
2014-06-25, 18:42
Medlem
Köpte bitcoins från btcx för 2000 kr men när jag omvandlar med preev så blir det 1800 kr är det normalt ?
Citera
2014-06-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom

Edit: Vad är din sida av argumentet för att 4000 ex, Vakttornet skulle en dag bli värt mer än 45000kr?

Hhaha, ja det är lita uppåt väggarna ja- fick hjärnsläpp - jo jag försöker lura andra att köpa Vakttornet så att jag själv kan kassera in vinsten ungefär som man kränger värdelösa aktier i gruvföretag som inte finns osv...

Citat:
Ursprungligen postat av orez
Tänker försöka klargöra endel saker du har fått om bakfoten, saker du beskriver är helt bortom all verklighet.....

Det var en jättebra utläggning ni har skrivit, jag tycker kanske att ni kan posta även på andra forum om detta. Tex svenska bitcoin föreningen

Vi har kanske 5 milj hushåll här i Sverige, om man gissar att varje använder sitt kreditkort 3 ggr/dagen och varje transaktion tjänar kortföretagen en krona (hypotetiskt), det blir 15 milj om dagen = 5475 milj kr/året - Vart används dem pengarna ?

Svenskarna är dumma som låter amerikanska företag VISA MASTERCARD sköta våra betalningar

Ingen vet väl hur bankerna använder kortavgifterna heller ?

Hur mycket betalas i royalty till VISA MASTERCARD varje år ifrån Sverige ?

Men om man blir blåst av att kreditkortet blivit skimmat elr ngt annat så finns ju chansen att få tillbaka kosingen. Jag har en vän som blev skimmad på ca 75000kr på kreditkortet i Estland om jag inte minns fel...

Men om du blir blåst på bitcoins - då har du ingenstans att klaga ? Eller ?

Möjligheten finns ju också att ngn kan sätta upp speglade nätverk och rentav sälja falska bitcoins ?
Efterhand som bitcoin blir mer o mer accepterat så kommer folk att fsöka skapa supervirus som ska sno bitcoinen, och då finns ingen chans att få dem tillbaka heller ?

Nja, jag ska inte säga att jag är ngn expert på bitcoin/e-valutor, det var bara mina rudimentära kunskaper/okunskaper i området sm gjorde att jag skrev som jag skrev.

Det är bra att ni klarlägger och rättar mig i detta ämne, - jag är klart imponerad över era svar, att ni har så bra kolll på detta.

Jag ser faktiskt dock historiska paralleller i USAs historia, då var ju förr inte USA bildat och varje delstat hade sin egen finansverksamhet. Nu var ju USA byggt på frihets tänkande, liberalism från franska revolutionens ideer.

Så jag skulle kunna kalla bitcoin för en libertin-valuta, det är bara ett påhittat namn, Dvs en sann frihetsälskande amerikansk nationalekonoms våta dröm (??)

Dvs en valuta som en eventuell stat ellr land inte kan påverka utifrån, utan som följer sina egna spelregler.

Alltså för länge sen i USA fanns det många banker som gav ut egna pengar, så dollarn var inte allenarådande. Men tyvärr blev det mycket konkurser, tex beskrivet i Wilhelm Mobergs Utvandrarna där de förlorade stora pengar pga ogiltiga sedlar mm.

Dessa valutor hade dålig finansiering förstås eftersom de konkursade.

Dagens vanliga valutor regleras ju av respektive riksbank och tur är väl det, det skulle ju inte vara kul om kurserna svajade mycket från dag till dag. Idag kostar bensinen 15 kr/litern men nästa vecka kostar den 45kr/litern, det skulle inte vara så kul ?

Jag menar bara att de valutor som skapats och inte haft något större centralt samarbete med andra centralbanker haft svårt att överleva. Tex Mugabes Zimbabwe, öststaterna med den sovjetiska rubeln som var värdelösa utanför Öst, kunde inte växlas in till dollar ex-vis.

US-Dollarn har ju en särställning bland valutor eftersom det är så många fler än bara Federal Reserve som har intresse att dollarn håller sig någorlunda stabil, och närapå all världshandel sker med dollar som betalningsmedel.

Respektive länders centralbanker försöker ju hålla sin valuta rätt så stabil, och därför köper de o säljer andra valutor hela tiden - Det är ju helt emot ett liberalt ideal, att valutan ska röra sig istället ?

Under den gamla kommunist-tiden så fanns det ju väldigt snurriga ideer om kommunistisk ekonomi,
och det är intressant att studera dessa ideologiska kullerbyttor - Det är egentligen ganska fantastiskt/men groteskt att en sådan tid har existerat.

