2011-08-14, 20:05
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Hur gör jag för att köpa bitcoins då? pengar > bitcoin

Någon som kan ge en kort enkel förklaring. Måste man "generera" bitcoins, kan man inte bara använda sitt visa eller nått typ?

Fattar nada

Du kan sätta in pengar på ditt tradingkonto på nån sida (mtgox eller whatever) via tex internetbanken. Sen kan du använda de pengarna du satt in för att trada till dig bitcoins med andra användare där. Mer komplicerat än så är det inte.

Sen finns det också tjänster där du handlar mot en avgift och inte mot andra användare alltså, säkrare och oftast lite dyrare.

Sen kan du köpa bitcoins via tjänster såsom Liberty Reserve, wm-center eller sånt, då måste man ofta göra en transfer via Western Union som det är en avgift på också.
Citera
2011-08-17, 15:14
Medlem
annanmedlems avatar
http://it.slashdot.org/story/11/08/17/1250213/GPGPU-Bitcoin-Mining-Trojan

Congrats!

Verkar ju iofs vara ett vanligt sätt att göra dem på. Men jag ser inte varför något alla kan göra skall vara något värt. Speciellt om man kan göra dem olika effektivt. Eller vad är problemet liksom.. Men men. I just det här fallet nyttjades ju andras datorkraft. Är det värdet i energienheter som skall göra det värt?

http://slashdot.org/story/11/07/25/1239210/Bitcoin-Is-Not-Anonymous

Helt anonymt finns nog inte. Jordad nätbur i bunker med stängd dörr och bara mottagaren närvarande kanske är halvdant? Sålänge man inte säger något... Skriver till varandra? Kodar meddelanden papperslappar som man aldrig lägger ner någonstans utan bara flyttar runt i luften? Eller ja, det är ju inte anonymt alls. Vilka som är där är ju givet. Menar mer avlyssningssäkert. Ekonomiska transaktioner blir ju kanske lite svåra där. Löften genom papperslapparna kanske?
Senast redigerad av annanmedlem 2011-08-17 kl. 15:19.
Citera
2011-08-18, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
http://it.slashdot.org/story/11/08/17/1250213/GPGPU-Bitcoin-Mining-Trojan

Congrats!

Verkar ju iofs vara ett vanligt sätt att göra dem på. Men jag ser inte varför något alla kan göra skall vara något värt. Speciellt om man kan göra dem olika effektivt. Eller vad är problemet liksom.. Men men. I just det här fallet nyttjades ju andras datorkraft. Är det värdet i energienheter som skall göra det värt?

Poängen är väl att alla Bitcoins måste distribueras på något vis. Ett alternativ (som skaparen valt) är att man kan skapa Bitcoins genom att använda datorkraft. Så kommer alla världens Bitcoins skapas och spridas bland människor. Det knyter också in i andra behov systemet har som behandling av transaktioner. Hur värdet är knutet till kostnaden att skapa Bitcoins är en intressant fråga men vad jag förstått är de inte så starkt sammanlänkade.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
http://slashdot.org/story/11/07/25/1239210/Bitcoin-Is-Not-Anonymous

Helt anonymt finns nog inte. Jordad nätbur i bunker med stängd dörr och bara mottagaren närvarande kanske är halvdant? Sålänge man inte säger något... Skriver till varandra? Kodar meddelanden papperslappar som man aldrig lägger ner någonstans utan bara flyttar runt i luften? Eller ja, det är ju inte anonymt alls. Vilka som är där är ju givet. Menar mer avlyssningssäkert. Ekonomiska transaktioner blir ju kanske lite svåra där. Löften genom papperslapparna kanske?

Jag läste lite om detta och tydligen kan man kalla systemet för "pseudonymous". Dvs. att man kan spåra transaktioner till/från ett konto ungefär som att man kan se alla mina inlägg här på Flashback men inte få fram min riktiga identitet om jag inte slarvat och lämnat ut detaljer om mig själv. Dock är det farligt när man tar ut/sätter in pengar i Bitcoin-systemet för då kan ens riktiga adress kanske knytas till ett konto.

Men vad jag förstått finns det tjänster som "tvättar" Bitcoins, man kan köpa "rena" Bitcoins utan historik, man kan skapa oändligt många nya mottagaradresser för att föra över sina pengar till och det finns "bitcoin mixers" som delar upp och sänder runt pengarna bland mängder av adresser för att skära av uppenbara länkar mellan adresser.
Citera
2011-08-18, 16:04
Medlem
Jag har 5 BTC ungefär som jag hade tänkt sälja, vad jag föstår så kan mtgox inte skicka till svenska banker.
Är det någon som vet hur det går till?
Citera
2011-08-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turboTT
Jag har 5 BTC ungefär som jag hade tänkt sälja, vad jag föstår så kan mtgox inte skicka till svenska banker.
Är det någon som vet hur det går till?
Enklast är att sälja dom direkt person-till-person. sk. OTC handel (Over-The-Counter). Finns många andra svenskar som vill köpa dom av dig eftersom det är mycket enklare sätt att skaffa BTC än att hålla på och strula med banköverföringar till USA.

