2013-04-12, 07:46
Medlem
carlss avatar
Puh, vilken jävla natt. Men nu har jag lika många coins som jag hade innan jag tänkte dra fördel av "kraschen" som jag antog skulle komma då Mtgox drog igång sina trades igen. Nu blir det att hålla några år..
Citera
2013-04-12, 08:03
Medlem
02-02-2012s avatar
Tittar ni på MtGox grafen för en månads tid ser nu underliga mönster där det är någon/några som verkar gå in med stora pengar i samband med att stora rörelser sker. Ni kan hoppas att det är privata investerare men jag tror det är folk som manipulerar kursen genom att sockra marknaden. Genomsnittligt omsättningspris är just nu $123 medan senaste affären är $95. Det bör vara rätt så klart att det är något som är väldigt fel här. En snabb blänk på all handel över 10k talar sitt tydliga språk.

Det finns en del som handlar med BitCoins i tråden och jag skulle vilja veta om ni någonsin lyckats sälja era BitCoins till högstapris eller fått nöja er med ett något lägre?

Skall BitCoins etableras som valuta behövs att den används på fler handelsplatser och det verkar inte ske just nu. De stora kasten gör nog att många låter bli att handla med den i vanlig handel och jag skulle inte bli förvånad om någon sitter och funderar på hur det skulle gå att skapa en termin handel för BitCoins. Den som kan etablera ett sådant system där rörelserna minimeras kan nog göra stora pengar, den klassiska metoden fungerar men kräver för mycket kapital för att kunna ses som realistisk. Det enda som återstår är någon form av derivat och det kan slå väldigt fel om ni inte ser upp med vilka som ger ut dessa derivat.

Jag kanske låter negativ om BitCoins men ni måste förstå att den kritik jag har mot valutan är att den är så liten just nu, när den accepteras utanför diverse drogsajter och datanörds grupper kommer den att stabiliseras och då kan de stora innehavarna göra sig av med sitt innehav om de orkar sitta på det så länge. Det är väldigt lockande att sälja ett par hundra BitCoins för $100 styck om man har 10 tusentals av dem...
Citera
2013-04-12, 08:09
Medlem
Bimboankans avatar
Bitstamp man väljer deposit > EU-BANK (SEPA). sen då? o.O hur sätter man in fattar inte.
Citera
2013-04-12, 08:18
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Bitstamp man väljer deposit > EU-BANK (SEPA). sen då? o.O hur sätter man in fattar inte.

https://www.flashback.org/p42806169#p42806169
Citera
2013-04-12, 09:35
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
De flesta som kört arbitrage lär ha programmerat alla sina bottar att alltid tradea mot Mt Gox-priset. Det har aldrig funnits någon anledning för något annat tidigare.

Det finns automatiserad handel alltså?
Citera
2013-04-12, 09:45
Medlem
HappyEndingss avatar
Någon annan som har blivit intresserad av trading tack vare Bitcoin?

Jag har haft 0 intresse för sånt men nu funderar jag seriöst på att börja med ngt slags "normal" aktie/forex-handel. Givetvis efter att jag läst in mig på ämnet.

Vad tror ni om det? Bra/anus?
Citera
2013-04-12, 10:04
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Någon som vet om Falkvinge har kvar sin investering? Vad jag vill minnas köpte han en hel hop för ganska länge sen?

Och där fick jag svaret. http://www.di.se/artiklar/2013/4/11/han-gick-all-in-i-bitcoin/. Det är bara gratulera Falkvinge. Satt själv vid ungefär samma tidpunkt och funderade på att köpa för en liten summa. Men jag ansåg att Bitcoin troligen bara var någon fluga och troligen en bubbla likt tulpanhandeln. Kanske är det så, kanske är det inte så. Jag vet inte.

Är det dagens unga teknikfreaks som är morgondagens vinnare i det monetära systemet? Vem vet? Tillåt mig att vara lite skeptisk men samtidigt gratulera dem som tjänat pengar på Bitcoin.
Citera
2013-04-12, 10:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Är det dagens unga teknikfreaks som är morgondagens vinnare i det monetära systemet? Vem vet? Tillåt mig att vara lite skeptisk men samtidigt gratulera dem som tjänat pengar på Bitcoin.

