2013-01-06, 13:46
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Som vanligt, det första man gör när en transaktion dröjer är att kolla upp sin adress på blockchain.info. Då kan man se ifall coinsen är skickade eller inte. Om du hittar transaktionen på blockchain så har kapiton skickat dem och felet ligger i din ände. Finns det ingen transaktion där så får du maila dem.

Ingen transaktion på blockchain, så jag har mailat kapiton. Det rörde sig bara om småslantar, vill spela lite SatoshiDice så ingen större kris Tack för ett snabbt svar dock.
Citera
2013-01-06, 16:39
Medlem
Om det tar tid innan en bitcointransaktion går iväg beror det antagligen på att avsändaren har snålat och inte betalat någon transaktionsavgift. Alla pooler tar inte in sådana transaktioner i blocken, så då får man vackert vänta tills ett block hittas av en pool som tar in gratistransaktionen.

Om man vill att en transaktion ska komma fram snabbt är det bäst att betala transaktionsavgiften.
Citera
2013-01-06, 17:00
Medlem
Inge som har tid och möjlighet att skriva ihop en guide till alla nybörjare?

Hur man gör i 1,2,3 steg och vad man ska tänka på för att hålla sig så anonym som möjligt?
Citera
2013-01-06, 17:02
Medlem
epiks avatar
Det var några år sedan jag använde Bitcoins och har glömt av en hel del. Har några frågor jag hoppades någon kunde svara på.

1. Om jag har en plånbok hos t.ex. Blockchain.info, måste de som skickar bitcoin till mig vara medlem där eller kan de skickar vart de vill från?
2. Är det säkert med tjänster som Blockchain.info eller bör jag använda plånboken som man kan ladda ner från Bitcoins hemsida?
3. Hur svårt är det att överföra Bitcoins till Nordea?
Citera
2013-01-06, 18:14
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Via internetbanken kan de spåra vart pengarna går såklart, men om du flyttar runt dina bitcoins mellan olika wallets så är det omöjligt att se vad du verkligen köper för dom. Angående att göra en kontantinsättning kan jag tänka mig att banken gärna vill att man är kund hos dom för att kunna göra en EU-betalning.

Nu har jag inte testat denna metod själv, men det skulle göra det väldigt svårt att spåra om det fungerar.

1. Köpa ett Spendon Mastercard hos Pressbyrån med den summa man ska köpa bitcoins för.
2. Använda kortet på tjänsten https://www.betalo.se och betala in till bankgirot som Kapiton använder.
3. Pengarna finns på kapiton och du kan shoppa, utan att du angett några som helst personuppgifter.

Sålänge kiosken/butiken du köper ditt spendon på inte har några övervakningskameror och du använder VPN på internet så ser jag inte hur de skulle kunna spåra dig.

Tyvärr verkar inte Betalo vara anonymt: "När du blir kund hos Betalo kan du registrera dig antingen med din folkbokföringsadress eller med e-legitimation."
Citera
2013-01-06, 19:58
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Om det tar tid innan en bitcointransaktion går iväg beror det antagligen på att avsändaren har snålat och inte betalat någon transaktionsavgift. Alla pooler tar inte in sådana transaktioner i blocken, så då får man vackert vänta tills ett block hittas av en pool som tar in gratistransaktionen.

Om man vill att en transaktion ska komma fram snabbt är det bäst att betala transaktionsavgiften.
Blockchain.info håller koll på transaktioner som inte har hamnat i ett block också, men jag vet förvisso inte om dessa syns i deras sökfunktion. Så om en transaktion inte finns med där heller så beror det på något annat, exempelvis att avsändaren genomför transaktioner manuellt. Jag vet inte hur kapiton gör dock.

Cool sida där man kan se alla okonfirmerade transaktioner (eller alla som har nått fram till blockchains nod iaf) som uppdateras i realtid:
http://blockchain.info/sv/unconfirmed-transactions
Citera
2013-01-07, 02:02
Medlem
riXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Blockchain.info håller koll på transaktioner som inte har hamnat i ett block också, men jag vet förvisso inte om dessa syns i deras sökfunktion. Så om en transaktion inte finns med där heller så beror det på något annat, exempelvis att avsändaren genomför transaktioner manuellt. Jag vet inte hur kapiton gör dock.

Cool sida där man kan se alla okonfirmerade transaktioner (eller alla som har nått fram till blockchains nod iaf) som uppdateras i realtid:
http://blockchain.info/sv/unconfirmed-transactions

Även transaktioner med 0 confirmations syns på den vanliga adressidan på blockchain.info, kommer upp efter ett par sekunder.
Citera
2013-01-07, 15:02
Medlem
Kanske inte ska ge mig in i det här när jag inte riktigt förstår hur jag ska göra. Tänkte se om någon här ville hjälpa mig.

Det jag har gjort än så länge är att:

1. Gjort ett konto på silk road.
2. Laddat ner Bitcion - plånbok.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få in bitcions i min plånbok. På https://btcx.se/ står det att man ska skriva in en e-mail, ska jag då göra en anonym eller kan jag bara gå in på outlook.com och göra en helt vanligt?

Sen frågar den efter en Bitcoin adress, någon som vill förklara vad det är?
En grej till, Swedbank finns inte att välja som ni säkert vet, men Swish finns. Och Swedbank har ju Swish som en tillägstjänst. Kan jag använda den?

Och sist men inte minst, kan jag verkligen sätta mig i skiten om jag handlar från silk road?
Jag vill ju bara ha lite hasch..
Senast redigerad av thewizzard 2013-01-07 kl. 15:26.
Citera
2013-01-09, 14:40
Medlem
Gicka666s avatar
Jag har en fråga,

Började ganska nyligen med bitcoins, satte igång allt och det funkar, kör via BitClockers pool.

saken är dock att i GUIMiner så har jag 354 accepted, men i bitclockers så har jag bara 139 (båda två går uppåt i samma hastighet) alltså 215 st accepted har "försvunnit"? något jag misst eller?

EDIT: Jag fattar att det tar lite tid att uppdateras och så, men det ska inte vara så mycket att det är 215 som går missing?
Senast redigerad av Gicka666 2013-01-09 kl. 14:57.
Citera
2013-01-09, 18:21
Medlem
Jag undrar om det är någon som vet en bra sida att köpa bitcoins utan banköverföring så att det går snabbt?
Citera
2013-01-10, 13:57
Medlem
Dreamwings avatar
Testade att handla genom MT.Gox nyligen och blir alltid lika konfunderad över summorna i överföringarna. Nu överförde jag t.ex. 500 kr. 550 kr drogs från kontot pga. betalning till utlandet avgift. Pengarna som kom in till Mt.Gox var 423 kr. Alltså har 127 kr försvunnit längst vägen i avgifter?
Finns det något billigare sätt att köpa bitcoins?
Citera
2013-01-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamwing
Testade att handla genom MT.Gox nyligen och blir alltid lika konfunderad över summorna i överföringarna. Nu överförde jag t.ex. 500 kr. 550 kr drogs från kontot pga. betalning till utlandet avgift. Pengarna som kom in till Mt.Gox var 423 kr. Alltså har 127 kr försvunnit längst vägen i avgifter?
Finns det något billigare sätt att köpa bitcoins?

Ja det är normalt. Hos Swedbank kostar en internationell överföring 250 pix.

Rekommenderar att köpa direkt av någon i Sverige som vill sälja BTC, då blir 0 kr i avgift. Finns forum därute som matchar ihop säljare och köpare (kallas OTC, over-the-counter handel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in