Fortfarande är ju Kina influerat av dessa ideer, och man kan ju undra hur Kinas centralbank resonerar gentemot utlandsekonomierna??

Ja George Soros ja, en sann råkapitalist - jag tycker det är fel sätt att tjäna pengar, men vad ska jag säja, rik är han iallafall. Stenrika personer kan ju ställa till med mycket jäkelskap, fast de kanske inte menat det från början. Jag menar att bara för att man är rik och ser en möjlighet att tjäna mycket pengar så kan det vara bättre i det långa loppet att strunta i det, man behöver inte tjäna på allt, eller hur ?

Egentligen ligger det här med e-valuta mycket utanför min kunskap men kommer att följa tråden en del framöver, den är i vart fall helt klart intressant.
Citera
2014-06-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Lite tillägg: Bitcoins där går det att förstå precis minsta detalj hur transaktioner förs, det går att i minsta detalj förstå hur nya bitcoins kommer till världen, det går också att se hur bitcoins verifieras så det inte finns dubbla av samma bitcoins. Detsamma existerar inte i bankvärlden, det är få som vet hur riksbanken och bankerna arbetar för att sätta nya pengar i omlopp, transaktionerna mellan VISA-kortet vet ingen hur det går till i detalj i alla stegen. Hur kan vi vara säkra att det inte fuskas hejvilt i nationsvalutorna?

När traditionella valutor är påtvingade och stängda är Bitcoin helt frivilligt och öppet. Detta möjliggör nya former av studier för ekonomer och forskare. Ladislav Kristoufek på Karlsuniversitetet har studerat vad som driver bitcoinvärdet och menar att detta skulle vara omöjligt att genomföra för traditionella valutor p.g.a. deras stängda och hemliga natur:
Citat:
Compared to the standard currencies such as the US dollar, the euro, the Japanese yen and others, bitcoin shines due to an unprecedented data availability. It is completely unrealistic to know the total amount of the US dollars in the worldwide economy on a daily basis. However, bitcoin provides such information on daily basis, publicly and freely.
Citera
2014-06-25, 22:04
Medlem
Citat:
Men om man blir blåst av att kreditkortet blivit skimmat elr ngt annat så finns ju chansen att få tillbaka kosingen. Jag har en vän som blev skimmad på ca 75000kr på kreditkortet i Estland om jag inte minns fel...
Men om du blir blåst på bitcoins - då har du ingenstans att klaga ? Eller ?
Kreditkort är en 50-talsteknik som bygger på "pull" istället för Bitcoins "push". Man märker ganska snabbt att upplägget för kreditkorten är helt vansinnigt om man tänker efter en minut. Man ger alltså varje handlare åtkomst till sitt bankkonto där de ska hämta den summa pengar vi kommit överens om. Inget hindrar dem att senare hämta mer pengar på ditt konto om de önskar. Istället för att förhindra detta så har kreditkortsföretagen gigantiska bedrägeriavdelningar som betalar tillbaka pengar om du skulle råka ut för ett bedrägeri.
När det gäller Bitcoin är upplägget det omvända vilket enligt mig är mycket mer rimligt. Handlaren lämnar ut sin bitcoinadress dit den som vill frivilligt kan skicka pengar. Adressen och transaktionen är fritt fram för vem som helst att läsa utan att de för den sakens skull kan stjäla några pengar. Skulle kreditkortsuppgifter däremot hamna i orätta händer ser du snart ditt bankkonto tömmas.

Citat:
Möjligheten finns ju också att ngn kan sätta upp speglade nätverk och rentav sälja falska bitcoins ?
Bitcoinprogramvaran ansluter till hundratals slumpmässiga andra noder för att verifiera blockkedjan. Om du ska spegla nätverket måste du lura mig att ansluta till dina noder med din falska blockkedja. Frågan är om det ens är möjligt eftersom mitt program lätt ser att din falska blockkedja inte stämmer överens med den tidigare nedladdade kedjan. Om du är extra paranoid går det även att tvinga programmet att endast ansluta till noder du vet är äkta och litar på.

