2012-12-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Gå till banken och gör en SEPA (EU) betalning, uppgifterna finns om du går in under "Add funds" på Mt.Gox. Dock lär det kosta en del av göra en sådan betalning via ett bankkontor då det kostar några tior om man gör det via internetbanken.

Hur pass anonym är man om man betalar via internetbanken?
Insättning av kontanter kan man göra utan att legitimera om man går in på banken va? Fast man blir ju filman när man är där inne förstås
Citera
2012-12-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newb3
Hur pass anonym är man om man betalar via internetbanken?
Insättning av kontanter kan man göra utan att legitimera om man går in på banken va? Fast man blir ju filman när man är där inne förstås

Via internetbanken kan de spåra vart pengarna går såklart, men om du flyttar runt dina bitcoins mellan olika wallets så är det omöjligt att se vad du verkligen köper för dom. Angående att göra en kontantinsättning kan jag tänka mig att banken gärna vill att man är kund hos dom för att kunna göra en EU-betalning.

Nu har jag inte testat denna metod själv, men det skulle göra det väldigt svårt att spåra om det fungerar.

1. Köpa ett Spendon Mastercard hos Pressbyrån med den summa man ska köpa bitcoins för.
2. Använda kortet på tjänsten https://www.betalo.se och betala in till bankgirot som Kapiton använder.
3. Pengarna finns på kapiton och du kan shoppa, utan att du angett några som helst personuppgifter.

Sålänge kiosken/butiken du köper ditt spendon på inte har några övervakningskameror och du använder VPN på internet så ser jag inte hur de skulle kunna spåra dig.
Citera
2013-01-02, 09:51
Medlem
Bitcoins är nu nytt för mig, ag har läst runt lite och har några frågor Jag har swedbank och vill betala bitcoinsen med internetbanken. Kan jag göra det på btcx? Vad väljer jag då isåfall bland alternativen?

Kan jag sedan från btcx få bitcoinsen till en wallet på Blockchain.info sedan vidare till SR? Borde allt göras via Tor? Menar alltså även besöken på btcx och blockchain?

Kommer jag vara iallafall ganska anonym? Kan mina pengar från banköverförningen spåras från blockchain till SR, för vad jag förstått det så ska blockchain vara anonymt?

Ja, det blev lite funderingar men känner att jag behöver veta lite kring detta innan.
Citera
2013-01-02, 18:13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabraninja
Kan jag sedan från btcx få bitcoinsen till en wallet på Blockchain.info sedan vidare till SR? Borde allt göras via Tor? Menar alltså även besöken på btcx och blockchain?
Tor skadar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabraninja
Kommer jag vara iallafall ganska anonym? Kan mina pengar från banköverförningen spåras från blockchain till SR, för vad jag förstått det så ska blockchain vara anonymt?
Bitcoin är inte anonymt, utan psuedonymt. Alla transaktioner är publika, men bitcoinadresserna är så anonyma som man gör dem.

Pengarna i det här fallet kommer skickas från adress A -> adress B -> adress C. A är btcx, B är Blockchain och C är Silk Road. Alla kan se att adress A skickade pengar till adress B som skickade vidare dem till adress C, men man kan inte se ägaren till adresserna genom att kolla på bitcoin-nätverket, men någon skulle exempelvis kunna fråga btcx vad de vet om ägaren till adress B.
Citera
2013-01-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Tor skadar inte.

Bitcoin är inte anonymt, utan psuedonymt. Alla transaktioner är publika, men bitcoinadresserna är så anonyma som man gör dem.

Pengarna i det här fallet kommer skickas från adress A -> adress B -> adress C. A är btcx, B är Blockchain och C är Silk Road. Alla kan se att adress A skickade pengar till adress B som skickade vidare dem till adress C, men man kan inte se ägaren till adresserna genom att kolla på bitcoin-nätverket, men någon skulle exempelvis kunna fråga btcx vad de vet om ägaren till adress B.

Okejtack för att jag fick lite mer klarhet. Så jag skulle lika gärna kunna föra över bitcoinen från btcx direkt till SR utan större skillnader på spårnings fronten? Hur skulle du valt att göra för att vara så säker som möjligt. Eller har du något tips till mig? Gärna så enkelt som möjligt också.
Citera
2013-01-03, 12:57
Medlem
Blir TOKIG på detta..
Har inget giltigt leg för MT.gox så kan ej handla där..
btcx.se tar ej emot beställningar före fredag....
Bitcoin Nordic får jag inte att funka, hittar helt enkelt inte banken när jag försöker på swedbank.
Fick 2 addresser i mailen men den finns inte?!

