2013-04-17, 21:36
Medlem
Shine_s avatar
Bitstamp är oroväckande ostabil just nu..kommer in på sidan 50% av gångerna ungefär. Kanske är dax att byta handlare. Vill helst inte handla mt Gox, känns totalt ohållbart att så mycket av handeln sker där så länge det också är så ostabilt som det är. Vilka andra trovärdiga sidor finns att tillgå?
Citera
2013-04-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Berätta mer om exakt varför man måste ha "inte rent mjöl i påsen" för att BTC skal fungera för en.
De största fördelarna med BTC verkar ju vara för just dessa aktörer. För oss andra finns det bättre och säkrare sätt att skicka riktiga pengar

Citat:
Berätta mer om exakt hur man tar risk ved å låta ut till den räntan. Försökte du ens läsa hur bitfinex fungerar? Du måste ha backing för positionen hos bitfinex och om du sitter fel till du inte har backing till å tillbaksbetala förlust får du margin calls. Berätta mer om exakt hur det innebär en risk.
Liknande tjänster har ju inte funkat speciellt bra för vare sig utlånare eller låntagare, så jag ger inte mycket för att detta ska funka bättre.
Citera
2013-04-17, 21:53
Medlem
Citat:
Läste just det där. Argumentet är att BTC inte styrs av något land eller centralbank, så vi måste förbjuda BTC. Samtidig skriver killen att BTC-teknologin är något vi måste ha, så vi måste skapa en centralbank-styrd digital valuta motsvarande BTC och börja använda den... yeah right.
Läs igen.
Citera
2013-04-17, 21:54
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De största fördelarna med BTC verkar ju vara för just dessa aktörer. För oss andra finns det bättre och säkrare sätt att skicka riktiga pengar

Berätta mer om dom "bättre och säkrare" alternativen som du kan använda till å skicka stora belopp till vem som helst var som helst på 10-15 minut.
Citera
2013-04-17, 22:10
Bannlyst
Citat:
En väldigt liten marknad som troligen omsätter mindre än Stadiums presentkort. Ska vi börja trada Stadiums presentkort och presentkoder också?
Jag har redan skrivit det när jag svarade tidigare att handel i bitcoins omsatte mer än hela Stadiums omsättning (och inte bara deras presentkort) redan innan spekulationerna tog fart, så du är återigen ute och cyklar. Att folk nu börjar spekulera i ett betalningsmedel det redan sedan länge bedrivs handel med innebär inte att betalningsmedlet är något Ponzibedrägeri.
Citat:
Fast spekulanterna har ju i princip sabbat betalningsmedelsanvändningen.
Jag använder det fortfarande som betalningsmedel utan problem och de säljare jag köper av tar emot bitcoin i precis lika hög utsträckning som de gjorde för några veckor sedan, eller menar du att det är någon speciell marknad du syftar på som är helt förstörd nu i detta ögonblick? Du får gärna berätta för mig vad du syftar på i så fall.
Citera
2013-04-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storevargen
Jag har redan skrivit det när jag svarade tidigare att handel i bitcoins omsatte mer än hela Stadiums omsättning (och inte bara deras presentkort) redan innan spekulationerna tog fart, så du är återigen ute och cyklar. Att folk nu börjar spekulera i ett betalningsmedel det redan sedan länge bedrivs handel med innebär inte att betalningsmedlet är något Ponzibedrägeri.

Det är rätt ointressant hur mycket eller lite handeln i Bitcoin omsötter när du jämför med en försäljare av fysiska gods. Jämfört med andra valutor så är BTC handeln försvinnande liten och försäljingen av varor som betalas med BTC är extremt liten jämfört med andra valutor. Sen ska vi inte glömma att manipulationen av BTC säkert är rekordhög jämfört med andra valutor.

