2011-06-27, 17:34
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Visst, men vi får väl förutsätta att pistolhotande fortfarande kommer att vara förbjudet även i framtiden.

Du kanske tänker dig Mad Max Beyond Thunderdome? I så fall kanske digital kryptovaluta inte är den bästa lösningen, det stämmer.
Du missförstår mig lite. Självklart skulle det vara olagligt, men det är inte olagligheten som förhindrar rån idag. Det är vetskapen att privatpersoner sällan har mer än några tusen kronor hemma. Om folk hade hundratusentals kronor i kassaskåp i källaren skulle de bli konstant rånade (och kanske också mördade för att undanröja bevis). Dessutom så har man vid rån av SEK en hyfsad chans att få tillbaka pengarna då det inte är helt enkelt att gömma undan pengarna. Vid ett rån av bitcoins är det teoretiskt omöjligt att ta tillbaka pengarna.
Citat:
Det är inte alls säkert. Banksystemet innebär ju kostnader för alla inblandade. Om det blir billigare att betala ut lön, och enklare för matbutiken att ta betalt, i BTC så varför inte. Men om det inte behövs några bankkonton spelar ju inte det någon roll.
Jo du har väl en poäng här. Detta ligger dock extremt långt borta, och vägen dit kommer definitivt gå i en mellanperiod när folk lever sina irl-liv med en vanlig valuta och använder bitcoin för specifika saker.
Citat:
Inte så svårt att lägga upp en websida, dock. Och det finns väl ett antal länder som inte nödvändigtvis skulle instämma i den bedömningen.
Nej men du måste även sätta upp ett konto, fixa säkerheten, se till att folk litar på sidan tillräckligt mycket för att blint överföra pengar till ditt konto, för att sedan efter 100-1000 köp få se kontot spärrat och fryst. Tror det är svårt att få det att fungera om staten lägger sig i.

Att föra sina pengar genom ett finansiellt friland utan spärrar på vägen till något obskyrt konto på bitcoin-sidan känns ju ännu mer tveksamt och meckigt, och riskablare.

Enda sättet som jag ser en riktigt framgångsrik framtid för bitcoin är om valutan går att handla med i vanliga etablerade banker/marknadsplatser på samma sätt som andra valutor.
Citera
2011-06-27, 17:48
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
det är inte olagligheten som förhindrar rån idag. Det är vetskapen att privatpersoner sällan har mer än några tusen kronor hemma.

Eller någon kombination av båda orsakerna.

Du menar alltså att banker fyller en viktig funktion i att de är säkra uppehållsplatser.

Då behövs det fysiskt säkrad förvaring av digital information. Företag som tillhandahåller säker förvaring av dina BTC mot avgift? Låter det komplicerat tycker du?

Citat:
Att föra sina pengar genom ett finansiellt friland utan spärrar på vägen till något obskyrt konto på bitcoin-sidan känns ju ännu mer tveksamt och meckigt, och riskablare.

Det måste ju ske omedelbart, givetvis. Att vänta flera dagar som med Mtgox är ju trams.
Citera
2011-06-27, 18:01
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Du menar alltså att banker fyller en viktig funktion i att de är säkra uppehållsplatser.

Då behövs det fysiskt säkrad förvaring av digital information. Företag som tillhandahåller säker förvaring av dina BTC mot avgift? Låter det komplicerat tycker du?

Det är exakt vad jag menar, Fysiskt och digitalt säkrad men enkelt åtkomlig via internet. Typ som en bank med internetbank. Inte helt enkelt att bygga vad jag vet. Inte som att mtgox har kass säkerhet för att de tycker det är kul.