Citat:
Efterhand som bitcoin blir mer o mer accepterat så kommer folk att fsöka skapa supervirus som ska sno bitcoinen, och då finns ingen chans att få dem tillbaka heller ?
När det gäller Bitcoin går det faktiskt att skydda sig även mot superdupervirus. Med hjälp av Bitcoin Armory kan du skapa och lagra dina nycklar på en offlinedator som aldrig ansluts till internet. Det går då fortfarande att skicka pengar till plånboken men för att skicka ifrån den måste ett USB-minne eller CDR-skiva användas för att godkänna transaktionen på en onlinedator. Dina nycklar lämnar alltså aldrig offlinedatorn och är därmed omöjlig att sno dina bitcoin via internet.
Är du extra extra paranoid går det att dela upp en nyckel i t.ex. sju offlinedatorer och placera dem i var sin världsdel där det krävs åtkomst till alla för att kunna spendera pengarna

Citat:
Nja, jag ska inte säga att jag är ngn expert på bitcoin/e-valutor, det var bara mina rudimentära kunskaper/okunskaper i området sm gjorde att jag skrev som jag skrev.
Jag var också på din nivå en gång i tiden men upptäckte snart att varje aspekt av Bitcoin är väl genomtänkt. Det krävs lite vilja att läsa på om man ska förstå exakt hur systemet är uppbyggt och varför inte gamla farhågor gäller längre. I processen att ta reda på hur kryptovalutor fungerar inser man snart att man måste ställa sig en väldigt fundamental fråga: Vad är pengar?

Citat:
Jag menar bara att de valutor som skapats och inte haft något större centralt samarbete med andra centralbanker haft svårt att överleva. Tex Mugabes Zimbabwe, öststaterna med den sovjetiska rubeln som var värdelösa utanför Öst, kunde inte växlas in till dollar ex-vis.
Alla fiatvalutor är designade att bara hålla under en begränsad tid eftersom de bygger på att skulderna hela tiden ökar och ökar. Det finns inte pengar nog att återbetala alla gemensamma skulder. En fiatvaluta lever i genomsnitt i 27 år. I Zimbabwes fall gick det bara mycket snabbare. Jag läste nånstans att som nyfödd amerikan är man i genomsnitt skuldsatt för 1,4 miljoner dollar.

Citat:
Egentligen ligger det här med e-valuta mycket utanför min kunskap men kommer att följa tråden en del framöver, den är i vart fall helt klart intressant.
Fortsätt att läsa på och du ser snart möjligheter som aldrig tidigare har funnits. Det faktum att kryptovalutor är fria och har en öppen källkod öppnar för en snabb utveckling. Det finns inget företag eller organisation som kan hindra dig, eller där du behöver be om lov, att utveckla nya tjänster. Du kan vara säker på att massor av tillämpningar och idéer kommer att testas där vissa lyckas och andra fallerar i en öppen marknad.

Tidigare i tråden har det talats om att ladda bilar med bitcoin som delas mellan fordonen beroende på hur snabbt man kör. Har du bråttom kan en liten summa skickas till andra bilar som håller sig i den långsamma filen. Du kommer fram snabbare mot betalning och när du inte har bråttom kan du få delar av bensinen betald av andra

Någon talade om en läskautomat som tar emot bitcoin av kunderna och automatiskt beställer påfyllning och betalar den mest prisvärda leverantören för dagen när burkarna börjar ta slut.

Du kan säkert själv komma på fler smarta lösningar nu när möjligheten finns
Citera
2014-06-25, 23:55
Medlem
orezs avatar
Citat:
Vi har kanske 5 milj hushåll här i Sverige, om man gissar att varje använder sitt kreditkort 3 ggr/dagen och varje transaktion tjänar kortföretagen en krona (hypotetiskt), det blir 15 milj om dagen = 5475 milj kr/året - Vart används dem pengarna ?

Svenskarna är dumma som låter amerikanska företag VISA MASTERCARD sköta våra betalningar

Ingen vet väl hur bankerna använder kortavgifterna heller ?

Hur mycket betalas i royalty till VISA MASTERCARD varje år ifrån Sverige ?

Tack så mycket.

Jag har själv funderat många gånger om kortavgifterna och transaktionsavgifterna som VISA/Mastercard tar ut av oss kunder samt försäljarna. Det är många gånger man ser lappar som säger köp under 20 kr behandlas inte med kort, det är för att vinsten äts upp av transaktionsavgiften så det är inte ens lönt att sälja.

Var pengarna går, har jag fan inte det blekaste, men stor del utanför landets gränser. Det flödar. Det snygga är att ingen gör något åt det, bankerna vill slippa kontanhanteringen men ingen aktör skapar ett svenskt kortsystem eftersom visa/mastercard fungerar i princip hela världen. Det läskiga är att man sätter hela distributionen av pengar mellan säljare och köpare i händerna på enorma amerikanska företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in