http://bitcoin-otc.com/

Spotpris för 5 BTC är 325 kr just nu.
Citera
2011-08-19, 13:39
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Poängen är väl att alla Bitcoins måste distribueras på något vis. Ett alternativ (som skaparen valt) är att man kan skapa Bitcoins genom att använda datorkraft. Så kommer alla världens Bitcoins skapas och spridas bland människor. Det knyter också in i andra behov systemet har som behandling av transaktioner. Hur värdet är knutet till kostnaden att skapa Bitcoins är en intressant fråga men vad jag förstått är de inte så starkt sammanlänkade.
Hur är det tänkt att systemet skall underhållas när det inte finns mer BC's att mina med grafikprocessorer? Jag har inget intresse av att ge upp datorkraft och betala el om jag inte får ut något av det. Vad jag förstår kommer säkerheten av att hashkoder skapas när en transaktion genomförs. Dessa skapas idag av folk som bygger datorer för att göra det då de får ett antal BC's efter ett tag. Men kommer de vara intresserade av att ha sina datorer ståendes när de inte längre får BC's?

Kan någon säga var jag kan handla med mina BC's? Att köpa droger eller betala på ebay är inte vidare intressant för mig då jag kan betala med visakort eller kontanter istället för BC's. Som jag ser det behövs riktiga produkter och tjänster om systemet skall fungera, kan jag handla på Amazon med mina BC's eller betala för registrering på GoDaddy blir de omsättningsbara och då kan det vara intressant för mig att köpa ett par för att det helt enkelt blir lättare för mig att använda BC's. Jag kan t ex se att man har en hemsida eller tjänst som kostar 0,001 BC i månaden och kan ta denna medlemsavgift för att betala för driften.

Jag har sett lite YouTube videos om BC's och det verkar bara finnas två läger, det ena som ser det som lösningen på alla problem som finns och en annan som ser det som en pump and dump scam av skaparen som tydligen sitter på 25% av alla BC's som finns!
Citera
2011-08-22, 01:11
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Hur är det tänkt att systemet skall underhållas när det inte finns mer BC's att mina med grafikprocessorer? Jag har inget intresse av att ge upp datorkraft och betala el om jag inte får ut något av det. Vad jag förstår kommer säkerheten av att hashkoder skapas när en transaktion genomförs. Dessa skapas idag av folk som bygger datorer för att göra det då de får ett antal BC's efter ett tag. Men kommer de vara intresserade av att ha sina datorer ståendes när de inte längre får BC's?
Tanken är transaktionsavgifter. Vid varje transaktion så kan du frivilligt lägga till en liten summa som går till den miner som lägger in din transaktion i ett block. Då miners själva väljer vilka transaktioner som hamnar i blocket så kan de i framtiden välja hur mycket de vill ta betalt för att en transaktion ska gå igenom. Priserna kommer dock hållas nere av konkurrensen mellan miners.

Så är det tänkt i alla fall. Hur detta kommer funka i praktiken får vi se i framtiden, om Bitcoin nu överlever så länge.

Citat:
Kan någon säga var jag kan handla med mina BC's? Att köpa droger eller betala på ebay är inte vidare intressant för mig då jag kan betala med visakort eller kontanter istället för BC's. Som jag ser det behövs riktiga produkter och tjänster om systemet skall fungera, kan jag handla på Amazon med mina BC's eller betala för registrering på GoDaddy blir de omsättningsbara och då kan det vara intressant för mig att köpa ett par för att det helt enkelt blir lättare för mig att använda BC's. Jag kan t ex se att man har en hemsida eller tjänst som kostar 0,001 BC i månaden och kan ta denna medlemsavgift för att betala för driften.
Du kan redan handla på Amazon med bitcoins. http://spendbitcoins.com/
Citera
2011-08-22, 14:43
Medlem
1Sics avatar
Citat:
...skaparen som tydligen sitter på 25% av alla BC's som finns!

Om det stämmer har han blivit bra rik iaf. Jävligt smart av honom.
Citera
2011-08-22, 15:59
Medlem
Då all omsättning publiceras i den spridda databasen; vad finns det för skydd mot någon eller några som spammar med transaktioner?
Citera
2011-08-22, 22:13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Då all omsättning publiceras i den spridda databasen; vad finns det för skydd mot någon eller några som spammar med transaktioner?
Transaktionskostnader. Alla transaktioner har olika prioriteringar. Och bitcoins som nyligen blivit spenderade har låg prioritering. Så om du ska spamma nätverket med samma bitcoins om och om igen så kommer du behöva betala för dig.
Citera
2011-09-04, 12:41
Medlem
Är ganska ny med detta fenomen "bitcoins" och förstår inte riktigt hur man får pengar genom bitcoin mining...

varför får man pengar när man minear? förstår inte hur man kan få pengar genom att låta sin dator arbeta för mig låter det som en scam för man tycker ju att man borde göra något mer än att låta sin dator gå 24/7

Sedan tänkte jag höra om det är värt det, har ett ati radeon 6950 kort
Citera
2011-09-04, 14:45
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av localnet
Är ganska ny med detta fenomen "bitcoins" och förstår inte riktigt hur man får pengar genom bitcoin mining...

varför får man pengar när man minear? förstår inte hur man kan få pengar genom att låta sin dator arbeta för mig låter det som en scam för man tycker ju att man borde göra något mer än att låta sin dator gå 24/7

Sedan tänkte jag höra om det är värt det, har ett ati radeon 6950 kort

du behöver inte alls bry dig om att mining.. det är inte alls värt att göra det nu. om du inte har 4-5st kort som mining 24/7...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in