Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Inte en helt dum tanke.
Det krävs ju liksom inte att särskilt många vill ta hem vinsten för att säljsidan ska vara totaldominerande och sänka valutan.
Man får även tänka på att Bitcoin är en ny valuta. Ge det lite tid så den når ordentliga volymer så kommer stabiliteten automatiskt.
Jag tror nog att det skulle vara betydligt bättre för valutan som så om de med stora innehav gick ut med pressreleaser om att de skulle släppa 10.000
nya BitCoins med jämna mellanrum. Vill man att BitCoins skall etableras som valuta måste det relativa värdet stabiliseras och det är inte möjligt om endast 10% av valutan används i handel. Det måste upp till minst 50% för att marknaden skall bli effektiv. Nu skulle det krascha och skrämma bort folk om det helt plötsligt kom ut 1.000.000 BitCoins en dag men skulle man göra valutan tillgänglig enligt en öppen och ärlig strategi är det möjligt för marknaden att absorbera
nya BitCoins.
Vad jag tror sker är att vissa sockrar marknaden och säljer/köper till ett högt pris. Jämför man högsta pris med det vägda och lägsta priset är det uppenbart för alla att den största handeln är i ett spann som är långt från högstapriserna. Skulle någon sockra priset till $200 och sedan sälja av på fallet ner till $100 är det fina pengar som hamnar i någras fickor och de skulle kunna köpa på sig BitCoins när de bottnar för att göra det samma nästa dag. Tittar man på en graf över en månad ser man att det är stor handel och spread under vissa tider/dagar som indikerar att det kan sitta folk som sockrar marknaden av något syfte. Någon direkt likviditet tycker jag mig inte se på marknaden utan det rör sig om folk som går in/ut med jämna mellanrum. De som handlar i valutan och möjligen sitter på mer omfattande statistik får analysera detta och säga vad de tror.
Jag tror inte att det är mer än ideologi som gjort att Falkvinge köpt på sig BitCoins.