Sen exakt hur man får det hela att vara rånsäkert är ju inte helt uppenbart. Även med en vanlig bank kan man ju tvinga någon att logga in och föra över stora summor till utlandet. Skillnaden är väl återigen att bitcoins är svårare att spåra och kräva tillbaka då man har 0 kontroll så fort de lämnar kontot.
Citera
2011-06-27, 18:17
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Det är exakt vad jag menar, Fysiskt och digitalt säkrad men enkelt åtkomlig via internet. Typ som en bank med internetbank. Inte helt enkelt att bygga vad jag vet. Inte som att mtgox har kass säkerhet för att de tycker det är kul.

Sen exakt hur man får det hela att vara rånsäkert är ju inte helt uppenbart. Även med en vanlig bank kan man ju tvinga någon att logga in och föra över stora summor till utlandet. Skillnaden är väl återigen att bitcoins är svårare att spåra och kräva tillbaka då man har 0 kontroll så fort de lämnar kontot.

Är det elektroniskt åtkomligt har ju inte den fysiska säkerheten så stor betydelse.

Tanken är ju att man inte skall ha några centrala databaser med buffer overflow osv.

Problemet att en stor samling BTC på ett ställe attraherar rånare kan man ju lösa genom att lagra de offline på någon plats med god fysisk säkerhet.
Citera
2011-06-28, 22:49
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Är det elektroniskt åtkomligt har ju inte den fysiska säkerheten så stor betydelse.

Tanken är ju att man inte skall ha några centrala databaser med buffer overflow osv.

Problemet att en stor samling BTC på ett ställe attraherar rånare kan man ju lösa genom att lagra de offline på någon plats med god fysisk säkerhet.

Tills vidare är det väl bara att låsa in ett krypterat USB-minne med bitcoins i ett bankfack, om man är orolig för säkerheten? Mycket säkrare än så kan det väl inte bli? Eller har jag missförstått något?
Citera
2011-06-29, 11:26
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atland
Tills vidare är det väl bara att låsa in ett krypterat USB-minne med bitcoins i ett bankfack, om man är orolig för säkerheten? Mycket säkrare än så kan det väl inte bli? Eller har jag missförstått något?
Man kan till och med göra en s.k. shadow wallet. Man genererar ett nyckelpar från en lång mening som bara du känner till och som är för lång och komplicerad för att brute-forca. Sedan skickar du alla dina bitcoins till den adressen och tar bort alla fysiska spår av nycklarna. Eftersom du kan återgenerera nycklarna med samma fras i framtiden så sparar du dina bitcoins i minnet, och har dem med dig vart du än går.
Citera
2011-06-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Man kan till och med göra en s.k. shadow wallet. Man genererar ett nyckelpar från en lång mening som bara du känner till och som är för lång och komplicerad för att brute-forca. Sedan skickar du alla dina bitcoins till den adressen och tar bort alla fysiska spår av nycklarna. Eftersom du kan återgenerera nycklarna med samma fras i framtiden så sparar du dina bitcoins i minnet, och har dem med dig vart du än går.
Finns det här eller är det en teori, eller ett förslag? Hittar bara saker som tyder på att det är ett förslag, är det ett genomförbart projekt så är det ju en fantastisk idé!

T.ex. här: http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=14100.0
Citera
2011-06-29, 14:13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Det finns inte inbyggt i någon klient, men eftersom krypteringen består utav väletablerade standarder så är det ändå fullt möjligt att generera nycklar utan klienten. Att få in dina nycklar i wallet-filen är det största problemet, men ändå möjligt. Så frågan är vad du menar med ifall det finns. Det är möjligt för användare med datorkunskaper långt över genomsnittet, men knappast rekommenderat att försöka sig på för övriga i dagsläget.

Det finns dock inget tekniskt hinder för att implementera det, och även om det aldrig implementeras i den officiella klienten så är jag övertygad om att någon annan klient kommer göra det i framtiden, förutsatt att bitcoin lever vidare tillräckligt länge.
Citera
2011-06-29, 14:45
Medlem
Citat:
Det finns inte inbyggt i någon klient, men eftersom krypteringen består utav väletablerade standarder så är det ändå fullt möjligt att generera nycklar utan klienten. Att få in dina nycklar i wallet-filen är det största problemet, men ändå möjligt. Så frågan är vad du menar med ifall det finns. Det är möjligt för användare med datorkunskaper långt över genomsnittet, men knappast rekommenderat att försöka sig på för övriga i dagsläget.