Citat:
For SEPA / International Transfers (send in Euros to save on fees!):
IBAN: ************
Swift/BIC: *******
Bank name: Nordea
Bank country: Denmark
Recipient name: Bitcoin Nordic
Address: Langagervej 15, st.1, 2500 Valby, Denmark

If you have trouble with the above account for international payments, use this (send in Euros to save on fees!):
IBAN: *******
Swift/BIC: ******
Bank name: Danske Bank
Bank country: Denmark
Recipient name: Bitcoin Nordic
Address: Langagervej 15, st.1, 2500 Valby, Denmark

Är så frustrerad att jag vill bryta av tangentbordet på mitten.... Varför ska det vara sådant jäva tjorv för?
Citera
2013-01-03, 23:12
Medlem
jonness avatar
varför måste man skicka in bild på leg? både på mt.Gox och btcx.se krävs det? Hur gör man? Kan man photoshopa namn tex?
Citera
2013-01-04, 01:04
Medlem
Sockerbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnes
varför måste man skicka in bild på leg? både på mt.Gox och btcx.se krävs det? Hur gör man? Kan man photoshopa namn tex?

Scanna leget med en vanlig kontorsscanner. Har du ingen så kan du nog hitta en på ditt lokala bibliotek.

Jag skulle tro att man kan photoshopa bilden men det finns bildanalysverktyg som kan snabbt visa vilka områden som du ändrat på om du inte varit väldigt noga med förfalskningen. Visst syns det kanske inte med blotta ögat men är effekterna på bland annat komprimeringsartefakter synliga med rätt verktyg. Sedan finns är det ju oftast en del underliga mönster, t.ex. vågiga linjer, och annat på ID-handlingen självt som kan påverkas av redigeringen.

Med tanke på hur mycket pengar som Mt.Gox hanterar så har dom förmodligen en bunt nissar i t.ex. Indien som bara sitter och kollar inskickade ID-handlingar.
Citera
2013-01-04, 14:39
Medlem
Rabbitspirits avatar
Har Swedbank och undrar om det går att sätta in pengar från internetbanken till Bitcoinnordic, intersango eller Kapiton. Vilken av de tre tar emot swedbank och hur anonymt det då blir med internetbank.
Ska använda det till SR om det är relevant.

Edit: Är de två andra namnen samma valuta? Är helt snurrig.
Senast redigerad av Rabbitspirit 2013-01-04 kl. 14:42.
Citera
2013-01-05, 13:40
Medlem
nakedjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnes

Det har att göra med pengatvättslagar. På btcx kan man köpa upp till en viss summa per dag utan att legitimera sig, på mtgox måste man vad jag vet vara "verifierad" med legitimation för att få handla över huvud taget.

Hos btcx kan du lägga flera beställningar, över tor såklart, med olika e-postadresser och bitcoinadresser. Tänk på att det på lång sikt är kontraproduktivt att göra så eftersom det kommer tvinga btcx att införa lika strikta regler som mtgox.

Hos mtgox borde du kunna använda ett falskleg som du köpt via SR. Jag skulle gissa på att photoshoppade id-handligar är ett ganska vanligt problem för mtgox och att de därför har någon form av mekanism för att upptäcka sådana. Tänk på att du dessutom måste legitimera dig på banken när du ska föra över pengar till mtgox (det behöver du inte hos btcx eftersom det är en inrikesöverföring).

edit: Såg att btcx inte längre tillåter beställningar via Tor. Med andra ord får du ta på dig kepsen, solglasögonen, huvtröjan, etc och glida ner till det lokala biblioteket istället.
Senast redigerad av nakedjunkie 2013-01-05 kl. 13:43.
Citera
2013-01-06, 11:30
Medlem
80-talists avatar
Hm, bara jag som har problem med att kapiton är väldigt långsamma just nu? Försökt skicka lite coins till min wallet, men gått mycket mer än två timmar nu och inget har dykt upp än.
Citera
2013-01-06, 13:12
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Hm, bara jag som har problem med att kapiton är väldigt långsamma just nu? Försökt skicka lite coins till min wallet, men gått mycket mer än två timmar nu och inget har dykt upp än.
Som vanligt, det första man gör när en transaktion dröjer är att kolla upp sin adress på blockchain.info. Då kan man se ifall coinsen är skickade eller inte. Om du hittar transaktionen på blockchain så har kapiton skickat dem och felet ligger i din ände. Finns det ingen transaktion där så får du maila dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in