2013-04-17, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej Ponzit ligger i att många som ligger bakom BTC och vissa Exchanges manipulerat kursen på Bitcoins vilket är lätt jämfört med andra riktiga valutor.
Alla valutor (definiera "riktig valuta"?) går att manipulera av de som äger stora andelar av dem (faktum är att allting går att manipulera värdet på). Centralbanker manipulerar valutor hela tiden, så fiatvalutor borde väl vara de största Ponzi-bedrägerierna?
Citat:
Har hört och läst detta från många BTC entusiaster alltså de få som inte bara är profitkåta.
Såklart handel med BTC förutsätter att man har lite kunskap om vad det är man håller på med. Jag köpte dollar när den var billig istället för när den var dyr innan jag skulle på en resa till USA, betyder det att jag är ute efter att manipulera valutan?
Citat:
Flyter på? Laggar på menar du väl?
https://www.spendbitcoins.com/places/ listar en hel del sajter där det går att använda BTC som betalningsmedel, har inte upplevt några störningar när jag besökt några av de listade.
Citera
2013-04-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storevargen
Alla valutor (definiera "riktig valuta"?) går att manipulera av de som äger stora andelar av dem (faktum är att allting går att manipulera värdet på). Centralbanker manipulerar valutor hela tiden, så fiatvalutor borde väl vara de största Ponzi-bedrägerierna?
Klart det finns element av Ponzi i all ekonomi men i BTC är det så uppenbart att många som liggr bakom och har hypat BTC BARA är ute efter snabba pengar och kontrollen av BTC-insiders och manipulatörer är i princip obefintlig. Vilket är lite konstigt eftersom många som gillar BTC ogillar "den gamla giriga korrupta ekonomin" men nu verkar ju BTC-systemet själv ha blivit sjukt girigt och korrupt.

Citat:
Såklart handel med BTC förutsätter att man har lite kunskap om vad det är man håller på med. Jag köpte dollar när den var billig istället för när den var dyr innan jag skulle på en resa till USA, betyder det att jag är ute efter att manipulera valutan?
Dålig jämförelse för du är väl ingen insider i SEK eller $ ?

Citat:
https://www.spendbitcoins.com/places/ listar en hel del sajter där det går att använda BTC som betalningsmedel, har inte upplevt några störningar när jag besökt några av de listade.
Handlade du också?
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-04-18 kl. 00:08.
Citera
2013-04-18, 00:30
Bannlyst
Citat:
Klart det finns element av Ponzi i all ekonomi men i BTC är det så uppenbart att många som liggr bakom och har hypat BTC BARA är ute efter snabba pengar och kontrollen av BTC-insiders och manipulatörer är i princip obefintlig. Vilket är lite konstigt eftersom många som gillar BTC ogillar "den gamla giriga korrupta ekonomin" men nu verkar ju BTC-systemet själv ha blivit sjukt girigt och korrupt.
Fast värdet bygger inte bara på några spekulanters manipulation i hopp om att få snabba pengar. Som jag alldeles nyligen förklarat för dig används BTC dagligen som betalningsmedel för varor värda miljoner kronor, och det var så redan innan den senaste spekulationshypen.
Citat:
Dålig jämförelse för du är väl ingen insider i SEK eller $ ?
Jag är lika mycket insider i BTC som jag är i USD, och jag lyckas bedriva gynnsam handel i båda valutorna.
Citat:
Har du handlat?
Ja.
Citera
2013-04-18, 01:34
Medlem
Citat:
Fast värdet bygger inte bara på några spekulanters manipulation i hopp om att få snabba pengar. Som jag alldeles nyligen förklarat för dig används BTC dagligen som betalningsmedel för varor värda miljoner kronor, och det var så redan innan den senaste spekulationshypen.
Oj du menar att vi ska imponeras av att att det dagligen handlas för Bitcoin över hela världen för mindre än vad ETT Obs! 1 enda IKEA Varuhus säljer för om dagen!

Citat:
Jag är lika mycket insider i BTC som jag är i USD, och jag lyckas bedriva gynnsam handel i båda valutorna.
Nu var det ju inte dig jag pratade om utan de som är faktiska manipulerande BTC insiders.
Citera
2013-04-18, 01:55
Medlem
Var och kollade på localbitcoins igår natt och såg bitcoins för 38 euro styck, vilket var halva priset på vad det var på alla marknader just då, att man inte slog till då xD Samma försäljare sålde för 78euro senare på dagen...men men, det såg för bra ut för att vara sant så jag fegade ur.
Citera
2013-04-18, 04:42
Medlem
Det ser ut som ännu en marknad har blivit nertagen

https://bitfloor.com/

Det bådar inte gott det här, borde man dra sig ur innan btce,bitstamp eller mtgox också stängs ner?
Citera
2013-04-18, 07:04
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskilahr
Det ser ut som ännu en marknad har blivit nertagen

https://bitfloor.com/

Det bådar inte gott det här, borde man dra sig ur innan btce,bitstamp eller mtgox också stängs ner?

Ifrån https://bitfloor.com/ : "Unfortunately, our US bank account is scheduled to be closed and we can no longer provide the same level of USD deposits and withdrawals as we have in the past"

Ifrån https://bitcoin-24.com/ : "The Polish authority closed our Bank account in Poland".

Det är många exempel på att finanseliten har stängt bankkonto utan vidare. Wikileaks kan knappast acceptera annan än Bitcoins nu.

Om du vill driva en BTC börs måste du ha någon anslutning till det gamla traditionella finanssystemet. Du måste acceptera EUR/USD/annat. Det är många aktörer som ser Bitcoins som ett jättestort hot. Dom kan inte stoppa Bitcoins, men dom kan stänga bankkonto utan vidare. Någon naiva tror kanske inte doms pengar är trygga i banken. Folk på Cypren fick nyss erfara att pengar på en vanlig bankkonto inte är något i närheten av säkra.

