2012-11-29, 16:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFull
Åhh tack så mycket! har kopierat den genom att dra den och kopiera till mitt usb minne! räcker det lr ska jag göra på något speciellt sätt?
Det räcker. Det finns en funktion för säkerhetskopiering i UIt för bitcoinklienten också men den funktionen gör exakt samma sak som att kopiera filen manuellt. Gäller det en större summa så skadar det ju dock knappast med flera kopior. Har du maximal otur så skulle ju kopieringen till USB-minnet ha råkat bli korrupt eller liknande.

Men följer du rådet i länken och tar bort alla filer i mappen förutom wallet.dat så bör problemet lösa sig utan att du behöver använda säkerhetskopian.
Citera
2012-11-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det räcker. Det finns en funktion för säkerhetskopiering i UIt för bitcoinklienten också men den funktionen gör exakt samma sak som att kopiera filen manuellt. Gäller det en större summa så skadar det ju dock knappast med flera kopior. Har du maximal otur så skulle ju kopieringen till USB-minnet ha råkat bli korrupt eller liknande.

Men följer du rådet i länken och tar bort alla filer i mappen förutom wallet.dat så bör problemet lösa sig utan att du behöver använda säkerhetskopian.
Okej! tack så mycket!
finns det något snabbare sätt att komma åt pengarna än att vänta på bitcoin-qt sega syncronisering? som tur är väntar jag bara på 8 bitcoins så det är inte hela världen om jag skulle förlora dom.

Mvh
Citera
2012-11-29, 21:39
Medlem
hezbollahs avatar
Vart är det säkrast att spara sina bitcions?
Citera
2012-11-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Offline. Skriv ut en offline-wallet, skicka dina coins dit. Lås in papperet i ett bankfack. Se till att använda arkivbeständigt bläck.
Citera
2012-11-29, 23:57
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Som sagt, offline är definitivt säkraste sättet. Du bör skapa plånboken på en dator utan kontakt med internet och sedan ta bort alla spår av den. Om du tänkte återansluta datorn till internet sen så bör du dock vara väldigt säker på att du inte hade någon malware som loggade din aktivitet under tiden du var offline.

Det finns lite olika varianter av offline-wallets:
Paper-wallet - En pappersbit som du skriver ut med en skrivare. Du kan återskapa plånboken genom att scanna en QR-kod med mobilen. Förvara pappret säkert.
Brainwallet - En wallet som enbart finns i din hjärna. Du kan återskapa plånboksfilen i en bitcoinklient genom att komma ihåg ett visst antal slumpmässiga ord. Kolla in Electrum.
USB-wallet - En helt vanlig wallet-fil som har skapats på en dator utan anslutning till internet. Skriv ner bitcoin-adressen till plånboken och spara wallet-filen på ett USB-minne. Helst krypterat också så du skyddar dig mot förlust eller stöld av USB-minnet. Då kan du när som helst skicka extra bitcoins till ditt USB-minne utan att exponera det mot internet.
Armory-klienten har en funktion för att signera transaktioner från en dator som är offline. Så om du har en dator stående så kan du koppla ur internet och installera Armory på den och förvara alla bitcoins offline. Du har en annan Armory-klient på en dator som är online men utan tillgång till din plånbok. Offline-datorn kan signera transaktioner som sparas till en fil som du kan föra över med USB till online-datorn, och skicka ut på bitcoin-nätverket. Något omständigt men bra om du faktiskt är i behov av ett säkert sätt att genomföra transaktioner utan att någonsin exponera plånboken mot internet.
Citera
2012-12-02, 12:49
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opio
Reggade mig på btcx.se idag för att betala en order, dum som jag var så angav jag dennas bitcoin adress som min egen. Vad händer nu, kommer ägaren av adressen få mina "uppgifter" nu ?

Ja och han kommer säkert att söka upp dig och yxmörda dig!
Citera
2012-12-02, 18:59
Medlem
Tropexs avatar
Vad drar Kapiton i ränta? Hittar inte nåt på sidan.
Citera
2012-12-02, 20:11
Medlem
Tropexs avatar
1.35% såg jag nu, så nevermind.
Citera
2012-12-03, 09:25
Medlem
Stompzs avatar
Lade in mina pengar på kapiton tidigt i fredags. Har ännu inte sett skymten av dom..

Tidigare har det endast tagit en dag innan dom kommit in där men nu börjar jag bli frustrerad! Någon som vet varför det helt plötsligt tar så lång tid? Behöver göra en beställning på sr idag för jag bad en kille hålla undan en vara åt mig (som nu är slut).
Citera
2012-12-03, 12:37
Medlem
Tropexs avatar
Eftersom det är helg emellan, kanske? Satte du in pengarna då du sa, så har det ju bara gått ca 24 timmar (banktid).

Förresten, när pengarna kommit in, syns det där uppe till höger på sidan där det står BTC/SEK?

Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Lade in mina pengar på kapiton tidigt i fredags. Har ännu inte sett skymten av dom..

Tidigare har det endast tagit en dag innan dom kommit in där men nu börjar jag bli frustrerad! Någon som vet varför det helt plötsligt tar så lång tid? Behöver göra en beställning på sr idag för jag bad en kille hålla undan en vara åt mig (som nu är slut).
Citera
2012-12-03, 13:13
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Eftersom det är helg emellan, kanske? Satte du in pengarna då du sa, så har det ju bara gått ca 24 timmar (banktid).

Förresten, när pengarna kommit in, syns det där uppe till höger på sidan där det står BTC/SEK?

Jo jag tänkte på det, men brukar inte ta mer än 24 timmar heller.

Ja det visas uppe i högra hörnet samt får man ett mejl.
Citera
2012-12-03, 16:14
Medlem
Stompzs avatar
Where's my fucking money?!

Edit: Fiiinalllyyyyyyyy
Senast redigerad av Stompz 2012-12-03 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in