Vi som tror på frihet kommer gå ur detta som vinnare. Det har ingenting med Bitcoin eller Bitcoinmarknadens fluktueringar att göra. Det har med incitament att göra, på enorm skala. Förr oss som är någorlunda tekniskt, ekonomiskt och politiskt insatta, är det uppenbart att människor används som skatteboskap av staten. Det är ju i själva verket därför Bitcoin är intressant till att börja med. De som hoppar på valutan med förhoppningen att göra snabba pengar kommer bli besvikna. Många av oss är ideologer.
Citera
2013-04-12, 10:29
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Min misstanke är att det är folk som plockat ut pengar och då har köpare och pengar försvunnit vilket sänker valutan ner i botten. Möjligen är det kopplat till handel från USA men det är knappast troligt att högsta lägsta skall ha en så stor diff som vi ser nu. Högsta 1600SEK/lägsta 760SEK! Det enda som talar för att BitCoins kan återhämta sig är att handeln är så liten. Kan ni få in runt miljonen på plan kan ni få några färskingar som inte fattar läget att kasta bort sina besparingar, frågan är bara om pengarna blir kvar eller de som säljer flyr med det lilla de kan ta med sig.
Inte en helt dum tanke.

Det krävs ju liksom inte att särskilt många vill ta hem vinsten för att säljsidan ska vara totaldominerande och sänka valutan.

Man får även tänka på att Bitcoin är en ny valuta. Ge det lite tid så den når ordentliga volymer så kommer stabiliteten automatiskt.
Citera
2013-04-12, 10:31
Medlem
RVRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vi som tror på frihet kommer gå ur detta som vinnare. Det har ingenting med Bitcoin eller Bitcoinmarknadens fluktueringar att göra. Det har med incitament att göra, på enorm skala. Förr oss som är någorlunda tekniskt, ekonomiskt och politiskt insatta, är det uppenbart att människor används som skatteboskap av staten. Det är ju i själva verket därför Bitcoin är intressant till att börja med. De som hoppar på valutan med förhoppningen att göra snabba pengar kommer bli besvikna. Många av oss är ideologer.

Uppskattar din idealism (verkligen), men om man ska vara rent krass så finns det inget som säger att Bitcoin kommer överleva i längden. Som många har pekat ut så räcker det med att WTO-länderna eller motsvarande lägger in regleringar mot Bitcoins och liknande kryptovalutor. Däremot kommer säkerligen kryptovalutor som fenomen leva kvar, om än i den "mörka och grumliga" sidan av Internet. Teknik, vet vi, är väldigt svår att stoppa. Men om Bitcoin ska ha någon verklig bäring så handlar det om att vanliga e-handlare börjar ta emot Bitcoins som betalning. Eller åtminstone att växlingen sker enkelt och smärtfritt om de är avsedda att fungera som någon sorts värdebevarare i likhet med guld.
Citera
2013-04-12, 10:43
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Inte en helt dum tanke.

Det krävs ju liksom inte att särskilt många vill ta hem vinsten för att säljsidan ska vara totaldominerande och sänka valutan.

Man får även tänka på att Bitcoin är en ny valuta. Ge det lite tid så den når ordentliga volymer så kommer stabiliteten automatiskt.
Jag tror nog att det skulle vara betydligt bättre för valutan som så om de med stora innehav gick ut med pressreleaser om att de skulle släppa 10.000 nya BitCoins med jämna mellanrum. Vill man att BitCoins skall etableras som valuta måste det relativa värdet stabiliseras och det är inte möjligt om endast 10% av valutan används i handel. Det måste upp till minst 50% för att marknaden skall bli effektiv. Nu skulle det krascha och skrämma bort folk om det helt plötsligt kom ut 1.000.000 BitCoins en dag men skulle man göra valutan tillgänglig enligt en öppen och ärlig strategi är det möjligt för marknaden att absorbera nya BitCoins.

Vad jag tror sker är att vissa sockrar marknaden och säljer/köper till ett högt pris. Jämför man högsta pris med det vägda och lägsta priset är det uppenbart för alla att den största handeln är i ett spann som är långt från högstapriserna. Skulle någon sockra priset till $200 och sedan sälja av på fallet ner till $100 är det fina pengar som hamnar i någras fickor och de skulle kunna köpa på sig BitCoins när de bottnar för att göra det samma nästa dag. Tittar man på en graf över en månad ser man att det är stor handel och spread under vissa tider/dagar som indikerar att det kan sitta folk som sockrar marknaden av något syfte. Någon direkt likviditet tycker jag mig inte se på marknaden utan det rör sig om folk som går in/ut med jämna mellanrum. De som handlar i valutan och möjligen sitter på mer omfattande statistik får analysera detta och säga vad de tror.

Jag tror inte att det är mer än ideologi som gjort att Falkvinge köpt på sig BitCoins.
Citera
2013-04-12, 10:58
Medlem
Cashade ut min insättning igår, nu är det bara att leka med resten .
Köpte vid 66$ igår kväll, tror att det blir ett skutt till 100++ senare under dagen.
Skulle det skita sig så gör det inte mig så mycket ändå
Senast redigerad av Daskarn 2013-04-12 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in