Bitfloor kan inte driva vidare utan någon bankkonto. Dom er / var USA-baserad och FinCEN registrerad som Money Service Business (MSB). Det är svårt att saga exakt varför dom fick din bankkonto stängt.

bitcoin-24 är en annan fråga. Jag har läst rykten om att fler som tog ut BTC därifrån fick 4x vad som tog ut, men vad sanningen är vet jag inte.

Kort om alternativen som finns kvar:

MtGox är baserad i Japan.

Btce är Rysk.

Bitstamp är baserad i Slovenia.

Bitcoin-central är Fransk. Det är den enda tjänsten jag vet om som faktisk har en stor seriös bank bakom sig.

Bitfinex är baserad i Hong Kong.

Kapiton är baserad här i Sverige.

Själv litar jag på MtGox, Bitfinex, Bitcoin-central och Kapiton. Jag har ingen erfarenhet med Btce och Bitstamp själv, men jag har hört att dom är OK.

Bitcoin är en stor styrka i att det finns många alternativ där man kan handla (många möjligheter till å köra arb). Att bitfloor stängs ner betyder inte något i det stora.

Det här är en fin seriös artikel om bitfloor:

http://www.news.com.au/technology/biztech/bitcoin-shuts-down-trading-indefinitely/story-fn5lic6c-1226623544108

Så.. enligt news.com.au: "BitCoin shuts down trading indefinitely". så ... det var inte bara bitfloor som har stängt, nej, bitcoin är nu stängt för alltid. NO MORE BITCOINS! I andra nyheter ifrån news.com.au kommer himlen till å falla nästa vecka och värden går under veckan efter det.
Citera
2013-04-18, 07:08
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Finns otaliga tjänster. Att skicka stora belopp med BTC är inte så lyckat. En som tog emot 50 miljoner kronor i BTC för några veckor sedan har idag under 20 miljoner kronor om de ens kan likvidera dom. Nej då funkar banköverföringar etc. bättre.

Folk flest skickar inte 20 miljoner kronor jämnt och det vet du.

Igen: Berätta mer om dom "bättre och säkrare" alternativen som du kan använda till å skicka stora belopp till vem som helst var som helst på 10-15 minut.

Kom med något konkret exempel på hur jag kan skicka värde motsvarande 1000 SEK, 10.000 SEK och 100.000 SEK till vem som helst var som helst på 10-15 minut. Kom med något konkret exempel om du tycker det "Finns otaliga tjänster". "Finns otaliga tjänster" är inte något konkret alternativ.
Citera
2013-04-18, 08:22
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Folk flest skickar inte 20 miljoner kronor jämnt och det vet du.

Igen: Berätta mer om dom "bättre och säkrare" alternativen som du kan använda till å skicka stora belopp till vem som helst var som helst på 10-15 minut.

Kom med något konkret exempel på hur jag kan skicka värde motsvarande 1000 SEK, 10.000 SEK och 100.000 SEK till vem som helst var som helst på 10-15 minut. Kom med något konkret exempel om du tycker det "Finns otaliga tjänster". "Finns otaliga tjänster" är inte något konkret alternativ.
Banköverföring! Pengarna finns på kontot inom ett par minuter om du ber din bank ringa över pengarna. Inte något man gör för ett par hundralappar men väl för 100.000 SEK.

Tycker inte ni som handlar att det är lite stora kast i marknaden? Tittar ni på graferna för den 16:e är det väl igen som påstår att det är normala kursrörelser? Hög handel = fallande värde!
Citera
2013-04-18, 09:53
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Banköverföring! Pengarna finns på kontot inom ett par minuter om du ber din bank ringa över pengarna. Inte något man gör för ett par hundralappar men väl för 100.000 SEK.

Tycker inte ni som handlar att det är lite stora kast i marknaden? Tittar ni på graferna för den 16:e är det väl igen som påstår att det är normala kursrörelser? Hög handel = fallande värde!
Prova gör det till en fattig IT-student i Afrika. Nej just det, han har inte ens tillgång till ett bankkonto.
Citera
2013-04-18, 10:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Prova gör det till en fattig IT-student i Afrika. Nej just det, han har inte ens tillgång till ett bankkonto.
Jag vet inte på vilken planet du lever. Har en kille tillgång till internet har han tillgång till en bank. WU finns idag nästan överallt, troligen bara länder de aktivt stängts ute från de inte finns i. BitCoins har en nisch i ekonomin men det är inte för vad ni tror. Skulle BitCoins bli en stabil valuta skulle det vara ett perfekt swap verktyg men det är mer troligt att bankerna skapar en egen BitCoin valuta för detta för att ha kontroll över verktyget. De skulle knappast lämna det i händer på en marknad som är så pass svängande som denna.

Handel är möjlig men då måste ett system för att värdesäkra BitCoins skapas och frågan är vem som skall göra detta. Man kan behöva låsa stora värden för att göra detta och vem som skall igga ute med 100.000 BitCoins eller ett par miljoner dollar för att tillhandahålla tjänsten har jag lite svårt att se. Kapitalkostnaden skulle bli väldigt hög och någon måste betala för detta: kunden eller handlaren!
Citera
2013-04-18, 10:21
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Afrikanerna själva verkar inte hålla med dig om att det är så enkelt dock, men vad vet de om saken.

http://www.ictworks.org/news/2013/04...ing-to-africa/
http://blog.nyaruka.com/bitcoins-bot...gest-customers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in