Det finns dock inget tekniskt hinder för att implementera det, och även om det aldrig implementeras i den officiella klienten så är jag övertygad om att någon annan klient kommer göra det i framtiden, förutsatt att bitcoin lever vidare tillräckligt länge.
Jag antog redan att det inte fanns implementerat utan undrade mest om det var en möjlig väg att gå - mest undrade jag väl kanske egentligen huruvida det går för sig att generera giltiga nycklar som passar in i och accepteras av systemet (godkänner att du är ägaren till just den nyckeln?) på det viset även om chansen för en krock är infinitesimal - efter att ha läst ett varv till så utgår jag från att så är fallet. Jag har väl inte tänkt mig att göra min egen sån wallet direkt men det här verkar vara en mycket mycket bra feature! Som en decentraliserad bankdosa, ungefär.
Citera
2011-06-30, 09:39
Medlem
Atlands avatar
Citat:

Fascinerande idé! Perfekt för att transportera pengar mellan olika länder, bl.a. Dock, om någon anar att man har gjort så, skulle man fortfarande kunna utsättas för ett rån, genom att man tvingas att med kniv mot strupen återgenerera nycklarna. Så ur den aspekten vore det fortfarande något säkrare att ha ett krypterat USB-minne inlåst i ett bankfack eller motsvarande.
Citera
2011-07-01, 15:07
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atland
Fascinerande idé! Perfekt för att transportera pengar mellan olika länder, bl.a. Dock, om någon anar att man har gjort så, skulle man fortfarande kunna utsättas för ett rån, genom att man tvingas att med kniv mot strupen återgenerera nycklarna. Så ur den aspekten vore det fortfarande något säkrare att ha ett krypterat USB-minne inlåst i ett bankfack eller motsvarande.
Ja, tyvärr är det ju så att den enda slutgiltiga säkerheten i det vanliga banksystemet mot denna typ av rån är att transaktioner går att reversera i efterhand. Om någon under hot tvingar dig att föra över pengar till deras konto så kommer du med hjälp av polisen senare ändå att kunna ta tillbaka pengarna. Detta är ju teoretiskt omöjligt i ett bitcoin-system, så lösningen måste ju bli någonting i stil med att man bara får ta ut en viss mängd pengar per tidsperiod. Detta är ju dock en ganska kraftig begränsning som ger minskad användbarhet.
Citera
2011-07-01, 16:40
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ja, tyvärr är det ju så att den enda slutgiltiga säkerheten i det vanliga banksystemet mot denna typ av rån är att transaktioner går att reversera i efterhand. Om någon under hot tvingar dig att föra över pengar till deras konto så kommer du med hjälp av polisen senare ändå att kunna ta tillbaka pengarna. Detta är ju teoretiskt omöjligt i ett bitcoin-system, så lösningen måste ju bli någonting i stil med att man bara får ta ut en viss mängd pengar per tidsperiod. Detta är ju dock en ganska kraftig begränsning som ger minskad användbarhet.

Jag har dock svårt att se något oöverstigligt problem. Du antyder en möjlighet till skydd, andra har nämnts i tråden. Angående skuggplånbok så skulle man kunna skapa två stycken sådana, en med lite småpengar på och en med de stora pengarna. I den osannolika händelse att man pressas under hot så återgenererar man plånboken med småpengarna i.

Kryptovalutan är på många sätt överlägsen vanliga valutor. Potentiellt skulle den kunna göra hela banksystemet av idag överflödigt, vilket inte vore en dag för tidigt. Det blir intressant att se hur detta utvecklas och hur den kommer att bekämpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in