2011-09-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localnet
Är ganska ny med detta fenomen "bitcoins" och förstår inte riktigt hur man får pengar genom bitcoin mining...

varför får man pengar när man minear? förstår inte hur man kan få pengar genom att låta sin dator arbeta för mig låter det som en scam för man tycker ju att man borde göra något mer än att låta sin dator gå 24/7

Sedan tänkte jag höra om det är värt det, har ett ati radeon 6950 kort

För att göra det enkelt:

För att ett Bitcoin ska kunna skapas så gäller det för en dator att hitta rätt krypteringsnyckel till det "Bitcoinet".
Det man gör när man minar är att prova olika nycklar och hoppas på det bästa.
En bitcoin-nyckel kan inte förfalskas eftersom den måste accepteras av Bitcoin-nätverket.
Citera
2011-09-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flixa
För att göra det enkelt:

För att ett Bitcoin ska kunna skapas så gäller det för en dator att hitta rätt krypteringsnyckel till det "Bitcoinet".
Det man gör när man minar är att prova olika nycklar och hoppas på det bästa.
En bitcoin-nyckel kan inte förfalskas eftersom den måste accepteras av Bitcoin-nätverket.

okej... vet du om det fortfarande är värt det, har ett ati radeon 6950
Citera
2011-09-07, 16:05
Medlem
Citat:
okej... vet du om det fortfarande är värt det, har ett ati radeon 6950

Ingenaning faktiskt. Kolla i forumet på www.bitcoin.org , där borde det finnas info om vad det kostar osv.
Citera
2011-09-10, 12:05
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
varför får man pengar när man minear? förstår inte hur man kan få pengar genom att låta sin dator arbeta för mig låter det som en scam för man tycker ju att man borde göra något mer än att låta sin dator gå 24/7
Du tjänar pengar för att du utför en tjänst åt andra. Du gör nätverket starkare och människor som äger Bitcoins är beredda att betala för detta. Idag så finansieras detta genom inflation (nyskapade bitcoins får alltså sitt värde från alla andra existerande bitcoins) men i framtiden är det meningen att detta ska finansieras genom transaktionskostnader.
Citera
2011-09-10, 12:56
Medlem
annanmedlems avatar
Jag uppfattade det tvärtom i Krugmans (hette han så?) kommentar, att de som redan hade bitcoins fick ett högre och högre värde och att det hade lönat sig att köpa och ha bitcoins så att säga.

Om jag förstod det rätt tyckte han väl inte att värdet skulle öka på ens "pengar" utan att de bara skulle underlätta handeln eller så med.

Kanske kunde knuta valutan till arbetet? En valutaenhet = En timmes arbete? Fast olika arbete är ju olika tungt kan man tycka och då blir det ju lite knas om man skall väga in det. Fast jag kan väl personligen kanske tycka att man borde se efter hur gärna folk vill göra arbetet, och där är det ju lite tristare att typ skyffla skit än att sällskapa med en pensionär ute i solen kanske. Och ett jobb som politiker kanske är mer attraktivt än sopåkare och lönen borde vara därefter?
Citera
2011-09-10, 13:37
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag uppfattade det tvärtom i Krugmans (hette han så?) kommentar, att de som redan hade bitcoins fick ett högre och högre värde och att det hade lönat sig att köpa och ha bitcoins så att säga.

Om jag förstod det rätt tyckte han väl inte att värdet skulle öka på ens "pengar" utan att de bara skulle underlätta handeln eller så med.
Krugman är uppenbart dåligt påläst då Bitcoin i nuläget har högre inflation än de flesta statliga valutor. Så årets värdeökning kan absolut inte sägas komma från deflation. Framtiden är dock deflationär. Ett av de största frågetecknen är ifall bitcoin kommer ha tillräckligt många transaktioner för att kunna finansiera nätverket med enbart transaktionskostnader. Detta ligger dock långt in i framtiden.

Se bilden:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Total_bitcoins_over_time.png

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Kanske kunde knuta valutan till arbetet? En valutaenhet = En timmes arbete? Fast olika arbete är ju olika tungt kan man tycka och då blir det ju lite knas om man skall väga in det. Fast jag kan väl personligen kanske tycka att man borde se efter hur gärna folk vill göra arbetet, och där är det ju lite tristare att typ skyffla skit än att sällskapa med en pensionär ute i solen kanske. Och ett jobb som politiker kanske är mer attraktivt än sopåkare och lönen borde vara därefter?
Detta är omöjligt med bitcoin. Det finns inte någon central instans som kan upprätthålla det knutna värdet, till skillnad från statliga valutor där centralbanken kan reglera priset genom att förändra utbudet. Enskilda aktörer kan givetvis försöka men det skulle vara ungefär som att knyta priset på guld till silver. Så fort ditt pris skiljer sig från marknadens uppfattning så har du skapat en arbitragemöjlighet för andra att tjäna pengar på din bekostnad. Detta skulle utnyttjas ända tills du har slut på antingen Bitcoins eller pengar, och därmed inte har resurserna för att hålla fast peggen.
Citera
2011-09-11, 22:25
Medlem
Last Price: 6.61
High:12.50028
Low: 4

Oh lawd
Citera
2011-09-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Last Price: 6.61
High:12.50028
Low: 4

Oh lawd

Att Bitcoins steg till $30+ var en rejäl bubbla. Det verkar som om Bitcoin är på väg till en mer riktig nivå igen.
Citera
2011-09-12, 20:09
Medlem
Jag menade mer att det är sjukt att priset svängde med en faktor 3 på mindre än 24h
Citera
2011-09-20, 16:31
Medlem
Sockerbits avatar
Jag funderar på att sälja lite grejer med BitCoin som betalningsmedel. Förr eller senare så kommer jag behöva att växla dom till vanliga kronor såklart. Men hur? Är det bara att skicka penga från mitt Mt. Gox konto till ett Swedbank-konto och isåfall hur exakt gör man det?
Citera
2011-09-22, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerbit
Jag funderar på att sälja lite grejer med BitCoin som betalningsmedel. Förr eller senare så kommer jag behöva att växla dom till vanliga kronor såklart. Men hur? Är det bara att skicka penga från mitt Mt. Gox konto till ett Swedbank-konto och isåfall hur exakt gör man det?
Det lär vara denna sida du får använda:
https://mtgox.com/users/withdraw
Citera
2011-10-02, 16:50
Medlem
Hur köper man enklast BT, finns det någon bra guide? Har inte lyckats hitta någon tydlig tycker jag. Är ute efter att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt!

Är lite förvirrad över det hela. Som jag förstått det hela är tanken med BT att det ska vara anonymt, det finns bara sifferkonton utan koppling till ägaren. Ens wallet producerar koder som används för att kunna motta BT från en avsändare. När jag sedan vill skicka pengar från mitt konto får jag en kod av mottagaren som jag använder vid överföringen för att pengarna ska hamna där.

Har jag förstått det hela rätt?
Senast redigerad av Herr.Hamster 2011-10-02 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in