Citat:
Jag använder det fortfarande som betalningsmedel utan problem och de säljare jag köper av tar emot bitcoin i precis lika hög utsträckning som de gjorde för några veckor sedan, eller menar du att det är någon speciell marknad du syftar på som är helt förstörd nu i detta ögonblick? Du får gärna berätta för mig vad du syftar på i så fall.
Jag syftar självklart på att de som spekulerar och manipulerar i BTC har sabbat folks vilja att använda BTC som betalningsmedel nu ska det nästan bara spekuleras i BTC vilket inte är bra för BTC vilket många BTC förespråkare håller med mig om..
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-04-17 kl. 22:27.
Citera
2013-04-17, 22:48
Medlem
Citat:
Berätta mer om dom "bättre och säkrare" alternativen som du kan använda till å skicka stora belopp till vem som helst var som helst på 10-15 minut.
Finns otaliga tjänster. Att skicka stora belopp med BTC är inte så lyckat. En som tog emot 50 miljoner kronor i BTC för några veckor sedan har idag under 20 miljoner kronor om de ens kan likvidera dom. Nej då funkar banköverföringar etc. bättre.
Citera
2013-04-17, 23:10
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Finns otaliga tjänster. Att skicka stora belopp med BTC är inte så lyckat. En som tog emot 50 miljoner kronor i BTC för några veckor sedan har idag under 20 miljoner kronor om de ens kan likvidera dom. Nej då funkar banköverföringar etc. bättre.
Men en som tog emot SEK genom banköverföringar till ett värde av 10.000 BTC i början av året har idag bara SEK till ett värde av 1.500 BTC.
Citera
2013-04-17, 23:15
Bannlyst
Citat:
Det är rätt ointressant hur mycket eller lite handeln i Bitcoin omsötter när du jämför med en försäljare av fysiska gods. Jämfört med andra valutor så är BTC handeln försvinnande liten och försäljingen av varor som betalas med BTC är extremt liten jämfört med andra valutor. Sen ska vi inte glömma att manipulationen av BTC säkert är rekordhög jämfört med andra valutor.
Så eftersom att BTC är en liten valuta är det ett Ponzi-bedrägeri? Enligt den principen är väl alla minimala länders valutor Ponzi-bedrägerier eftersom att de jämfört med stora valutor är extremt små?

För övrigt är det är ursprungligen ditt exempel som jag har besvarat, inte mitt. Så du har bara dig själv att skylla för att det tydligen var fel jämförelse.
Citat:
Jag syftar självklart på att de som spekulerar och manipulerar i BTC har sabbat folks vilja att använda BTC som betalningsmedel nu ska det nästan bara spekuleras i BTC vilket inte är bra för BTC vilket många BTC förespråkare håller med mig om..
Enligt vem är folk bara intresserade av BTC för att spekulera i? Din gissning är i sammanhanget inte en tillförlitlig källa.

För som jag skrivit så bedrivs fortfarande handel med BTC som flyter på precis som det gjort för x antal veckor sedan.
Citera
2013-04-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Men en som tog emot SEK genom banköverföringar till ett värde av 10.000 BTC i början av året har idag bara SEK till ett värde av 1.500 BTC.

Så är det naturligtvis. Men den personen kan fortfarande köpa lika många liter mjölk för sina kronor idag som vid årsskiftet. Där skiljer det sig, eller hur?
Bitcoin blir riktigt intressant när varor och tjänster prissätts i bitcoin. Dit är det långt, tyvärr. Men som global kontanthanteringen fungerar den ypperligt redan idag.
Citera
2013-04-17, 23:37
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Så är det naturligtvis. Men den personen kan fortfarande köpa lika många liter mjölk för sina kronor idag som vid årsskiftet. Där skiljer det sig, eller hur?
Bitcoin blir riktigt intressant när varor och tjänster prissätts i bitcoin. Dit är det långt, tyvärr. Men som global kontanthanteringen fungerar den ypperligt redan idag.
Jag drev mest med Niburu vars enda syfte i tråden verkar vara att säga så mycket negativt som möjligt om Bitcoin (sant eller ej verkar spela mindre roll).

Visst är Bitcoin extremt volatilt. Visst krashade Bitcoin rätt hårt för ca en vecka sen. Jag har inget problem att säga det eftersom det är sant. Men jag kan garantera dig att du aldrig kommer se Niburu säga en enda positiv sak om Bitcoin över huvud taget, oavsett hur uppenbart sant det är. Så när han försöker insinuera att Bitcoin varit en dålig investering med selektivt val av data så påpekar jag gärna att vi enbart gått tillbaka två veckor i tiden, och att en bitcoin fortfarande är värd 7x så mycket som för tre och en halv månad sen.
Citera
2013-04-17, 23:41
Medlem
Citat:
Så eftersom att BTC är en liten valuta är det ett Ponzi-bedrägeri? Enligt den principen är väl alla minimala länders valutor Ponzi-bedrägerier eftersom att de jämfört med stora valutor är extremt små?
Nej Ponzit ligger i att många som ligger bakom BTC och vissa Exchanges manipulerat kursen på Bitcoins vilket är lätt jämfört med andra riktiga valutor.

Citat:
För övrigt är det är ursprungligen ditt exempel som jag har besvarat, inte mitt. Så du har bara dig själv att skylla för att det tydligen var fel jämförelse.
Du missförstod uppenbarligen originaljämförelsen. Nevermind.

Citat:
Enligt vem är folk bara intresserade av BTC för att spekulera i? Din gissning är i sammanhanget inte en tillförlitlig källa.
Har hört och läst detta från många BTC entusiaster alltså de få som inte bara är profitkåta.

Citat:
För som jag skrivit så bedrivs fortfarande handel med BTC som flyter på precis som det gjort för x antal veckor sedan.
Flyter på? Laggar på menar du väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in