2012-02-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.H.
Kan väl nämna att det svar jag tidigare fått från finansinspektionen angående Bitcoin är följande:

Finansinspektionen gör idag bedömningen att Bitcoin inte faller under definitionen av valuta och därför inte träffas av tillståndsplikt vid handel med Bitcoin. Om nya/andra omständigheter tillkommer kan Finansinspektionen naturligtvis komma att göra en annan bedömning framöver.

Så det ska alltså inte krävas något speciellt tillstånd för att köpa/sälja bitcoins som det ser ut i nuläget. Däremot kan det finnas andra aspekter som kräver tillstånd om man t.ex. vill driva en "exchange".

Innebär detta att man kan få betalt i Bitcoins och lagligt skita i att betala skatt?
Citera
2012-02-08, 13:19
Medlem
Sockerbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger
Innebär detta att man kan få betalt i Bitcoins och lagligt skita i att betala skatt?

Vet inte helt säkert, men det låter som att Bitcoin är helt och hållet klassade som "digitala varor" och inte någon form av valuta som skulle räknas som traditionell inkomst. Jag vet inte om man måste betala skatt och annat om man enbart byter en vara mot en annan vara, oavsett om de båda eller bara en är antingen är digitala eller fysiska varor. Blir det en fråga om stora värden så kan det ju vara en helt annan fråga.

Är dock en intressant fråga. Om FI erkänner Bitcoin som valuta så kommer det förmodligen leda till en rad andra slutsatser gällande allt som har med BitCoin att göra. I USA är man fortfarande väldigt, mja, förundrat över läget.
Citera
2012-02-08, 15:40
Medlem
D.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger

När jag frågade skatteverket meddelade de att det ska räknas som en elektronisk tjänst. Säljer man något och tar betalt i bitcoins ska moms läggas på priset precis som vanligt (du får räkna om det till kronor för att få fram hur mycket skatteverket vill ha).

När det gäller vinsten så har jag (från annan källa) hört att det ska beskattas precis som om vinsten vore i kronor.
Citera
2012-02-14, 16:30
Medlem
TorrentLovers avatar
Var brukar ni växla in BitCoins? Tycker att MtGox fungerar helt utmärkt, men vill bara höra vilken "bank" ni brukar använda er av.
Citera
2012-02-14, 19:15
Medlem
Hur köper man bitcoins med kreditkort t.ex?
Citera
2012-02-15, 22:59
Medlem
Den 7:e februari, dvs 8 dagar sen, gjorde jag en banköverföring till MtGox men jag har fortfarande inte fått in några pengar på mitt konto där. Hur lång tid har det tagit för er?
Citera
2012-02-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyRogers
Hur köper man bitcoins med kreditkort t.ex?

Kreditkortsöverföringar kan man få att gå tillbaka, medan det är omöjligt att få BitCoin-överföringar att gå tillbaka, så det är väldigt svårt. Jag gav upp och gjorde en banköverföring till MtGox, men sen hittade jag nån som skrev här på Fb att det finns en pokersida som stöder BitCoins där man kan ladda på med kreditkort och sen ta ut som BitCoins... prova sök och se om du hittar det meddelandet, tror det är nånstans i den här tråden.
Citera
2012-02-16, 08:09
Medlem
fuck.tinkywinkys avatar
vad är skilnaden emellan olika bitcoin miners?

poclbm-GUI miner (recommended for GPU)
m0mchil's GPU miner (same, but w/o GUI)
phoenix GPU miner
Diablo's GPU miner
puddinpop's GPU/CUDA miner (for nVidia)
Ufasoft's CPU miner
Citera
2012-02-16, 09:56
Medlem
Fan vad priserna på Bitcoins sjunkit senaste dagarna förresten... nån teori om vad det kan bero på? Bra för mig i alla fall som kommer köpa ett gäng i dagarna.
Citera
2012-02-16, 10:19
Medlem
Nedgången har säkerligen att göra med att Paxum och TradeHill drar sig ur Bitcoin. TradeHill (börs) använder Paxum som huvudsaklig betalningsförmedlare och Paxum fått ett ultimatum från en av sina parters (Mastercard) att lägga ner Bitcoin verksamheten. Dvs en större mängd valutaväxling från Bitcoin till USD och andra fiatvalutor tycker ner priset temporärt.
Citera
2012-02-16, 15:10
Medlem
D.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nedgången har säkerligen att göra med att Paxum och TradeHill drar sig ur Bitcoin. TradeHill (börs) använder Paxum som huvudsaklig betalningsförmedlare och Paxum fått ett ultimatum från en av sina parters (Mastercard) att lägga ner Bitcoin verksamheten.

Man ska dock notera att TradeHill säger att det inte var just Paxum-grejen som gjorde att de stängde handeln utan att de måste skaffa tillstånd etc. De meddelade att de kommer att försöka skaffa kapital för att kunna gå vidare med tillståndssökning. De ska också lansera Bitcoin.com nu under februari så företaget lever kvar.

Men jag håller med om att det förmodligen är anledningen till att kursen sjönk.
Citera
2012-02-21, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miglia
Den 7:e februari, dvs 8 dagar sen, gjorde jag en banköverföring till MtGox men jag har fortfarande inte fått in några pengar på mitt konto där. Hur lång tid har det tagit för er?

Idag blir det 14 dagar sedan! Fortfarande inga pengar på Mt. Gox-kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in